کد خبر: 937947
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
با وجود سر به زیرشدن قیمت دلار و در حالی که بسیاری از تجهیزات پزشکی در کشورمان ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند، اما قیمت تجهیزات پزشکی از نوسانات ارزی بی‌نصیب نماند و این بخش هم مانند سایر بخش‌های جامعه با چالش مواجه شد.
زهرا چيذری
با وجود سر به زیرشدن قیمت دلار و در حالی که بسیاری از تجهیزات پزشکی در کشورمان ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند، اما قیمت تجهیزات پزشکی از نوسانات ارزی بی‌نصیب نماند و این بخش هم مانند سایر بخش‌های جامعه با چالش مواجه شد. ریشه‌های اصلی این چالش در فقدان شفافیت در اختصاص ارز نیمایی به تجهیزات پزشکی است که موجب شده، حتی در حال حاضر و با وجود روند کاهشی قیمت ارز کاهش قیمت تجهیزات پزشکی را نداشته باشیم. اما این‌بار پزشکان پای کار آمده‌اند و با تشکیل کمپین‌هایی در تلاش هستند تا خرید ملزومات مورد نیاز را از شرکت‌های گران‌فروش و سوءاستفاده‌کننده آن‌ها متوقف کنند.

رشد یکباره قیمت ارز از ۳ هزار و ۵۰۰ به ۱۸ هزار تومان تأثیرات ماندگاری بر بازار‌های مختلف کشورمان داشته است و فقدان شفافیت در برنامه‌ها و عرضه ارز دو نرخی، موجب شد تا برخی افراد در این میان سود‌های کلانی را به جیب بزنند. به گونه‌ای که تجهیزات پزشکی خریداری شده با ارز دولتی را به قیمت ارز آزاد فروختند. حالا با پایین آمدن قیمت ارز این روند همچنان ادامه دارد. فهرست منتشرشده تجهیزات پزشکی مشمول دریافت ارز دولتی هم با سروصدای زیادی همراه بود چراکه در کنار حذف تجهیزاتی همچون تجهیزات دندانپزشکی از فهرست تجهیزات مشمول دریافت ارز دولتی تجهیزاتی همچون پروتز سینه ارز دولتی دریافت می‌کنند.

تقاضای شفاف‌سازی
عبدالرضا یعقوب‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی یکی از افرادی است که معتقد است شفافیت در حوزه تخصیص ارز دولتی به تجهیزات پزشکی وجود ندارد و خواستار شفاف‌سازی نهاد‌های متولی نسبت به میزان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و نیمایی تخصیص‌یافته به شرکت‌هایی است که در بخش تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند. وی معتقد است، ارز باید تک‌نرخی باشد تا رقابت سالم شکل گیرد و بتوان از این طریق بازار را به درستی مدیریت کرد.
یعقوب‌زاده می‌گوید: در حال حاضر متأسفانه رقابت بر سر کیفیت نیست، بر سر گرفتن ارز است که این موضوع مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده، هرچند در ظاهر امر تخصیص ارز ارزانقیمت به تولید مطلوب است، اما باطن آن حمایت از تجهیزات و قطعات خارجی در حوزه تجهیزات پزشکی است.
رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی تأکید می‌کند: هر چقدر میزان تولید داخل قطعات تولیدکننده یک محصول بیشتر باشد. نیاز کمتری به ارز دارد، بنابراین تخصیص ارز ارزانقیمت عملاً یارانه به قطعه‌ساز خارجی خواهد بود. یعقوب‌زاده با تأکید بر اینکه باید ارز تخصیص‌یافته به تمامی شرکت‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی چه واردکننده و چه تولیدکننده به صورت شفاف اعلام شود، تصریح می‌کند: اینکه به چه شرکت‌هایی، چه میزان و برای چه محصولاتی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و ارز به نرخ نیما تخصیص یافته، باید به صورت شفاف اعلام شود تا بدین طریق رقابت سالم‌تری شکل گیرد.
وی با اشاره به اینکه در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن‌و‌تجارت و بانک مرکزی متولی امر هستند، می‌گوید: باید به گونه‌ای عمل شود تا لیست شرکت‌هایی که به آن‌ها ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تخصیص یافته به صورت شفاف و رسمی از سوی نهاد‌های ذی‌صلاح اعلام شود.

امکان فروش آزاد وجود ندارد
عباس براتی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیرات پزشکی معتقد است، واردکنندگان نمی‌توانند کالایی را که برای آن ارز دولتی دریافت کرده‌اند با قیمت آزاد به فروش برسانند، زیرا مدارک وارداتی آن‌ها مشخص می‌کند که این کالا با چه ارزی وارد شده و اگر شرکتی در این رابطه از قوانین موجود تخطی کند، توسط سازمان‌های نظارتی مجرم شناخته‌شده و با آن برخورد خواهد شد.
وی تأکید می‌کند: تجهیزات پزشکی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، اگر جزو دسته تجهیزات مصرفی باشند، توسط اداره تجهیزات پزشکی یا تحت قوانین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت فروش آن‌ها مشخص شده است. بنابراین امکان ندارد که واردکنندگان بتوانند این قبیل کالا‌ها را بالاتر از قیمت‌های مصوب بفروشند. علاوه بر این قیمت دستگاه‌ها یا تجهیزات پزشکی غیرمصرفی هم تحت نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است؛ بدین معنی که اگر شرکت واردکننده‌ای دستگاه و تجهیزات پزشکی غیرمصرفی خود را به قیمتی بفروشد که شکایت مشتریان را در پی داشته باشد، باید در این رابطه به بازرسان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پاسخگو باشد. منیژه لعلی عضو انجمن علمی پزشکان عمومی و از پزشکان معترض به عدم کاهش قیمت تجهیزات پزشکی با وجود کاهش قیمت ارز معتقد است: متأسفانه طی دو سال گذشته پزشکان با مشکلات زیادی در زمینه خرید تجهیزات و ملزومات پزشکی مواجه شده‌اند و از اردیبهشت امسال مشکلات بیشتر شد. از نگاه وی، متأسفانه نظارت بر شرکت‌های ارائه‌کننده تجهیزات پزشکی وجود ندارد و این شرکت‌ها به بهانه افزایش نرخ دلار قیمت‌های خود را افزایش داده و حاضر به کاهش قیمت‌ها نیستند.
این پزشک تأکید می‌کند: از سوی دیگر فعالیت دلالان در این زمینه بیش از پیش شدت‌یافته، افرادی که از هیچ‌گونه هویت مشخصی برخوردار نیستند و با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به دنبال فروش محصولات خود هستند. این افراد با دپوکردن ملزومات مورد نیاز پزشکان باعث ایجاد کمبود وسیله مورد نظر در بازار شده و در نهایت با قیمت بالاتر به آن‌ها ارائه می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار