کد خبر: 937861
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی و از مسئولان دولت اصلاحات، معتقد است عملکرد دولت روحانی به چه خوب باشد و چه بد به پای اصلاح طلبان نوشته می‌شود.

جوان آنلاین: دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی و از مسئولان دولت اصلاحات، معتقد است عملکرد دولت روحانی به چه خوب باشد و چه بد به پای اصلاح طلبان نوشته می‌شود.

"محمدرضا راه چمنی" از جمله چهره‌های شناخته شده جریان اصلاح طلبی است که در دوره دولت اصلاحات وی را با حزب همبستگی و ریاست سازمان بهزیستی می‌شناختند.

راه چمنی سابقه ۱۶ سال حضور در پارلمان (از سال ۶۳ تا ۷۹) و نمایندگی مردم سبزوار را در کارنامه دارد. وی که در دولت دوم اصلاحات رئیس سازمان بهزیستی کشور بود، با پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲، حزب وحدت و همکاری ملی را تاسیس کرد و هم اکنون دبیرکل این حزب است.

عضویت در شورای عالی سلامت کشور، شورای عالی نظام پزشکی و نمایندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی در امور رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان جبهه و جنگ از سال ۶۵ تا پایان جنگ تحمیلی، از دیگر سوابق اوست.

متن زیر گفت‌وگو با این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری درباره عملکرد دولت روحانی و شرایط فعلی اصلاح‌طلبان است که در باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شده است.

تسنیم: با وجود اینکه حدود سه سال از عمر دولت دوازدهم باقی مانده، انتقادات به عملکرد آقای روحانی از طرف اصلاح‌طلبان زیاد شده است و این احتمال وجود دارد که مردم در انتخابات سال ۱۴۰۰ به گزینه اصلاح طلبان اقبال نشان ندهند. با این تفاسیر ارزیابی شما از عملکرد دولت آقای روحانی چیست؟

راه چمنی: دولت آقای روحانی از حمایت اصلاح طلب‌ها و اصولگرایان معتدل برخوردار بود. در دولت یازدهم علی رغم اینکه اشکالاتی مثل هر دولت دیگری وجود داشت، ولی مجموعاً عملکرد دولت آقای روحانی خوب بود. به طور مثال در بحث‌های اقتصادی همچون کاهش تورم و طرح تحول سلامت خوب عمل کرد و تعداد قابل توجهی از جمعیت کشور که فاقد بیمه بودند را صاحب دفترچه بیمه کرد. در بحث سیاست خارجی نیز چند قطعنامه شورای امنیت را که علیه امنیت ایران بود، با انجام مذاکراتی که قریب به دو سال طول کشید لغو شد.

همچنین در سایه اجرایی شدن برجام، بسیاری از آن تحریم‌هایی که با حمایت شورای امنیت به تصویب رسیده بود و تمامی کشور‌ها ملزم به اجرای آن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بودند لغو شد و تبادلات ارزی به راحتی انجام پذیرفت. از سوی دیگر فروش نفت و واردات قطعات خودرو و مواد اولیه واحد‌های تولیدی، صادرات غیرنفتی تسهیل شد و کشور‌ها تمایل پیدا کردند تا در ایران سرمایه گذاری کنند.

بدشانسی که دولت آقای روحانی داشت تغییر رئیس جمهور و دولت در آمریکا و روی کارآمد فردی، چون ترامپ در این کشور بود که بدون توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت و به شکل یک سویه از برجام خارج شد.

در چنین شرایطی هر دولتی هم سرکار باشد، با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و از آنجا که بخش قابل توجهی از درآمد کشور وابستگی به صدور نفت و درآمد‌های نفتی دارد، بدون شک تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران کشور را دچار مشکلات خواهد کرد. البته نمی‌تواند نقش برخی ناکارآمدی‌ها در دولت به ویژه در بخش اقتصادی را نادیده گرفت.

تسنیم: با توجه به اینکه معتقد هستید عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور، فشار‌های آمریکا بویژه پس از روی کار آمدن ترامپ بوده است، چرا دولت در زمان انعقاد برجام احتمال روی کار آمدن چنین فردی را نداد تا برای مقابله با این وضعیت برنامه مشخصی داشته باشد؟

راه چمنی: من نمی‌دانم آقای روحانی دور اندیشی این را داشته که روزی فردی مثل ترامپ در آمریکا به قدرت برسد یا نه، اما به هر حال معتقدم لازم بود که دولت از ماه‌ها پیش در راستای سیاست‌های کلی نظام و فرمایشات رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی ورود کند. البته معاون اول رئیس‌جمهور جلسات متعددی را با کارشناسان و مسئولان ذیربط داشته‌اند و مصوبات و آیین نامه‌هایی را نیز به تصویب رسانده‌اند، حال چقدر این آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به مرحله اجرا درآمده باشد را باید کارشناس اقتصادی بگویند.

تسنیم: اکثر کارشناسان اقتصادی معتقدند که تیم اقتصادی دولت توانایی مقابله با تحریم‌های آمریکا را ندارد. با این وجود تاثیر تصمیمات اقتصادی دولت در ماه‌های اخیر به ویژه از اول سال ۹۷ تاکنون را در گرانی قیمت ارز و متعاقب آن بسیاری از کالا‌ها را چقدر می‌دانید؟

راه چمنی: من تخصص بالایی در امور اقتصادی ندارم، اما با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و افزایش فزاینده بسیاری از کالا‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که تیم اقتصادی دولت انسجام لازم برای مدیریت امور بازار را نداشته است. البته نمی‌توان نقش فشار‌های خارجی را در گرانی‌های اخیر نادیده گرفت. اقدامی که دولت در این شرایط باید انجام دهد این است که از ظرفیت نیرو‌های کارآمد و انقلابی نهایت استفاده را ببرد. هم اکنون در کشور حدود ۱۷۰۰ نماینده ادوار مجلس حضور دارند که تجارب زیادی از سال‌های حضور در قوه مقننه دارند و لازم است که از این افراد استفاده شود.
با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و افزایش فزاینده بسیاری از کالا‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که تیم اقتصادی دولت انسجام لازم برای مدیریت امور بازار را نداشته است. البته نمی‌توان نقش فشار‌های خارجی را در گرانی‌های اخیر نادیده گرفت.

در بحث مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا که از سوی رهبر انقلاب با واژه جنگ اقتصادی از آن یاد شده است، معتقدم همانطور که در دوران دفاع مقدس مملکت اداره شد و مردم نهایت همراهی را با دولت انجام دادند، امروز نیز لازم است که همه مردم وارد شوند و دولت نیز از ظرفیت‌های مردمی استفاده کند تا بتوانیم از این جنگ اقتصادی نیز به سلامت عبور کنیم. امروز کشور ما بیش هر چیز به وحدت، همدلی و همبستگی بین سلایق سیاسی در دفاع از منافع ملی نیاز دارد.

تسنیم: دور جدید فعالیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان مدتی است که آغاز شده است، اما از همان روز اول تشکیل جلسات این شورا، گروه‌های مختلف اصلاح طلب نسبت به حضور برخی چهره‌ها در میان اعضای حقیقی شورای سیاست گذاری معترض بودند. همچنین برخی دبیران کل احزاب اصلاح طلب در ماه‌های اخیر با جدیت به دنبال فراهم کردن زمینه تشکیل مجمعی اصلاح طلب تحت عنوان پارلمان اصلاحات به منظور جایگزین کردن این نهاد با شورای سیاست گذاری هستند. ارزیابی شما به عنوان یکی از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در رابطه با عملکرد شورای سیاست گذاری و تشکیل پارلمان اصلاحات چیست؟

راه چمنی: در اینکه هر جریان فکری یک سیاست‌گذاری داشته باشد و سیاست‌های کلان آن جریان را تدوین کند کسی بحثی ندارد. طبعا جریان اصلاحات نیز نیاز به شورایی داشت تا در آن شورا راهبرد‌ها و سیاست‌های کلی تدوین شود. اینکه این شورای سیاست‌گذاری ترکیبش چه باشد، در میان گروه‌های اصلاح‌طلب محل سلیقه و اختلاف است. برخی‌ها بر این موضوع قائلند که آقای خاتمی این‌ها را مشخص کند و افراد دیگری اعتقادشان بر این است که پارلمان اصلاحات به عنوان یک نهاد بالادستی، سیاست‌ها را مشخص کند.
بزرگان جریان اصلاحات بر این باورند که شورای سیاست گذاری به شکل موقت اداره امور اصلاح طلبان را بر عهده دارد تا اینکه با تشکیل پارلمان اصلاحات وظیفه سیاست‌گذاری به عهده این نهاد بالادستی قرار گیرد.

اما در هرحال پارلمان اصلاحات یک حزب نیست بلکه مجموعه‌ای از نیرو‌های اصلاح‌طلب است که در سراسر کشور سابقه فعالیت سیاسی دارند و در واقع نماینده شهر خود در این نهاد بالادستی به حساب می‌آیند حتی همان زمان که بحث تشکیل شورای سیاست‌گذاری در شورای هماهنگی مطرح شد، تشکیل این شورا به شرطی به تصویب شورای هماهنگی رسید که شورای سیاست‌گذاری سازوکاری موقت باشد و پس از تشکیل پارلمان اصلاحات به فعالیت خود پایان دهد.

تسنیم: پس از افزایش نرخ ارز که موجب گرانی اکثر کالا‌ها مصرفی در کشور شده، نارضایتی از دولت آقای روحانی شدت گرفته است. در چنین فضایی برخی گروه‌ها و چهره‌های اصلاح طلب با انتقاد از عملکرد دولت قصد دارند تا به نوعی از مسئولیت حمایت از آقای روحانی شانه خالی کنند.

راه چمنی: اینکه اصلاح طلبان از دولت روحانی حمایت کردند به این معنا نیست که بدنه دولت تماما از نیرو‌های اصلاح طلب شکل گرفته باشد. امروز شاهد هستیم که یک حزب یا دو حزب به عنوان مثال حزب اعتدال توسعه که ریشه اصلاح طلبی نیز ندارد، بسیاری از پست‌های مدیریتی را در اختیار گرفته است. اما به هر حال از آنجا که آقای روحانی با حمایت مستقیم اصلاح طلبان در انتخابات به پیروزی رسید بنابراین عملکرد این دولت چه خوب باشد و چه بد، در نهایت به سرنوشت اصلاح طلبان گره خورده است. همانطور که عملکرد فراکسیون امید در مجلس و شورای شهر تهران به پای اصلاح طلبان نوشته می‌شود.

تسنیم: اخیرا و در زمان انتخاب وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، اقتصاد، کار و صنعت، زمانی که از آقای جهانگیری در ارتباط با نظرش درباره وزرای پیشنهادی پرسیده بودند، به کنایه گفته بود که حتی اختیار عوض کردن منشی خود را هم ندارد. آیا واقعا نقش آقای جهانگیری در دولت دوازدهم تا این اندازه کمرنگ شده است؟ یا علت اینگونه اظهار نظر‌ها اختلافاتی است که میان آقای جهانگیری و دفتر ریاست جمهوری به ویژه آقای واعظی وجود دارد؟

راه چمنی: آقای جهانگیری از نیرو‌های کارآمد جریان اصلاحات به حساب می‌آید، اما به هر حال نتیجه کار نیرو‌های اصلاح‌طلب که در مناصب اجرایی مختلف در حال فعالیت هستند، چه خوب باشد چه بد، خود به خود به حساب اصلاح‌طلب‌ها گذاشته می‌شود حالا نمی‌دانم چه مسائلی بین آقای جهانگیری و رئیس دفتر آقای روحانی و دیگران وجود دارد که موجب بیان آن اظهارات از سوی آقای جهانگیری شده بود.
امروز شاهد هستیم که یک حزب یا دو حزب به عنوان مثال حزب اعتدال توسعه که ریشه اصلاح طلبی نیز ندارد، بسیاری از پست‌های مدیریتی را در اختیار گرفته است. اما به هر حال از آنجا که آقای روحانی با حمایت مستقیم اصلاح طلبان در انتخابات به پیروزی رسید بنابراین عملکرد این دولت چه خوب باشد و چه بد، در نهایت به سرنوشت اصلاح طلبان گره خورده است.

تسنیم:به نظر می‌رسد که ارتباط اصلاح‌طلبان با آقای روحانی در دولت دوازدهم کم شده، این موضوع به ویژه در استیضاح مکرر وزرای دولت مشهود است.

راه چمنی: مجلسی وظایفی دارد، چون مجلس وکیل ملت است. یعنی مشکلاتی در حوزه انتخابیه دارند مجبورند سوال کنند و یا اگر عملکرد وزیری را نامناسب و به ضرر مردم می‌دانند، طبیعتا او را استیضاح می‌کنند، گاهی ممکن است استیضاح به نفع دولت باشد. گاهی نمایندگان مجلس به این نتیجه می‌رسند که اگر فلان وزیر دولت کنار برود به نفع مردم و حتی خود دولت خواهد بود لذا با این انگیزه ممکن است نمایندگان مجلس از جمله نمایندگان عضو فراکسیون امید برای بهتر شدن مجموعه دولت، یک یا چند وزیر کابینه را استیضاح کنند تا مجموعه اجرایی دولت کارآمده‌تر شود.

ما می‌توانیم بگوییم که اصلاح طلب‌ها ضمن اینکه انتقاداتی به سیاست‌ها و برنامه‌ها و برخی عملکرد‌های دستگاه‌های اجرایی کشور در مجموع هم از دولت روحانی حمایت می‌کنند و اینگونه نیست که حمایت خودشان را برداشتند آنجایی که اصلاح‌طلب‌ها احساس می‌کنند این سیاست‌ها به ضرر مردم است از طریق بیانیه نقد می‌کنند و تذکر هم می‌دهند وطبق ابزار‌هایی که هست لذا این که به سیاست‌ها و برنامه‌ها را ممکن است اصلاح‌طلبان انتقادی داشته باشند، اما در مجموع باید از دولت حمایت کرد الخصوص الان که دولت در خط مقدم مبارزه و جنگ اقتصادی است.

تسنیم:در رابطه با ۱۴۰۰ یکی از گزینه‌هایی که اصلاح‌طلبان از آن نام می‌برند احتمال دارد آقای لاریجانی باشد همانطور که آقای روحانی سال ۹۲ یک خاستگاه اصولگرایی داشت آیا این احتمال وجود دارد که اصلاح طلبان همانند سال ۹۲ شخصیتی مثل آقای لاریجانی که یک اصولگرای معتدل است را مورد حمایت قرار دهند.

راه چمنی: آقای لاریجانی چهره سیاسی است که عملکرد خوبی هم داشته است و در حمایت از برنامه‌های دولت طبیعتاً حامی آقای روحانی بوده، اما اینکه ۱۴۰۰ اصلاح طلب‌ها بخواهند از چه کسی حمایت کنند طبیعتا این را باید مجموعه اصلاح‌طلبان تصمیم بگیرند که از چه کسی حمایت کنند.

یکی از وظایف پارلمان اصلاحات در صورت شکل‌گیری، تهیه کاندیدا برای ریاست جمهوری است. یعنی مجموعه قوی از اصلاح‌طلبان آنجا حضور دارند و تصمیم می‌گیرند در انتخابات از چه کسی حمایت کنند بنابراین باید صبر کنیم که پارلمان اصلاحات تشکیل شود لذا از الان هیچ قضاوتی نمی‌توان درباره انتخابات سال ۱۴۰۰ انجام داد و حرف‌ها در حد گمانه‌زنی است. به طور کلی یکی از اهداف تشکیل پارلمان اصلاحات تعیین فرد مناسب برای نمایندگی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری و دیگری انتخاب سازوکار مناسب برای حضور در مجلس و شورا‌های شهر و روستا است.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار