کد خبر: 937819
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵
رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود خطاب به ملت فرانسه با وعده افزایش حداقل دستمزد و اعطای امتیازات مالیاتی تلاش کرد از آتش خشم معترضان موسوم به «جلیقه‌زردها» بکاهد، اما این وعده‌های اقتصادی هم نتوانست معترضان را متقاعد کند.
رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود خطاب به ملت فرانسه با وعده افزایش حداقل دستمزد و اعطای امتیازات مالیاتی تلاش کرد از آتش خشم معترضان موسوم به «جلیقه‌زردها» بکاهد، اما این وعده‌های اقتصادی هم نتوانست معترضان را متقاعد کند. گروهی از جلیقه‌زرد‌ها سخنرانی ماکرون را مزخرف و بلوف خواندند و گفتند که به اعتراضات خود ادامه می‌دهند؛ چیزی که احزاب دست راستی و چپ هم بر آن تأکید کردند.
پس از چهار هفته اعتراضات خشونت‌بار در فرانسه علیه افزایش مالیات بر سوخت و هزینه‌های معیشتی، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دو شنبه شب در یک سخنرانی تلویزیونی ۱۳ دقیقه‌ای با عقب‌نشینی از مواضع خود، از وعده‌های اقتصادی دولت به معترضان خبر داد تا از حجم خشونت‌ها در کشور بکاهد. ماکرون در این سخنرانی، ضمن اعلام وضعیت اضطراری اقتصادی در این کشور، افراد با درآمد کمتر از ۲ هزار یورو در ماه را از پرداخت مالیات معاف کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور فرانسه همچنین وعده داد که از سال ۲۰۱۹ حداقل دستمزد ماهانه در این کشور به میزان ۱۰۰ یورو افزایش خواهد یافت. این افزایش حقوق علاوه بر آن چیزی است که ماکرون هفته گذشته گفته بود ۸/۱ درصد حقوق کارگران را افزایش می‌دهد. ماکرون خطاب به مردم فرانسه گفت: «خشم و اعتراض، حمله به مأموران پلیس را توجیه نمی‌کند و اعمال خشونت آمیز مطلقاً ممنوع است. خشونت را قبول ندارم، اما حاضرم به حرف معترضان گوش دهم. من وابسته به مردم هستم و به هیچ حزب و گروهی وابستگی ندارم». ماکرون همچنین تصدیق کرد که «بسیاری از مردم فرانسه از شرایط زندگی ناراضی هستند و احساس می‌کنند که کسی به درخواست و شکایات آن‌ها گوش نمی‌دهد». او در این سخنرانی خطاب به فرانسوی‌ها گفت: «من سهم خود را در مسئولیت این مشکل می‌پذیرم. شاید من این حس را به شما داده‌ام که نگرانی‌ها و اولویت‌های دیگری دارم و می‌دانم که عده‌ای از شما از حرف‌های من ناراحت شده‌اید».
رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه با نمایندگان اتحادیه‌های مختلف کارگری دیدار خواهد کرد، گفت: «یک ناخرسندی ۴۰ ساله در کشورجریان دارد که باعث شده خدمات دولتی در روستا‌ها و برخی محلات کاهش یابد و شرایط زندگی بدتر شود». عقب‌نشینی ماکرون در حالی است که پیش‌تر گفته بود به شدت با معترضان برخورد می‌کند.

ادامه اعتراضات
هرچند ماکرون خواست با دادن وعده‌های اقتصادی از آتش خشم جلیقه زرد‌ها بکاهد، اما این عقب‌نشینی‌ها نتواست معترضان را متقاعد کند و واکنش مردم به این سخنرانی منفی بود. معترضان به سیاست‌های دولت ماکرون درحالی که نطق ماکرون را از مکان‌های تظاهرات خود مشاهده می‌کردند، به شدت خشمگین شده و تظاهرات گسترده‌تر در روز شنبه آینده را خواستار شدند.
اعضای جنبش ضدسرمایه‌داری در شبکه‌های اجتماعی و در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کردند رئیس‌جمهور با سخنرانی خود فرافکنی کرده و قصد منحرف کردن افکار عمومی را دارد. سندیکای اتحاد ملی دبیرستانی‌ها هم در واکنش به سخنان ماکرون، روز سه شنبه را «سه شنبه سیاه» اعلام کردند و دست به اعتصاب زدند. اگرچه برخی از جلیقه‌زرد‌ها تمهیدات ماکرون را اولین قدم مثبت ارزیابی می‌کنند، اما بیشتر جلیقه زرد‌هایی که با روزنامه لوموند صحبت کرده‌اند، می‌گویند که از صحبت‌های رئیس‌جمهور ناامید شده‌اند. آن‌ها می‌گویند منتظر اقدام واقعی هستند و برای همین به اعتراض‌شان ادامه خواهند داد. این افراد معتقدند که ماکرون می‌خواهد اعتراضات آنان را خاموش کند. عباراتی مانند «مزخرف»، «مسخره‌بازی» و «بلوف» واکنش آن‌ها به صحبت‌های ماکرون بود.
اعتراضات مردم فرانسه به وضعیت اقتصادی که به «جنبش جلیقه زردها» معروف شده وارد پنجمین هفته خود شده است. در چهار هفته گذشته روزهای شنبه هر هفته شهر‌های مختلف فرانسه صحنه اعتراضات گسترده بود و در آخرین مورد نیز بیش از یک هزار و ۷۰۰ معترض بازداشت شدند. اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها حتی به سایر کشور‌های اروپایی از جمله بلژیک، هلند و صربستان نیز کشیده شده است و این مسئله نگرانی مقامات اروپایی را در پی داشته است.

واکنش احزاب فرانسه
علاوه بر معترضان که وعده‌های ماکرون را بلوف خواندند، جریان‌های سیاسی فرانسه هم واکنش تندی به این سخنرانی داشتند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، جناح راست افراطی فرانسه به رهبری «مارین لوپن»، ماکرون را پرت و ناآگاه از جامعه ارزیابی کرد که حاضر نیست مدل اقتصادی سیاسی مورد نظرش را تغییر دهد. لوپن از اقدام ماکرون در اذعان به اشتباهاتش در سیاستگذاری‌های مالیاتی استقبال، اما تأکید کرد که «او تمایلی به پذیرفتن نواقص مسیر سیاسی خود ندارد و این امتیازات را به عنوان یک عقب‌نشینی تاکتیکی داده است». جمهوریخواهان فرانسه که جناح راست فرانسه را شامل می‌شوند، تمهیدات ماکرون برای افزایش حداقل دستمزد را تبدیل جامعه به جامعه حداقل حقوق ارزیابی کرده و گفته‌اند که ماکرون تنها خرده چیز‌هایی برای خاموش کردن خشم فرانسوی‌ها به آن‌ها پیشنهاد می‌کند و این اقدامات را ناکافی ارزیابی کرده‌اند. به گزارش یورونیوز، حزب سوسیالیست فرانسه به رهبری «اولیویه فور» با انتقاد از ماکرون گفت که «او مسیر سیاست‌هایش را تغییر نداده است و پیشنهاد او به‌عنوان ابتکار جدید همان سیاست سارکوزی است.
او گفت که سیاست حذف مالیات از ساعات اضافه‌کاری معنایش این است که فشار به بیکار‌ها و بازنشسته‌ها افزایش می‌یابد». ژان لوک ملانشن، نماینده مجلس و رئیس حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر بلافاصله بعد از پخش سخنرانی ماکرون در مصاحبه با تلویزیون ب. اف.‌ام اعلام کرد: «ماکرون تصور می‌کرد با صدقه و توزیع پول می‌تواند قیام شهروندان را خاموش کند». ژان لوک ملانشن با اظهار اینکه سخنان ماکرون پوچ و بیهوده بود و اهداف و آرزو‌های اعلام شده از سوی ماکرون با رویکرد سیاسی او همخوانی ندارد، از مردم فرانسه و معترضان به سیاست‌های دولت خواست شنبه پیش رو در گام و عملیات پنجم گسترده‌تر به تظاهرات خود ادامه دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار