کد خبر: 937785
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
رئیس هیات موسس و امنا دانشگاه آزاد گفت: علم متعلق به تمام بشریت است و کسی حق ندارد آن را تنها برای خود در انحصار دانسته و یا دیگران را با اعمال تحریم‌های مختلف از دستیابی به آن محروم کند.
 

جوان آنلاین: در مراسم افتتاحیه کنفرانس اتحادیه بین‌المللی موسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا ۲۰۱۸ (آسایهل) پیام علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.

در متن این پیام آمده است: «شرکت شما اساتید فرصت ارزشمندی است که بیشتر بتوان درخصوص نقش دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در توسعه و پیشرفت جوامع، به خصوص جوامع آسیایی تبادل نظر کرده و به ویژه همکاری میان دانشگاه‌های عضو انجمن را ارتقا بخشید.

آسیا به عنوان قاره کهن، در حال تبدیل شدن به یک قدرت جدید در سطح جهان است هر چند در این راه با موانع و دشمنانی نیز رو به روست که پیشرفت‌های کشور‌های آسیایی در حوزه‌های مختلف علمی را به عنوان تهدیدی برای سیطره قدرت خود می‌دانند چراکه آن‌ها رهبری خود بر جهان را مبتنی بر اقتدار در تمامی زمینه‌ها از جمله نظامی، اقتصادی و سیاسی و به ویژه علمی می‌بینند، چراکه پایه همه قدرت‌ها علم است؛ بنابراین با پیشرفت علمی مستقل کشور‌ها اقتدار انحصاری هر قدرتی به خطر می‌افتد پس آنان که به دنبال انحصار قدرت جهانی هستند با رشد علمی مستقل کشور‌های دیگر به مقابله برمی خیزند.

امروزه قدرت نرم، جایگاه ویژه‌ای نسبت به قدرت سخت یافته که محور اصلی آن نیز تولید علم و فناوری است و این یکی از دلایل مهم نگرانی سلطه‌طلبان است.

گسترش روابط علمی و انجام پروژه‌های مشترک کاربردی راه پیشرفت سریع کشور‌هایی است که می‌خواهند قدرت نوظهور شوند پس باید به سوی این نوع همکاری‌ها با جدیت پیش رفت، هرچند در برخی نقاط جهان این امر مخالفانی هم داشته باشد.

شرایط پر ابهام بین‌المللی، درهم‌ریختگی وضعیت اقتصاد جهان و قرار گرفتن صحنه بین‌الملل در دوره انتقال اقتضا می‌کند که کشور‌های آسیایی ارتباط بیشتری با هم داشته باشند و این امر تنها برعهده سیاستمداران کشور‌ها نیست، بلکه در این میان دانشگاه ها، مراکز علمی، دانشگاهیان، اندیشمندان و فرهیختگان جایگاه ویژه‌ای دارند.

درخصوص پیشرفت‌های علمی، ما در ایران تجربیات خوبی داریم و به طور نمونه توانسته‌ایم تعداد دانشجویان را که در قبل از انقلاب حدود ۱۷۰ هزار نفر بود به حدود ۴ میلیون نفر بعد از انقلاب برسانیم، ایران هم‌اکنون در زمینه‌های مختلف از جایگاه مناسبی در سطح منطقه و جهان برخوردار است و به طور مثال در بخش نانو، جزو ۱۰ کشور برتر جهان، ژنتیک اول منطقه و ۱۶ جهان، هوافضا اول منطقه و ۱۵ جهان و دیگر زمینه‌ها هستیم که آماده ایم این تجربیات را در اختیار دانشگاه‌های دیگر نیز قرار دهیم.

باید بر این‌نکته تاکید کنم علم متعلق به تمام بشریت است و کسی حق ندارد آن را تنها برای خود و در انحصار دانسته و یا دیگران را با اعمال تحریم‌های مختلف از دست یابی به آن محروم کند.

هرچند که این تحریم‌ها در مقابل اراده ملت‌ها بی‌تاثیر است و به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران که در تمام سال‌های پس از پیروزی مورد تحریم‌های مختلف آمریکا قرار گرفته بنا به گزارش‌های مراجع بین لمللی در سال ۲۰۱۶ به جایگاه ۱۶ علمی جهان و اول خاورمیانه دست یافته است در حالی که در سال ۱۹۹۶ رتبه ۵۳ علمی در جهان را داشت.

مجددا اعلام می‌کنم ما آماده همکاری با دانشگاه‌هایی که در منطقه علاقه‌مند به همکاری باشند، هستیم و به گرمی دست آن‌ها را می‌فشاریم و اگر بخواهیم قاره آسیا که مهد تمدن بشری است، مجددا در عصر جدید به قاره‌ای تمدن ساز تبدیل شود، راهی جز همکاری‌های مشترک در عرصه‌های مختلف به ویژه در زمینه‌های علمی و فناوری نخواهیم داشت.»

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار