کد خبر: 937994
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
وزیر نفت از مفقود شدن ۱۰ میلیون کارت هوشمند سوخت خبر داد و گفت: تاکنون مراجعه‌هایی به صورت مستقیم یا از طریق گوشی‌های همراه هوشمند و عادی برای دریافت کارت هوشمند سوخت داشته‌ایم، تاکید می‌کنم که این موضوع جدی است و مردم باید مراجعه و ثبت‌نام کنند.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما درباره منافع معافیت ایران نسبت به مستثنی شدن از توافق کاهش تولید نفت در نشست 175 وزیران نفت و انرژی اوپک و پنجمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک در وین گفت: نشست 175 اوپک، نشست بسیار سختی بود که دو روز به طول انجامید. اعضای اوپک روز پنجشنبه (15 آذرماه) یک نشست هفت ساعته داشتند. قرار بود روز پنجشنبه به تهران بازگردم، اما نشست 175 وزیران نفت و انرژی اوپک تمام نشد و جز مقداری دعواهای طولانی به هیچ نتیجه‌ای نرسید. نشست روز بعد (جمعه، 16 آذرماه) هم حدود 6 ساعت طول کشید که بیشترین بخش آن دعوا بود، اما سرانجام به نتیجه رسیدیم.

وی افزود: بیشترین مسئله‌ای که باید راجع به این نشست بگویم این است که این جلسه زیر فشارهای شدید آمریکا بود. ایالات متحده آمریکا پیش از این نشست ناشی‌گری کرد که البته نخستین بار هم نبود. پیش از نشست آقای ترامپ در حساب کاربری توئیتر خود پیامی منتشر کرد با این عنوان که «از اوپک می‌خواهم تولید خود را کاهش ندهد و اجازه دهد قیمت‌ها به همین منوال پایین بیاید»؛ پس از آن آقای برایان هوک که مسئول تحریم‌ها در وزارت امور خارجه آمریکاست یک روز پیش از نشست وزارتی اعضای اوپک یعنی روز چهارشنبه (14 آذرماه) با برخی اعضای این سازمان در وین ملاقات داشت.

وزیر نفت درباره واکنش خود نسبت به ملاقات برایان هوک با برخی اعضای اوپک تصریح کرد: من در استانبول بودم که خبر این ملاقات را شنیدم و در اظهارنظری مطرح کردم که «اگر آقای برایان هوک به وین آمده است تا تقاضای عضویت آمریکا در اوپک را ارائه دهد این تقاضا قابل بررسی است، اما اگر برای واردکردن فشار به اوپکی‌ها آمده است این کار بسیار ناشیانه و ناپخته است.»

زنگنه ادامه داد: عربستانی‌ها بلافاصله ملاقات با آقای هوک را تکذیب کردند و چند دقیقه پس از آن، وزارت امور خارجه آمریکا تکذیب عربستان را تکذیب کرد و اعلام کرد این ملاقات انجام شده است؛ در واقع یک دستپاچگی به وجود آمد و این بحث مطرح شد که آمریکا در مقابل یک سازمان مستقل (اوپک) چه کاره است که دخالت می‌کند؟ زیرا اوپک هنوز بخشی از وزارت انرژی آمریکا نشده است.

* ایران باید از هرگونه کاهش تولید مستثنی باشد

وزیر نفت درباره روند کاهش تولید نفت کشورهای عضو اوپک، اظهار کرد: من از بدو ورود به وین به دلایل زیادی که از جانب بیشتر اوپکی‌ها هم قابل قبول بود گفتم تا زمانی که تحریم‌ها علیه ایران برقرار است، این کشور باید از هر گونه کاهش تولید مستثنا شود.

زنگنه با اشاره به نامه‌‌های ارسالی به اوپک در ماه‌های ژوئن و مه، توضیح داد: ما در نامه‌ها به اوپک تاکید کردیم که در نخستین فرصت که مشکلات ایران رفع شود تولید خود را به سطح تولید پیشین می‌رسانیم و در اینجا آنچه بیش از هر مسئله‌ای ما را تهدید می‌کرد، اما من در مقابل آنها ایستادگی کردم و به هیچ قیمتی هم حاضر نشدم از آن کوتاه بیایم این بود که می‌خواستند سطح تولید پایه (Baseline) را به سطح تولید نفت در ماه اکتبر برسانند و بر اساس آن، کاهش تولید انجام شود.

وزیر نفت ادامه داد: منابع ثانویه که اوپک قبول دارد و مراکزی که آمار تولید کشورها را اعلام می‌کنند نشان می‌داد که تولید نفت ما از ماه مه تا اکتبر امسال 600 هزار بشکه کاهش یافته است. من اعلام کردم که این ارقام را تایید نمی‌کنم، اما به هرحال این ارقام ملاک عمل هستند و اگر ما کاهش را می‌پذیرفتیم و ماه اکتبر را به عنوان پایه سطح تولید قبول می‌کردیم و حتی اعلام می‌کردند که ما کاهش ندهیم در واقع 600 هزار بشکه از سهم تولید ایران از دست می‌رفت، در حالی که دو کشور دیگر با تخلف از سهمیه‌ها و مصوبه‌های اوپک، نزدیک به روزانه یک میلیون بشکه به تولید خود اضافه کرده بودند.

* اصرار و پافشاری بر معافیت ایران از توافق کاهش تولید

زنگنه با بیان این‌که من بر موضوع معافیت ایران از توافق کاهش تولید نفت اوپک اصرار کردم و این موضوع سرانجام پذیرفته شد، تصریح کرد: ایران از قطعنامه یا مصوبه کاهش تولید نفت اوپک مستثنا است.

وی در پاسخ به این‌که طبیعی بود ایران مستثنا شود و چرا با این سطح از انرژی زیاد باید حرف خود را به کرسی می‌نشاندیم، اظهار کرد: این پرسش را باید از کسانی که در مقابل ما هستند پرسید.

زنگنه ادامه داد: دعوای من هم سر همین موضوع بود، زیرا از نظر من این موضوع بیش از اقتصادی بودن، سیاسی است. جنبه اقتصادی آن روشن است و ما تحریم هستیم و در موارد مشابه نیز به همین گونه عمل شده است. برای نمونه زمانی که عراق تحریم بود اعلام کردند تا زمان تداوم تحریم‌های عراق این کشور از نظام سهمیه‌بندی مستثنا باشد، در مدت اخیر و در توافق کاهش تولید روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه‌ای اوپک در نوامبر 2016 لیبی و نیجریه هم به دلیل مشکلاتی که داشتند، از توافق کاهش تولید مستثنا شدند.

* ایران می‌خواهد در اوپک بماند

وزیر نفت با تاکید بر این‌که ایران می‌خواهد در اوپک بماند و زندگی کند و در منطقه نیز با همسایه‌های خود همزیستی داشته باشد، گفت: این فشارها اقدامی بسیار غیردوستانه علیه ایران بود و موضوعی بیش از این نمی‌گویم. فشار این اقدام را هم دو کشور همسایه علیه ما وارد می‌کردند، اما به هر حال آنها پذیرفتند ایران معاف باشد، من اعلام کرده بودم به هیچ قیمتی حاضر نیستم کاهش تولید را بپذیرم و هر قدر آنها سعی کردند با اشکال، عبارات و حالت‌های مختلف نظر خود را تحمیل کنند، من این موضوع را نپذیرفتم.

زنگنه درباره این موضوع که در بیانیه مطبوعاتی بندی با عنوان مستثنا شدن ایران از کاهش تولید نفت وجود ندارد، اظهار کرد: این هم یکی از همان کارهایی است که انجام داده‌اند، اما این موضوع برای من اهمیت زیادی ندارد و مهم این است که در قطعنامه به دبیرکل اوپک و رئیس کنفرانس اجازه داده شد تا کشورهایی را که شرایط خاص داشتند از توافق کاهش تولید مستثنا کنند، بنابراین قطعنامه را آوردند و ما نیز متن را هماهنگ کردیم و متن نامه‌ای را که قرار بود امضا کنند و به ما بدهند خواستار شدیم.

* ایران از اجرای قطعنامه کاهش تولید اوپک مستثنی است

وی ادامه داد: زمانی که قطعنامه را آوردند تا امضا کنم، گفتم نخست نامه را تحویل دهید، بنابراین آنها نخست نامه‌ای را که این دو نفر امضا کرده بودند برای ما آوردند، سپس من امضا کردم و اکنون نیز در این نامه ذکر شده است که ما به طور کل از اجرای قطعنامه مستثنا شده‌ایم.

پرسش بعدی از وزیر نفت درباره مقدار کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بود. زنگنه درباره وجود ابهام‌های مطرح شده درباره مقدار کاهش تولید نفت ایران نسبت به کل کاهش تولید نفت اوپک اظهار کرد: پایه اکتبر برای دیگر کشورهاست نه برای ما، ما پایه‌ای برای کاهش تولید نفت نداریم و هیچ تقسیمی در اسناد نیامد که ایران نیز بخواهد نفت خود را بر پایه اکتبر کم کند، زیرا این موضوع برای من حیاتی بود.

وزیر نفت گفت: ما پیش از این یک سال مبارزه و تلاش کردیم تا سهم از دست رفته و سطح تولید خود را جا انداختیم و این اشتباهی بود که پیش از این، سهم تولید ما در نظام سهمیه‌بندی از بین رفته بود. این بار هم اگر چنین اتفاقی می‌افتاد دوباره دعوای زیادی را به همراه می‌داشت و ما باید برای هر یک بشکه نفت از سهم خود در بازارهای جهانی می‌جنگیدیم. من به هیچ وجه حاضر نبودم سر این موضوع کوتاه بیایم و به آنها نیز گفتم که زیر بار چنین کاری (کاهش تولید نفت) نمی‌روم.

* اوپک با تهدیدهای بیرونی و داخلی روبه‌روست

زنگنه درباره اخبار پیش از نشست اوپک مبنی بر خروج قطر یا تشکیل سازمان جدید با مشارکت عربستان و روسیه درباره آینده اوپک توضیح داد: تهدیدهایی متوجه اوپک است که بخشی از آن مربوط به بیرون و بخشی نیز داخلی است.

وی افزود: یک لایحه در آمریکا به نام نوپک (NOPEC) پیش می‌رود. موضوع این لایحه مربوط به اوپک یا هر تشکیلات جمعی دیگر است که بخواهند برای قیمت و تولید تصمیم بگیرند و آنها را مشمول جریمه‌های سنگین می‌کند.

وزیر نفت گفت: عده‌ای نگران این موضوع هستند که بیانیه همکاری برای کاهش تولید نفت میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مقدمه‌ای برای جایگزینی تشکیلاتی جدید با اوپک شود، البته ما نسبت به این موضوع حساس هستیم، تا جایی که اوپک با دیگران و کشورهای غیرعضو این سازمان همکاری کند عمل مناسب و درستی است، اما اگر قرار باشد سازمانی دیگر به جای اوپک بیاید آن زمان بحث تازه‌ای می شود که باید روی آن حساس بود.

تاثیر تصمیم اوپک و غیر اوپک برای کاهش تولید نفت بر بازار جهانی، از دیگر محورهای سخنان زنگنه بود که وی در این باره اظهار کرد: روز پیش از تصمیم اوپک قیمت نفت برنت 57 دلار و 22 سنت برای هر بشکه بود که پس از تصمیم ما به 61 دلار و 48 سنت برای هر بشکه رسید، این رقم در روز دوشنبه (19 آذرماه) 60 دلار و 8 سنت برای هر بشکه بود و در روز سه‌شنبه (20 آذرماه) اندکی کاهش یافت، اما روز چهارشنبه (21 آذرماه) دوباره به بالای 61 دلار برای هر بشکه بازگشت.

وزیر نفت افزود: البته این آثار در بازار آثار روانی به شمار می‌آیند، زیرا هنوز مازاد عرضه‌ای از بازار کاسته نشده است. به نظر من بازار این موضوع را به عنوان اقدامی مثبت پذیرفت. بنابر تجربه من، گاهی بازار این موضوع را نمی‌پذیرد و اعلام می‌کند که مقدار عرضه نفت در بازار کم است و قیمت‌ها با شیب بالایی پایین می‌آید، اما این‌که بازار این موضوع را مثبت تلقی کرد بسیار مهم است.

* بازار تصمیم اوپک را اقدامی مثبت قلمداد کرد

زنگنه تاکید کرد: در واقع هیچ شخصی نمی‌تواند شرایط بازار و قیمت را پیش بینی کند، اما ظاهر روند کنونی این است که بازار اقدام اوپک را به عنوان یک اقدام مثبت پذیرفته است. پیش از این نیز بارها اعلام کرده‌ام که اوپک در حال تبدیل شدن به یک سازمان پیشرفته است، زیرا در عین حال که برخی اعضای آن با یکدیگر دعواهای شدید سیاسی دارند، اما در عین حال در حدی از بلوغ هستند که به خاطر منافع خود در کنار هم می‌نشینند و با هم صحبت می‌کنند و با وجود همه این دعواها باز هم با یکدیگر به نقاط مشترک می‌رسند و پیش می‌روند.

موضوع مجروح شدن وزیر نفت در حاشیه نشست اوپک نیز از دیگر پرسش‌های برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بود که زنگنه در این باره گفت: مجروحیتی نبود. پنجشنبه شب در هتل تعداد زیادی از خبرنگاران آمدند و پایه دوربین یکی از آنها به صورت من برخورد کرد که صورتم سه سانتی‌متر خراش برداشت. روز بعد که می‌خواستم به نشست بروم یک خط قرمز سه سانتی‌متری در صورت من بود که با وسایل گریم، رنگ پوستم درست شد و توانستم به نشست بروم.

* هنوز تصمیمی برای سهمیه‌بندی یا تغییر قیمت بنزین در دولت گرفته نشده است

سرنوشت بنزین دومین محور گفت‌وگو پس از مسائل مربوط به اوپک بود. زنگنه درباره اتفاق‌هایی که امسال قرار است برای بنزین رخ دهد، اظهار کرد: ما بحثی در درون صنعت نفت و دیگر نهادهای مربوطه داشتیم و برآورد شد که حدود 10 میلیون نفر از صاحبان خودرو کارت هوشمند سوخت ندارند یا آن را گم کرده‌اند، زیرا هیچ خودرویی نیست که کارت هوشمند سوخت نداشته باشد. چه موتورسیکلت و چه خودروهای سبک.

وزیر نفت با بیان این‌که مفقود شدن 10 میلیون کارت هوشمند سوخت موضوع بسیار مهمی است، ادامه داد: تاکنون مراجعه‌هایی به صورت مستقیم یا از طریق گوشی‌های همراه هوشمند و عادی برای دریافت کارت هوشمند سوخت داشته‌ایم، تاکید می‌کنم که این موضوع جدی است و مردم باید مراجعه و ثبت‌نام کنند که هیچ هزینه‌ای هم ندارد.

زنگنه درباره شمار ثبت نام‌ها برای کارت هوشمند سوخت المثنی در کشور گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد حدود 10 میلیون نفر از دارندگان خودرو و موتورسیکلت برای دریافت کارت سوخت المثنی ثبت نام می‌کنند، اما تا روز چهارشنبه (21 آذرماه) نزدیک به یک میلیون و200 هزار نفر برای ثبت نام مراجعه کردند که البته از مردم درخواست می‌کنیم از این روش‌ها که ساده و بدون هزینه است، برای ثبت نام کارت سوخت اقدام کنند.

وی ادامه داد: برنامه دولت این است که وضع خودروها روشن شود، اگر ما اعلام کنیم که سوخت را با کارت هوشمند سوخت خودرو ارائه می‌کنیم، ناگهان عده زیادی بدون کارت می‌مانند و برای مردم نگرانی ایجاد می‌شود، اما این‌که چه زمانی بخواهیم استفاده از کارت هوشمند سوخت را اعلام کنیم باید با هماهنگی دولت باشد.

وزیر نفت درباره تغییر قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی توضیح داد: هنوز تصمیمی برای سهمیه‌بندی بنزین یا تغییر قیمت بنزین در دولت گرفته نشده است.

زنگنه افزود: هدف ما از این اقدام روشن شدن وضع خودروها و دارندگان کارت سوخت بود و نگران آن بودیم که اگر استفاده از کارت هوشمند سوخت الزامی شود، عده زیادی کارت سوخت نداشته باشند.

وزیر نفت درباره زمان الزامی شدن استفاده از کارت سوخت برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه گفت: زمان آن در صورت هماهنگی با دولت به‌زودی اعلام خواهد شد.

* قاچاق روزانه حدود 4 تا 5 میلیون لیتر سوخت

وی درباره مقدار قاچاق سوخت در کشور گفت: قاچاق سوخت به هیچ وجه مطابق با ارقام اعلامی در رسانه‌ها از جمله قاچاق 40 میلیون لیتر روزانه نیست، زیرا اگر قرار باشد روزانه 40 میلیون لیتر سوخت که رقمی معادل روزانه 30 هزار تن سوخت در کشور است، قاچاق شود، باید روزانه یک هزار و 500 کامیون 30 هزار لیتری به صورت دائم تردد کنند که عددی منطقی نیست، مگر مقدار مصرف کشورهای همسایه چقدر است؟

زنگنه با بیان این که فکر نمی‌کنم قاچاق روزانه سوخت (گازوئیل و بنزین) از حدود 4 تا 5 میلیون لیتر بیشتر باشد، گفت: افزایش 50 درصدی مصرف سوخت در برخی شهرها و نیز افزایش تقاضا در نقاط مرزی نشان‌دهنده افزایش قاچاق در این نقاط است که متاسفانه سبب مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی در این نقاط می‌شود.

* در صورت خروج شرکت چینی طبق مفاد قرارداد عمل می‌کنیم

وزیر نفت درباره توسعه فازهای پارس جنوبی گفت: تنها تکمیل طرح توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی باقی‌مانده بود که برابر با 2 فاز متعارف پارس جنوبی است و برنامه ما این بود که با توجه به کاهش فشار مخزن در سال‌های آینده، با استفاده از فناوری افزایش فشار گاز از افت تولید جلوگیری کنیم.

زنگنه درباره سرنوشت طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی با خروج توتال گفت: پس از خروج توتال شرکت چینی طبق قرارداد امضا شده باید بیاید و اگر وارد کار نشود مطابق مفاد قرارداد عمل خواهیم کرد.

وی افزود: طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در 27 فاز طراحی شده بود که 21 فاز آن تا پایان پارسال وارد مدار شد و بخش دریایی سه فاز دیگر نیز امسال وارد مدار می‌شود و تولید ما بیش از 85 میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

زنگنه همچنین درباره فروش اوراق مشارکت ارزی گفت: طرحی برای انتشار اوراق مشارکت داشتیم که طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود معادل ارزی داشته و با نرخ بهره کم و معادل ریالی فروخته شود، اما با نوسان‌های شدید نرخ ارز ، ریالی فروخته شد و نخستین بخش آن نیز به‌زودی فروخته خواهد شد و ظرف هفته آینده قراردادها امضا می‌شود و رقم آن 850 میلیون دلار است و پیمانکار آن نیز مشخص شده و 85 درصد نیز از محل فروش اوراق به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

* لزوم حضور فعال در زنجیره پالایش و پایین‌دستی

وزیر نفت همچنین درباره طرح توسعه پالایشگاه‌ها در مناطق مرزی کشور از طریق صندوق توسعه ملی گفت: برخی فکر می‌کنند ما از نظر صادرات فرآورده در تحریم نیستیم، در حالی که چنین نیست و نه تنها فرقی بین فرآورده و نفت نیست، بلکه شدت تحریم‌ها درباره صادرات فرآورده بیشتر است.

وی با تاکید بر مثبت بودن افزایش ظرفیت پتروپالایشی و پتروشیمی‌ها در کشور و بررسی راه‌های آن گفت: طرح‌هایی برای استفاده از بازار داخلی و ظرفیت‌های مردمی برای توسعه پالایشگاه‌ها در حال بررسی است.

زنگنه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احداث پالایشگاه در دیگر کشورها برای در اختیار داشتن بازار فرآورده کشورها گفت: یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای بیش از 6 میلیارد دلار قیمت دارد و ما همیشه محدودیت‌های مالی و مشکل فاینانس داشته‌ایم و افزون بر آن، پالایشگاه‌های احداث شده در دیگر کشورها تابع قوانین حاکمیتی آن کشورها خواهد بود، اما بدون شک ما باید در زنجیره پالایش و پایین‌دستی حضوری فعال داشته باشیم.

* عرضه 6 ماهه نفت در بورس انرژی و فروش ریالی

وزیر نفت درباره وضع عرضه نفت خام در بورس انرژی نیز گفت: پیش از این برای فروش یک میلیون بشکه نفت اجازه صادر شده بود که به دنبال آن هستیم برای عرضه 6 ماهه و فروش ریالی نیز مجوز بگیریم.

زنگنه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تامین سوخت زمستانی گفت: طراحی ما این است که در ایام اوج مصرف سوخت نیروگاهی تغییر کند و در این باره مشکلی وجود ندارد و خوشبختانه پارسال نیز قطعی گاز نداشتیم.

وی با ابراز گلایه از بی‌توجهی به هشدارها درباره مصرف بهینه گاز در ایام سرد سال گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تقاضای مصرف گاز ما در فصل زمستان به نزدیک 800 میلیون مترمکعب در روز برسد.

* تداوم استفاده از ابزارهای غیرقیمتی برای مهار مصرف سوخت

زنگنه با اشاره به مصرف بالای گاز در بخش خانگی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم برای مهار مصرف انرژی در کشور همچنان از ابزارهای غیرقیمتی و نیز فرهنگ‌سازی در بخش‌های دولتی استفاده کنیم.

وی با اشاره به قیمت بسیار پایین گاز در کشور گفت: کشور ما از نظر جمعیت زیر پوشش شبکه گازرسانی در موقعیت بی‌نظیری قرار دارد و همه صنایع کشور نیز زیر پوشش شبکه گازرسانی هستند و باید با استفاده بهینه، قدر این نعمت مهم را دانست.

* صادرات گاز به پاکستان تحت فشار آمریکا، عربستان و امارات است

وزیر نفت درباره سرنوشت خط لوله صادراتی گاز ایران به پاکستان (آی‌پی) گفت: کشور پاکستان تحت فشار سه کشور آمریکا و عربستان و امارات است و باوجود پیگیری‌های گروهی از سوی وزارت نفت به صورت مستقیم، هیچ اقدام عملی در این باره انجام نشده و حتی یک کیلومتر خط لوله نیز در خاک پاکستان احداث نشده است.

زنگنه درباره بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور گفت: متاسفانه هدررفت انرژی در بخش نفت و گاز در کشور بسیار بالاست و نیروگاه‌ها نیز بزرگ‌ترین مصرف کننده گاز کشور هستند.

وی تصریح کرد: نیروگاه‌ها سالانه 70 تا 80 میلیارد مترمکعب گاز مصرف می‌کنند، در حالی که با نیمی از این مقدار امکان اداره آن‌ها وجود دارد و متاسفانه این بحث هدررفت انرژی در خودروها و بخش‌های خانگی نیز مشهود است.

وزیر نفت افزود: بازدهی نیروگاه‎ها در صورتی افزایش می‌یابد که سرمایه‎‌گذار‎ی‎های لازم در این بخش انجام شود.

زنگنه با اشاره به این‎که گاز به قیمت بسیار اندکی در اختیار نیروگاه‎ها قرار می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به قیمت پایین گاز منطقی به نظر نمی‎رسد که سرمایه‌گذاری‎های لازم انجام شود، هر چند اهرم‎های آن مشخص است، اما این مسئله با نصایح اخلاقی یا دستورهای دولتی تحقق نمی‎یابد.

به گفته وی، این‎که امروزه چرا صنایع گاز و نیروگاهی ادغام می‎شوند به این دلیل است که رقمی بالغ بر 37 درصد مصارف گاز کشور در بخش نیروگاهی است و حال آن‌که این میزان در بخش خانگی 25 درصد و در بخش صنایع اعم از پتروشیمی‎ها و ... 30 درصد است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع گازرسانی به مناطق روستایی آن را از جمله طرح‎های بزرگ دانست و اظهار کرد: گازرسانی به مناطق روستایی سبب شد که صادرات فرآورده‌های نفتی کشور افزایش یابد.

وزیر نفت تصریح کرد: گاز با قیمت 20 سنتی جایگزین فرآورده 45 سنتی شد و از این طریق ما به سود قابل توجهی دست یافتیم که بخشی از این سود صرف هزینه‎های گازرسانی به مناطق روستایی و بقیه آن به حساب دولت واریز شد.

* جای گلایه‎ای درباره عملکرد پتروشیمی‎ها وجود ندارد

وزیر نفت در ادامه برنامه گفت‎وگوی ویژه خبری روز چهارشنبه به موضوع عملکرد پتروشیمی‎ها و پایبندی آنها به میزان سهم‎شان اشاره کرد و گفت: نباید درباره پتروشیمی‎ها بی‎انصافی کرد، زیرا هم‎اکنون وضع این بخش از صنعت کشور شرایط مطلوبی دارد، همچنین باید به این مسئله نیز اذعان داشت که هم‎اکنون پتروشیمی‎ها بزرگ‎ترین واردکننده ارز به داخل کشور هستند.

زنگنه افزود: با توجه به این‎که بنده از سوی رئیس جمهوری، رؤسای مجامع پتروشیمی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اختیار لازم را برای ورود به موضوع عملکرد پتروشیمی‎ها داشتم، اما هیچ گاه لازم نشد از این اختیارات استفاده کنم، زیرا پتروشیمی‎ها بنا به سهمیه تعیین‎شده عمل کردند و هیچ گلایه‎ای نمی‎توان داشت.

وی تصریح کرد: البته پتروشیمی‎های خصوصی نیز اقدام‎هایی انجام دادند، اما از آنجا که وزن‌شان اندک بود شرایط را تغییر نداد.

وزیر نفت با بیان این‎که نباید واگذاری پتروشیمی‎ها به این شکل انجام می‎شد، اظهار کرد: ما تمایلی برای بازگشت به شرایط گذشته نداریم و از روز نخست واگذاری‎ها نباید به این روال اتفاق می‎افتاد.

زنگنه ادامه داد: بهتر بود شرکت ملی صنایع پتروشیمی سهامش را واگذار می‎کرد تا یک قدرت متمرکز اقتصادی در این بخش باقی بماند.

وی افزود: تلاش همه ما این است که برخی ادغام‎ها در پتروشیمی انجام شود و یک پتروشیمی مادر شکل گیرد تا بتواند سرمایه‎گذاری قابل توجهی را انجام دهد.

* وزارتخانه‌های نفت و نیرو نباید علیه هم عمل کنند

زنگنه با بیان این‎که وزارت نیرو نباید بازار خرید گاز را به هم بریزد، گفت: بسیاری از کشورها به‌ویژه عراق برای مصرف نیروگاه‌های خود از ما گاز خریداری می‎کنند و این گاز مصرفی را به برق تبدیل  می‌کنند و سرانجام آن را می‌فروشند.

وی ادامه داد: در این شرایط اگر وزارت نیرو وارد عرصه شود و گاز مجانی را که برای مصارف نیروگاه‌ها از ما دریافت می‎کند به برق تبدیل کند و به دیگر کشورها بفروشد در عمل بازار خرید گاز کشور را به هم خواهد ریخت، زیرا در این شرایط دیگر کسی حاضر نیست از ما گاز خریداری کند.

وزیر نفت با بیان این‎که ما قرار نیست خودمان علیه خودمان عمل کنیم، گفت: بحث این نیست که برق یا گاز فروخته شود، بلکه منظورم این است که این دو صنعت نباید با هم رقابت کنند.

زنگنه اظهار کرد: برق باید از گاز تبعیت کند و به قیمتی فروخته شود که بازار گاز را به هم نریزد و هدف باید خرید گاز برای تولید برق باشد.

* انجام اقدام‎های اولیه برای اجرای طرح فراگیر پالایشی سیراف

وزیر نفت در ادامه به احداث هشت پالایشگاه در سیراف اشاره کرد و گفت: اقدام‌های اولیه برای احداث این پالایشگاه‌ها انجام شد و زمانی‌که قرار بود فاینانس‌ها به نتیجه برسد دچار تحریم‌ها شدیم.

زنگنه ادامه داد: هم‌اکنون بسته‎ای برای تامین منابع مالی پالایشگاه‎ها، پتروپالایشگاه‎ها و پتروشیمی‎ها در نظر گرفته شده که تامین منابع مالی برای تکمیل طرح فراگیر پالایشی سیراف نیز در آن بسته دیده شده است.

به گفته وی، وزارت نفت اوراق فروخته است که پایان امسال آخرین مهلت سررسید این اوراق‎ است و مشکلی در این باره وجود ندارد.

* عملیاتی ‎شدن 6 طرح برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت

وزیر نفت در ادامه به عملیاتی‎شدن 6 طرح برای جمع‎آوری گازهای همراه نفت اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح‎ها، موضوع جمع‎آوری گازهای همراه نفت در خشکی پایان خواهد یافت.

زنگنه اظهار کرد: ان‌جی‌ال 3100 دهلران و ان جی ال 3200 در غرب کارون از جمله طرح‎هایی هستند که کمتر از 2 سال آینده عملیاتی خواهند شد.

وی با اشاره به طرح ان‌جی‌ال بهبهان به نام طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: این طرحی بزرگ است که 50 میلیون مترمکعب گاز را شیرین‎سازی و تفکیک می‌کند و بخشی از آن خوراک پتروشیمی‎ها است و بخش دیگر وارد شبکه گاز خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: در چند ماه اخیر 2 قرارداد با پتروشیمی مارون و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس امضا شد که تقریبا هرچه گاز در مناطق خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد را جمع‌آوری کند و به عنوان خوراک در اختیار پتروشیمی‎ها قرار دهد. قرارداد این طرح بیع متقابل است و تا 2 سال آینده عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم با اقدام‎های انجام شده تا 2 سال آینده شاهد سوزاندن گاز در اطراف شهرها و مناطق خوزستان نباشیم.

* سهم 14,5 درصدی شرکت نفت جوابگوی توسعه صنعت نفت نخواهد بود

زنگنه با بیان این مسئله که سهم 14,5 درصدی شرکت ملی نفت پاسخگوی توسعه صنعت نفت نخواهد بود، گفت: این سهم حداقل باید به 27 درصد افزایش یابد، اما دولت برای تامین منابع مالی خود با کمبود روبه‌روست، بنابراین باید راه‌حل‎های دیگری به‌کار برد.

وزیر نفت در ادامه به طرح‌هایی که قرار است در صنعت نفت کشور اجرایی شود اشاره کرد و افزود: سه فاز از طرح‌های پارس جنوبی با ظرفیت 80 میلیون مترمکعب تا پایان سال وارد مدار می‌شود.

به گفته زنگنه، پتروشیمی کاوه که عنوان بزرگ‎ترین متانول دنیا را دارد بهمن ماه افتتاح خواهد شد که 100 درصد با توان بخش‎خصوصی اجرا شده است، همچنین طرح استفاده از اتان یک مورد دیگر از طرح‎هایی است که قرار است امسال به بهره‌برداری برسد.

وزیر نفت در ادامه به روند تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و افزود: فاز سوم این پالایشگاه دی‌ماه امسال وارد مدار تولید می‌شود.

* تراز تولید بنزین در کشور شرایط مطلوبی دارد

زنگنه با مثبت ارزیابی کردن تراز تولید بنزین در کشور گفت: تراز بنزین شرایط مطلوبی دارد، اما بنده همیشه تاکید کرده‌ام که تراز بنزین را نباید در پالایشگاه‎ها جست‌وجو کنید، بلکه این تراز باید از سوی صنعت خودروسازی کشور انجام شود.

وی ادامه داد: با افزایش تعداد خودروها سالانه بالغ بر 10 درصد به مصرف بنزین کشور اضافه می‎شود که باید در این زمینه صنعت خودروسازی پاسخگو باشد.

وزیر نفت افزود: ضرورتی برای تشکیل صندوق سرمایه‎گذاری نفت در کشور وجود ندارد و سازوکارهای موجود برای تامین منابع مالی جوابگو خواهد بود.

زنگنه در پایان تصریح کرد: بنده به همراه تعدادی از همکارانم شبانه‌روز برای شکستن تحریم‌ها تلاش می‌کنیم. برای ارائه برخی اخبار به مردم به ناچار باید محتاط عمل کنم، زیرا دشمن ممکن است از اطلاعات داده شده نهایت استفاده را ببرد و در مسیر پیشبرد کارها سد ایجاد کند، اما این را بدانید که در این جنگ نابرابر غیرعادلانه هر چه در توان داریم به‌کار خواهیم گرفت تا مشکلات مردم را کمتر کنیم.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
0
ای روزگاررررر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار