کد خبر: 938076
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
علیرضا سزاوار
۱۱سال بعد از طرح ساماندهی خیابان صاحب‌جمع (معروف به کوچه‌مرغی) هنوز دلالان حیوانات در بازار مولوی به کسب‌و‌کار مشغول هستند.
هر چند که معاملات این افراد محدود شده، اما این دلالان در اصل با فروش حیوانات نادر، حیات‌وحش را به فروش گذاشته‌اند. سال ۸۶ شهرداری تهران به دستور فرمانداری و با همکاری اداره محیط‌زیست، بساط پرنده‌فروشان این خیابان را جمع کرد. چند سال بعد از آن هم بازار پرندگان خلیج‌فارس را برای این افراد ساخت تا آن‌ها هم بتوانند در حاشیه‌شهر به کسب‌و‌کارشان ادامه دهند.
با اینکه سال‌ها پیش قرار بود این محل ساماندهی شود، اما این روز‌ها نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه دلالی حیوانات به نقاط دیگر پایتخت نیز کشیده شده است، حتی به بازار پرندگان خلیج‌فارس. این موضوع نشان می‌دهد، هنوز برنامه‌های دستگاه‌های گوناگون، اعم از سازمان حفاظت محیط‌زیست، شهرداری و نیروی انتظامی برای جلوگیری از خرید‌و‌فروش غیرقانونی حیوانات به نتیجه نرسیده است.
سازمان محیط‌زیست در تلاش است تا از عرضه گونه‌های وحشی بومی و غیربومی در پایتخت جلوگیری و با افراد متخلف برخورد کند که بیشتر دلالان هم برای محیط‌زیست شناخته شده هستند.
با این حال، وظیفه جلوگیری از دلالی حیوانات حیات‌وحش و برخورد با متخلفان این حوزه، تنها بر عهده سازمان محیط‌زیست نیست و دستگاه‌های دیگری هم در این زمینه نقش دارند.
برای پیگیری موضوع خرید و فروش غیرقانونی حیوانات در بازار پرندگان خلیج‌فارس، به تازگی جلسه‌ای در فرمانداری تهران برگزار شد که در آن نمایندگانی از نیروی انتظامی، یگان حفاظت محیط‌زیست، سازمان محیط‌زیست، شهرداری تهران، دادگستری استان، فرمانداری و سازمان دامپزشکی حضور داشتند.
آنطور که رئیس اداره محیط‌زیست تهران می‌گوید در این جلسه مشخص شد با وجود همه اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی اوضاع بازار پرندگان خلیج‌فارس، هنوز هم می‌توان شکل‌گیری بازار‌های غیرقانونی حاشیه‌ای در خیابان‌های اطراف این بازار را مشاهده کرد.
این موضوع نشان می‌دهد تشکیل بازار پرندگان خلیج‌فارس که اواخر دهه ۸۰برای ساماندهی به اوضاع بازار مولوی صورت گرفت، نه تنها به نتیجه مورد نظر نرسید بلکه خود این محل نیز تبدیل به پاتوقی برای دلالان حیات‌وحش و تخلف مخفیانه در آن هم شد.
یکی از دلایل اصلی رواج خرید‌و فروش حیوانات در سال‌های اخیر، افزایش علاقه گروه‌هایی از مردم به نگهداری از گونه‌های وحشی است؛ این افزایش تقاضا اغلب از سوی قشر مرفه جامعه هم اتفاق می‌افتد که سبب رونق بازار دلالان شده و آن‌ها نیز با سوء‌استفاده از این شرایط، قیمت‌های بسیار بالایی را برای گونه‌های وحشی تعیین می‌کنند.
اگر آسیب‌های نگهداری حیوانات متعلق به حیات‌وحش به درستی برای مردم مشخص شود، تقاضای پرورش خانگی این گونه‌ها در سطح جامعه پایین می‌آید و در این صورت افراد کمتری نیز به سمت دلالی و قاچاق حیوانات وحشی سوق پیدا می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار