کد خبر: 938282
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
سیاست‌های دولت‌های صربستان، اتریش و مجارستان هزاران نفر از مردم این کشور را دیروز مانند مردم فرانسه به خیابان‌ها کشاند.

جوان آنلاین: هزاران نفر از مردم صربستان بار دیگر علیه دولت این کشور تظاهرات کردند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان،  تظاهرات‌کنندگان دیشب با وجود بارش برف شدید در مرکز بلگراد تجمع کردند. آنها دولت «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان را متهم کرده‌اند که تحمل منتقدان و مخالفان را ندارد و آنها را تحت فشار می‌گذارد. بر روی پلاکاردهایی که معترضان با خود حمل می‌کردند نوشته شده بود: «ووچیچ- دزد» و «صربستان باید تا کی این وضعیت را تحمل کند؟»

در میان معترضان سیاستمداران مخالف دولت از جمله «ووک یرمیک» وزیر خارجه پیشین و «دراگان دیلاس» شهردار قبلی بلگراد هم حضور داشتند. بسیاری از آنها با بوق و سوت در تظاهرات شرکت کرده بودند. مشابه این وضعیت در تظاهراتی که دهه 1990 میلادی که علیه «اسلوبودان میلوشویچ» رئیس جمهوری پیشین یوگسلاوی برگزار شد، رخ داده بود.

جرقه تظاهرات دیروز به اواخر ماه نوامبر بر می‌گردد یعنی زمانی که به «بروکو استفانویچ» رهبر چپ‌گراها در شهر کروسواچ واقع در جنوب صربستان حمله شده بود. معترضان دیشب در واکنش به این اقدام و با شعار «توقف پیراهن‌های خونین» به خیابان آمده بودند. آنها رئیس‌جمهور را مسئول حمله رخ داده می‌دانند.

 

بر طبق اخباری که درباره این واقعه منتشر شده، افرادی با پیراهن‌های سیاه استفانویچ را به وسیله ادوات آهنی مورد ضرب و شتم قرار دادند و او را به شدت زخمی کردند. این افراد البته بعدا دستگیر شدند و ووچیچ هم این واقعه را محکوم کرد. با این حال مخالفان دولت معتقدند که رئیس جمهور با سخنان نفرت پراکنانه علیه منتقدان، شرایط را برای ارتکاب چنین خشونتی مساعد کرده است.

در اتریش هم تظاهرات ضد دولتی دیگری برگزار شد.طبق  اعلام پلیس وین، حدود 17 هزار نفر دیشب علیه سیاست‌های مهاجرتی و اجتماعی دولت اتریش تظاهرات کردند و از دولت ائتلافی راست‌گرای محافظه‌کار و «سباستین کورتس»‌ صدراعظم اتریش انتقاد کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات پلاکاردهایی را حمل می کردند که در انتقاد از نژادپرستی و سیاست‌های دولت این کشور شعارهایی بر روی آنها نوشته شده بود.منتقدان دولت، از برنامه‌هایی مانند ممنوعیت استفاده از روسری در مهدهای کودک و دبستان‌ها انتقاد کردند.این اعتراض‌ها در شرایطی صورت می‌گیرند که یک هفته به سالگرد تشکیل دولت زمان باقی است.

 این تظاهرات با شعار «همه با هم در برابر فشار راست‌گرایان، نژادپرستی و کاهش هزینه‌های رفاهی» برگزار شد.

از دیگر نکات تظاهرات دیشب وین، حضور تعدادی با جلیقه‌های زرد بود, پوششی که به نمادی از اعتراض‌های مردمی در فرانسه تبدیل شده است و در دیگر کشورهای اروپایی از جمله بلژیک هم اعتراض های مشابهی صورت گرفته است. دیروز فرانسه و بروکسل عرصه تظاهرات مردمی علیه سیاست‌های اقتصادی بود.

دولت راست‌گرای کورتس و «هاینتس کریستین اشتراخه» معاون صدراعظم  سیاست‌های سختگیرانه‌ای را در زمینه پذیرش پناهجویان در پیش گرفته‌اند که انتقادهای فراوانی را هم در عرصه مدنی و هم در اتحادیه اروپا از دولت این کشور به دنبال داشته است.

در ادامه اعتراض‌های مردمی به طرح مربوط به قوانین کار، دیشب بار دیگر بوداپست عرصه تظاهرات و درگیری پلیس با معترضان بود. خبرنگاران حاضر در محل شمار افرادی که در تظاهرات در برابر پارلمان مجارستان شرکت کرده بودند را دو  تا سه هزار نفر ارزیابی کردند. تعدادی از حاضرین به سمت نیروهای پلیس بمب‌های دودزا و بطری پرتاب کردند و پلیس هم  از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

 

تظاهرات‌کنندگان سومین شب بود که در مخالفت با قانونی که از آن به عنوان قانون برده‌داری یاد می‌شود و نیز سیاست‌های دولت «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان تظاهرات برگزار کردند. «اوربان گم شو!» از جمله شعارهای تظاهرات‌کنندگان بود. این تظاهرات‌ها خشونت‌بارترین حرکات اعتراضی در این کشور طی بیش از ده سال گذشته بوده است. پلیس شمار بازداشتی‌ها را افزون بر 50 نفر اعلام کرد و افزود که دست‌کم 14 نفر از نیروهای  پلیس هم زخمی شده‌اند.

همچنین هزاران نفر روز شنبه در شهر «رم» در اعتراض به قوانین  ضدمهاجرتی جدید ایتالیا تظاهرات کردند.  تظاهرات‌کنندگان پرچم‌هایی در دست داشتند که روی آنها شعارهایی در حمایت از حقوق مهاجران نوشته شده بود.

پارلمان ایتالیا ماه گذشته با اکثریت آرا لایحه دولت این کشور که هدف از آن سخت‌گیری بیشتری در زمینه مهاجرت و تسهیل اخراج مهاجران است را به تصویب رساند.

این لایحه را دولت ائتلافی راست‌گرای ایتالیا پیشنهاد داده بود که آوریل ۲۰۱۸ قدرت را در این کشور به دست گرفت.  «جوزپه کنته» نخست وزیر و «ماتئو سالوینی» وزیر کشور ایتالیا تصویب این لایحه را گامی مهم در تغییر سیاست های مهاجرتی ایتالیا دانستند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار