کد خبر: 937761
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱
گفت‌وگوی «جوان» با مهران شاهین‌طبع، سرمربی تیم‌ملی بسکتبال
کاملاً مشخص است تیمی که به جام جهانی می‌رود به امکانات بیشتری نیاز دارد. تا الان که حمایت‌های لازم از تیم ملی شده و فدراسیون تمام تلاشش را می‌کند که شرایط از هر نظر فراهم شود
شیوا نوروزی
سرویس ورزش جوان آنلاین: تیم ملی بسکتبال ایران برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۹ راه دشواری را طی کرد و با غلبه آسمانخراش‌ها بر فیلیپین خیال‌مان بابت رسیدن به این رقابت‌ها راحت شد. ملی‌پوشان بسکتبال در پنجمین مرحله مسابقات انتخابی جام جهانی دو بازی حساس مقابل استرالیا و فیلیپین برگزار کردند؛ شکست در بازی اول انتقاد‌هایی را به همراه داشت، اما پیروزی شیرین و حرفه‌ای در بازی دوم قدرت واقعی بسکتبال ایران را نشان داد. بسکتبالیست‌ها با هدایت مهران شاهین‌طبع فاصله امتیازی با فیلیپین را کاهش دادند و با توفانی که در کوارتر چهارم به راه انداختند میزبان را مقابل هواداران پرتعدادش شکست دادند. با این نتیجه تیم ملی ایران ۹۹ درصد راه صعود را طی کرده و با توجه به دو بازی خانگی در مرحله ششم انتخابی بلیت چین را از هم‌اکنون باید رزرو کنیم. درخشش ملی‌پوشان در شرایطی اتفاق افتاد که بروز برخی حواشی، تیم ملی را تحت‌الشعاع قرار داد. عدم حضور چند بازیکن قدیمی از مهم‌ترین مسائلی بود که موضع‌گیری‌های تند منتقدان کادرفنی تیم ملی را در پی داشت. با این حال عملکرد ملی‌پوشان ثابت کرد بازیکنان جوان‌تر نیز توانایی جانشینی قدیمی‌ها را دارند. برای بررسی اوضاع و احوال این روز‌های تیم ملی بسکتبال با مهران شاهین‌طبع به گفت‌وگو نشستیم.

پیروزی بر فیلیپین برای همه دلچسب بود. چطور توانستیم این بازی پرفشار را با موفقیت پشت سر بگذاریم؟
البته هنوز در بحث صعودمان به جام جهانی، اما و اگر‌هایی وجود دارد هرچند صعودمان به احتمال بسیار زیاد قطعی شده منتها باز هم باید حواسمان به دو بازی باقی مانده باشد. ملی‌پوشان در مصاف با فیلیپین تمرکز کافی داشتند و عملکرد درخشانی در زمین مسابقه ارائه کردند. فیلیپین قبل از مصاف با ایران نتیجه را به قزاقستان واگذار کرد و همین مسئله موقعیت ما را برای صعود بهبود بخشید. به همین خاطر تمام تلاش‌مان را انجام دادیم تا این موقعیت حساس و مهم را از دست ندهیم. به ویژه اینکه اگر خدای نکرده تیم ما در مانیل شکست می‌خورد در جدول رده‌بندی موقعیت بدی پیدا می‌کردیم و به ضرر ما می‌شد. در پنجره ششم هم تیم‌هایی مثل نیوزلند و کره که صعودشان به جام جهانی قطعی شده معلوم نیست با چه ترکیبی ظاهر خواهند شد. بسکتبالیست‌های کشورمان قدر همه لحظات بازی را دانستند، با تمرکز کافی بازی کردند و تصمیمات خوب و منطقی در زمین گرفتند.
کوارتر چهارم اوج درخشش بازیکنان ما بود.
هما‌ن‌طور که گفتم تصمیمات خوبی گرفتند؛ به ویژه در کوارتر چهارم. با اینکه هفت، هشت امتیاز از رقیب عقب بودیم، اما بچه‌ها خیلی خوب به بازی برگشتند. با تلاش همه نفرات خوشبختانه موفق شدیم ازسد فیلیپین بگذریم و به هدفمان برسیم.

تصمیمات گرفته شده در کوارتر آخر مسابقه شیرازه تیم فیلیپین را از هم پاشید. شما به عنوان سرمربی چه نقشی در این موفقیت داشتید؟
تلاش همه کادرفنی و بچه‌های تیم ملی بود. در کنار زمین همکارانم اطلاعات دقیق و به‌موقعی به من و بچه‌ها دادند. ملی‌پوشان نیز در زمین خوب برنامه‌ها را اجرا کردند و تصمیماتی که بعضی مواقع بازیکنان در مواقع حساس می‌گیرند تأثیرگذار است. در این بازی در لحظات آخر در حملات و کار‌های دفاعی فوق‌العاده بودیم. به طور کلی تصمیمات تیمی گرفته شد. فیلیپینی‌ها با تماشاگران زیادی که داشتند سعی کردند جو بازی را تحت تأثیر قرار دهند. در حقیقت آن‌ها از شرایط میزبانی کمال استفاده را بردند. ضمن اینکه یک لشکر هم بازیکن داشتند، بازیکنانی که دست سرمربی را برای انتخاب باز می‌گذارند و حامیان مالی که از آن‌ها حمایت می‌کنند. همه این مسائل باعث می‌شود فیلیپین همیشه تیم خوبی باشد و برای ما حریفی قابل احترام به شمار آید. با این وجود بچه‌های ما از شرایط روحی مناسبی برخوردار بودند و انصافاً بسکتبال خوبی را به نمایش گذاشتند. با اینکه فیلیپین شکست خورد، اما هواداران از بازی تیم‌شان رضایت داشتند و حتی بازیکنان ایرانی را هم تشویق کردند. به عبارتی همه از دیدار ایران- فیلیپین لذت بردند.

در رویارویی ما با استرالیا نتیجه دلخواه رقم نخورد. انتقاد‌های مطرح شده در خصوص بازی ملی‌پوشان در ملبورن را قبول دارید؟
بله، انتقاد‌های مطرح شده درست بود. استرالیا تیم بزرگ و خوبی است. ما می‌دانستیم با چه تیمی بازی داریم و می‌دانستیم قطعاً جدالی سخت در انتظارمان است. تلاش کردیم مقابل این تیم مدیریت بازی را در دست بگیریم و بتوانیم مسابقه را اداره کنیم. به نظرم در دفاع نسبتاً موفق بودیم، ولی بچه‌ها در ریباند زیر حلقه نتوانستند بازی را کنترل کنند. در پرتاب‌هایمان موفق ظاهر نشدیم و این مهم‌ترین نکته‌ای بود که در بازی با استرالیا به چشم آمد.

فاصله بسکتبال ایران و استرالیا چه تأثیری در بازی گذاشت؟
بسکتبال ایران از نظر فنی از بسکتبال استرالیا عقب است. برای رسیدن به سطح آن‌ها باید خیلی بیشتر از این‌ها برنامه ریزی کنیم و کار کنیم. حتی کره‌ای‌ها و چینی‌ها نیز نتوانستند به استرالیا برسند. تیم خیلی خوبی هستند. وقتی بازیکنان‌شان جابه‌جا می‌شوند کیفیت بازی استرالیا تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. آن‌ها بسکتبال را خوب می‌فهمند و بازی می‌کنند چراکه استرالیا در بسکتبال پایه قوی است و آموزش به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. معتقدم در مصاف با این تیم در حمله اصلاً خوب نبودیم و شاید یکی از دلایلش این بود که ما تمرکزمان را به بازی با فیلیپین معطوف کردیم، چون شانس پیروزی تیم ایران در بازی دوم به مراتب بیشتر از بازی با استرالیا بود.

پاسخ هوشمندانه‌ای به خبرنگار استرالیایی در خصوص بحث حضور بانوان ایرانی در استادیوم‌های ورزشی دادید. چطور چنین موضوعی در کنفرانس خبری پس از بازی مطرح شد؟
برای من هم جای تعجب داشت که همه در خصوص مسائل فنی بعد از دیدار سنگین با استرالیا صحبت می‌کردیم که به یک‌باره یک خبرنگار از کشور میزبانی سؤالی در مورد حضور بانوان ایرانی مطرح کرد. سؤالی که او پرسید در حیطه کاری من نیست. شاید منتظر شنیدن یک پاسخ خاص از من بود. معتقدم اگر مشکلی در کشورمان وجود دارد باید به دست مردم خودمان حل شود و لزومی ندارد از بیرون ایران کسی در مورد مسائل داخلی ما تصمیم‌گیری کند.

پر کردن جای خالی بازیکنانی، چون صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی یکی از نگرانی‌های اصلی تیم ملی در پنجره پنجم به شمار می‌رفت. به نظر شما بازیکنان جوان‌تر توانستند این خلأ را پر کنند؟
موفقیت یا شکست متعلق به همه است. ما کار را با یک گروه شروع کردیم و در دو بازی آخر برخی از اعضای کادرفنی مثل مهران آتشی، بهروز مهدوی و احمد آبادیان نیز حضور نداشتند. همه اعضای این گروه در کنار تیم ملی زحمت می‌کشند و نباید زحمات آن‌ها را نادیده گرفت. بازیکنانی بودند که در یک سال و نیم اخیر به تیم ملی کمک کرده و موفقیت‌های زیادی را برای تیم کشورشان رقم زده‌اند. معتقدم نباید تلاش‌های آن‌ها را از یاد برد. این تیم متعلق به همه بازیکنان است.

برای دو بازی آخر در پنجره ششم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ (بازی با ژاپن و استرالیا) که اسفند ماه برگزار خواهد شد چه برنامه‌ای دارید؟
باید حواسمان به احتمالات بسیار کمی که ممکن است در گروه‌مان رخ دهد باشد، احتمالات را نباید نادیده گرفت و برعکس باید هوشمندانه آن را مدیریت کنیم. همین چند درصد را نیز پشت سر بگذاریم و تمام تمرکزمان را برای نهایی کردن صعودمان گذاشته‌ایم. قطعاً با همکاری فدراسیون برنامه‌ریزی خوبی برای پنجره ششم انتخابی جام جهانی انجام خواهیم داد. امیدواریم دو بازی خوب و قابل قبول برابر استرالیا و ژاپن انجام دهیم و در همان بازی اول کار را نهایی کنیم چراکه ممکن است هر اتفاقی رخ دهد و باید از حضور هواداران ایرانی استفاده کنیم. هنوز تصمیمی برای انتخاب نفرات تیم ملی در این دو بازی باقی مانده گرفته نشده است. برای ما مهم‌ترین مسئله فعلاً این است که بتوانیم چند بازی تدارکاتی برای تیم ملی ترتیب دهیم. همه هم و غم‌مان را گذاشته‌ایم تا تیم ملی قبل از پنجره ششم بازی تدارکاتی داشته باشد. دو، سه کشور از جمله نیوزلند، کره جنوبی و لبنان را مدنظر داریم. هدفمان این است که قبل از بازی‌های اسفندماه دو یا سه بازی دوستانه انجام دهیم.

بازی‌های سختی در جام جهانی پیش روی بسکتبال ماست. چه آینده‌ای برای تیم ملی کشورمان در این تورنمنت متصور هستید؟
ورود به جام جهانی و بازی‌های المپیک تأثیر بسزایی در طرز تفکر و برنامه‌ریزی‌ها دارد به شرطی که از این فرصت به دست آمده بتوانیم بیشترین استفاده را ببریم. به هر صورت بسکتبال ما با مشکلاتی روبه‌رو است و امیدواریم رئیس فدراسیون از پس این مشکلات برآید. باید انتظارات جامعه بسکتبال برآورده شود نه اینکه صرفاً به صعود به جام جهانی فکر کنیم. صعود به جام جهانی انگیزه خوبی برای پیشرفت بسکتبال است. باید هدفمندتر از گذشته پیش برویم و با یک هدف مشخص پیش برویم. اگر اهداف‌مان مشخص نباشد و آن‌ها را ترسیم نکنیم مثل دوره‌های قبلی نتیجه‌ای نخواهیم گرفت؛ در دوره‌های گذشته هم به جام جهانی رفتیم و هم به بازی‌های المپیک، اما بسکتبال‌مان نتیجه لازم را نگرفت.

لازمه موفقیت در جام جهانی چیست؟
تیم‌هایی که در جام جهانی حضور دارند در یک سیکل برنامه‌ریزی قرار می‌گیرند. در هشت، نه ماه اخیر تیم ما حتی یک روز هم از برنامه‌هایش عقب نیفتاد. سعی کردیم برنامه‌ریزی‌ها به خوبی پیش برود و مطمئن باشید در آینده نیز برنامه‌ها به خوبی اجرا خواهد شد. موارد نگران‌کننده، اما همان شرایطی است که کل بسکتبال را دربر می‌گیرد. تا الان که فدراسیون از پس همه سفر‌هایی که هزینه‌هایش کمرشکن است برآمده. باید بپذیریم که کشورمان در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد و سعی می‌کنیم با همه داشته‌هایمان کار را جلو ببریم تا بهانه‌ای برای پیشبرد برنامه‌ها وجود نداشته باشد.

با توجه به حضور تیم‌های قدرتمند بسکتبال دنیا در جام جهانی چه شرایطی در مقابل این رقبا خواهیم داشت؟
سطح تیم‌هایی که به جام جهانی می‌آیند کاملاً مشخص است. مثلاً تفاوت ما که از نظر سطح بازی با استرالیا معلوم است. در کوتاه‌مدت باید تمرینات خوب را پشت سر بگذاریم و تیم را تقویت کنیم. ضمن اینکه از بعد روحی، روانی نیز روی ملی‌پوشان کار کنیم تا قدرت واقعی‌شان را در جام جهانی به نمایش بگذارند.

در این اواخر برخی مدعی شدند سرمربی تیم ملی انتقادپذیر نیست و اهمیتی به نقد‌ها نمی‌دهد. این موضوع را قبول دارید؟
نقد‌های خوب را می‌پذیرم و از آن‌ها در کارهایم استفاده می‌کنم. منتها در برخی مسائل معتقدم نباید خیلی وارد جزئیات شد و به آن اهمیتی نمی‌دهم. ضمن اینکه در خصوص این مسائل صلاح می‌دانم سایرین نیز وارد جزئیات نشوند چراکه برخی موارد هست که فقط به عهده کادرفنی است و باید درون خانواده مطرح و حل شوند. دامن زدن به این مسائل درون‌خانوادگی جز حاشیه‌سازی سودی به حال تیم ملی ندارد. باید تیم ملی را از حواشی دور کرد و پاسخ دادن به حواشی فایده‌ای ندارد. اینکه من یک حرفی در خصوص مسئله‌ای بزنم که تیم را تحت‌الشعاع قرار دهد ترجیح می‌دهم که اصلاً وارد موضوع نشوم.

همان‌طور که گفتید دود دامن زدن به حواشی به چشم تیم ملی می‌رود، اما از کنار برخی مسائل نمی‌توان ساده عبور کرد. بحث نبود اتحاد و همدلی در تیم ملی یکی از این موارد است.
هر کس نظرش را مطرح می‌کند، اما نتیجه کار تیم ملی مشخص می‌کند اتحاد و یکدلی در تیم ملی وجود دارد یا نه. تیم ملی شرایط متفاوتی دارد و قابل مقایسه با باشگاه نیست. چرا جنبه منفی را در نظر بگیریم و نباید خارج از چارچوب وطن‌پرستی موضوعی را مطرح کنیم.

انتظار شما از مسئولان ورزش کشور در قبال تیم ملی بسکتبال چیست؟
کاملاً مشخص است تیمی که به جام جهانی می‌رود به امکانات بیشتری نیاز دارد. تا الان که حمایت‌های لازم از تیم ملی شده و فدراسیون تمام تلاشش را می‌کند که شرایط از هر نظر فراهم شود. باید از آقای طباطبایی رئیس فدراسیون تشکر کنم که چیزی برای تیم ملی کم نگذاشته و هر کاری از دستش برمی‌آمده برایمان انجام داده است. به عنوان کسی که مأموریت مهمی را برعهده دارم با توجه به شرایط موجود کشور کم و کسری در این مدت نداشتیم. انتظارات زیادی نداریم و زیاده‌خواهی نمی‌کنیم. فدراسیون بسکتبال سعی کرده به نسبت سایر تیم‌های ملی امکانات لازم را مهیا سازد و ما را در مضیقه نگذارد.

مشاوره دستیاران‌تان روی نیمکت در تصمیم‌گیری‌های نهایی چه تأثیری دارد؟ انتقاد‌هایی نیز در خصوص علت اعزام آقای کوهیان مطرح بود.
کار ما کار جمعی است و تصمیمات را با هم می‌گیریم. آقای کوهیان نیز تعهدی به باشگاه ذوب‌آهن و دانشگاهش دارد. با هماهنگی که از قبل انجام داده بودیم قرار شد در اردوی قطر حضور نداشته باشد، اما قبل از بازی اول به استرالیا بیاید. معمولاً هماهنگی‌های لازم بین مربیان انجام می‌شود و تلاش‌مان بر این است که با گرفتن بهترین تصمیمات تیم ملی آسیبی نبیند. همان‌طور که گفتم کار جمعی است و یک‌نفره کار را پیش نمی‌بریم. افرادی که پشت صحنه هستند در تصمیمات ما نقش پررنگی دارند. آن‌ها برای تیم ملی زحمت زیادی می‌کشند و تلاش‌شان جای تقدیر دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار