کد خبر: 937962
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
برای رئیس‌جمهور امریکا، نه کشته شدن جمال خاشقجی مهم است، نه فشار افکار عمومی و نه حتی فشار کنگره و مخالفان برای استیضاح.
برای رئیس‌جمهور امریکا، نه کشته شدن جمال خاشقجی مهم است، نه فشار افکار عمومی و نه حتی فشار کنگره و مخالفان برای استیضاح. برای ترامپ، فقط صد‌ها میلیارد دلاری مهم است که از فروش تسلیحات به عربستان به جیب امریکا می‌رود و البته هیچ ابایی از بیان عریان این واقعیت هم ندارد: «دارید در مورد صد‌ها هزار شغل صحبت می‌کنید. دارید در مورد قرارداد‌های عظیم نظامی و قرارداد‌های دیگر صحبت می‌کنید. امیدوارم که چنین توصیه‌ای نشود.»
به گزارش «جوان»، به‌رغم انتقادات شدید بین‌المللی از ولیعهد عربستان بر سر ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا یک‌تنه در مقابل جهانیان ایستاده و به طور آشکار بر حمایت از محمد بن‌سلمان اصرار دارد. دونالد ترامپ سه شنبه شب اعلام کرد که امریکا شریک عربستان باقی خواهد ماند حتی اگر ولیعهد سعودی از طراحی قتل خاشقجی، مطلع بوده باشد. رئیس‌جمهور امریکا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، در پاسخ به این سؤال که آیا با وجود خشم عمومی از قتل خاشقجی همچنان کنار بن‌سلمان می‌ایستد یا نه، گفت: «خوب، در حال حاضر، قطعاً همین‌طور است. او رهبر عربستان سعودی است. آن‌ها متحد بسیار خوبی بوده‌اند». رئیس‌جمهور امریکا در مورد طرح برخی از سناتور‌ها برای ممنوع کردن فروش سلاح به عربستان سعودی هم گفت: «واقعاً امیدوارم کسانی نگویند که ما نباید چند صد میلیارد دلاری را که می‌تواند به جای اینکه به ما داده شود، عمدتاً به روسیه و چین برسد، دریافت کنیم». وی افزود: «دارید در مورد صد‌ها هزار شغل صحبت می‌کنید. دارید در مورد قرارداد‌های عظیم نظامی و قرارداد‌های دیگر، صحبت می‌کنید. امیدوارم که چنین توصیه‌ای نشود. اما این بحث دارد پیش می‌رود و بعضی از سناتور‌ها دارند برای دیدن من می‌آیند». ترامپ در ادامه مصاحبه با رویترز در پاسخ به سؤالی در مورد تلاش برخی از اعضای خاندان سعودی برای کنار گذاشتن بن‌سلمان از ولیعهدی، گفت: «همچین چیزی نشنیده‌ام. صادقانه بگویم که نمی‌توانم در این مورد اظهارنظر کنم، چون اصلاً چنین چیزی نشنیده‌ام. در واقع، اگر هم چیزی باشد، این است که من شنیده‌ام که جایگاه او در قدرت بسیار مستحکم است». ترامپ افزود: «این به آن‌ها بستگی دارد. آن‌ها هستند که باید چنین تصمیمی را بگیرند.»
درحالی که همه شواهد نشان می‌دهد که محمد بن‌سلمان شخصاً دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است و سازمان سیا هم در گزارش خود این را تأیید کرده، اما دولت امریکا تاکنون از محکومیت ریاض در این مسئله خودداری و تلاش کرده تا از قرارداد‌های نظامی هنگفت خود با ریاض محافظت کند. به نظر می‌رسد ترامپ حاضر نیست منافع اقتصادی و شخصی خود را قربانی دفاع از سیاست‌های حقوق بشری کند. ترامپ قرارداد‌های چند صد میلیارد دلاری با عربستان را بهانه کرده و حاضر نیست به سعودی‌ها فشار بیاورد تا مبادا دلار‌هایی که ریاض به کارخانه‌های تسلیحاتی واشنگتن تزریق می‌کند از دست برود؛ چیزی که ترامپ بار‌ها مدعی آن شده است که توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی بیشتر به اقتصاد امریکا ضربه می‌زند تا سعودی ها. ترامپ حتی پا را فراتر گذاشته و ادعا کرده بود که برای مقابله با تحرکات ایران در منطقه به کمک شرکای سعودی‌اش نیاز دارد. ترامپ بر این باور است که تنبیه عربستان سعودی می‌تواند این رژیم را به سمت روسیه و چین سوق دهد و بازار‌های عربی را از دست واشنگتن خارج کند. حمایت‌های یک‌تنه ترامپ از بن‌سلمان و بی‌توجهی به فشار افکار عمومی و کنگره نشان می‌دهد که مقامات ریاض این بار با دلار‌های بیشتری از ترامپ استقبال کرده‌اند که حاضر به عقب‌نشینی نیست. چرا که سه ماه پیش ترامپ گفته بود که عربستان سعودی بدون حمایت‌های امریکا دو هفته هم دوام نمی‌آورد و سعودی‌ها باید هزینه حضور واشنگتن را در منطقه پرداخت کنند. این حمایت‌ها در شرایطی است که ترامپ بار‌ها در سخنانی تحقیرآمیز از عربستان به عنوان گاو شیرده برای واشنگتن نام برده است که تا زمان شیردادن باید آن را بدوشد.
هرچند در ماه‌های گذشته دولت و کنگره امریکا در یک مسیر همسو حامی عربستان بودند، اما در ماه‌های اخیر بر سر قتل خاشقجی، شکافی بین کنگره و رئیس‌جمهور به وجود آمده است. حتی سناتور‌های هم‌حزبی ترامپ گفته‌اند که اگر دولت اقدامی علیه عربستان انجام ندهد خودشان دست به کار خواهند شد. علاوه بر تصویب طرح کاهش حمایت‌های نظامی از عربستان در جنگ یمن در مجلس سنای امریکا، دو سناتور امریکایی طی نامه‌ای به وزیر انرژی امریکا خواستار تعلیق فوری و نامحدود هرگونه توافق همکاری و مذاکره با عربستان درباره مسائل هسته‌ای میان دو کشور شدند. همچنین جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا قرار بود دیشب به وقت محلی با حضور در مجلس نمایندگان امریکا درباره قتل خاشقجی گزارشی ارائه دهد.

اتهام‌زنی به ایران
دونالد ترامپ که همواره بخشی از سخنان خود را به اتهام‌زنی علیه ایران اختصاص می‌دهد این بار هم لفاظی‌های خود را تکرار کرد. در بخش دیگری از مصاحبه رویترز، از ترامپ در مورد احتمال توقف مشارکت امریکا در حملات سعودی به یمن سؤال شد. رئیس‌جمهور امریکا بار دیگر این مسئله را به آنچه او «خروج ایران از یمن» خواند، مشروط کرد. ترامپ مدعی شد: «خب، در مورد یمن من به مراتب بیشتر از موضوعات دیگر حاضر به گفت‌وگو هستم، چراکه رک بگویم، از دیدن آنچه در یمن در جریان است، متنفرم. اما خب، برای رقص تانگو، به دو نفر نیاز دارید. می‌خواهم شاهد آن باشم که ایران هم از یمن خارج شود. چون فکر می‌کنم آن‌ها خارج می‌شوند». در چهار سالی که از آغاز حملات عربستان سعودی به یمن می‌گذرد، امریکا در زمینه حمایت لجستیکی، سوخت‌رسانی و همکاری اطلاعاتی، نقش فعالی در این عملیات داشته است و با فروش تسلیحات پیشرفته به رژیم‌های عربی، آن‌ها را در کشتار گسترده مردم بی‌دفاع یمن، کمک کرده است. ادعای ترامپ درحالی است که ایران هیچ‌گونه دخالتی در امور یمن ندارد و مقامات یمنی بار‌ها این مسئله را اعلام کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار