کد خبر: 938151
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تشریح جزئیات بازگشت ۱۷۸۴ الواح تخت جمشید از موسسه شرق شناسی شیکاگو پرداخت.
جوان آنلاین:‌ علی اصغر مونسان درخصوص بازگشت بخشی از الواح تخت جمشید از موسسه شرق شناسی شیکاگو اظهار داشت: این الواح که بیش از ۸۰ سال قبل به امانت برای فعالیت‌های پژوهشی در اختیار موسسه شرق شناسی شیکاگو قرار گرفته بود، و هم اکنون نیز ۱۱ هزار قطعه ان در آمریکا است قرار است بخش دیگری از آن به ایران برگردد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: براین اساس پس از پیگیری‌های متعدد قرار شده است ۱۷۸۴ لوح به ایران بازگردد و خزانه داری آمریکا نیز برای ورود این الواح به ایران موافقت کرده است.

مونسان به مشکل بیمه کردن این الواح که مربوط به باروی تخت جمشید است و با رأی دیوانعالی آمریکا و کسب مجوز افک به ایران برگردانده می‌شوند، گریزی زد و گفت: برای انتقال این الواح به دلیل تحریم‌ها مشکل بیمه شدن وجود دارد بنابراین آمریکایی‌ها می‌خواهند این الواح گلی را در همان آمریکا تحویل دهند، ولی ما درصدد هستیم این الواح در لاهه تحویل بگیریم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون این ۱۷۸۴ الواح هخامنشی در حال بسته بندی است، گفت‌: ما با آمریکایی برای بازگرداندن مابقی این الواح در حال رایزنی هستیم کما اینکه آمریکایی فرصتی سه ساله خواستند که ما موافقت نکردیم و باید در زمانی کوتاهتر این الواح به ایران بازگردد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در حاشیه سفر خود به استان فارس با اشاره اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر از کشورمان دیدن کردند که این رشد ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار