کد خبر: 938346
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
زینب عامری
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رهبری در دیدار اخیر خانواده شهدا به این مهم اشاره داشتند که: «دشمنان سرشناس ایران اسلامی غرق در لجنند. در لجن فساد اخلاقی، فساد سیاسی و مثل این‌ها غرقند.»

یکی از مظاهر این فساد سیاسی از سوی امریکا در زمین تحریم ها، تقلا برای اجماع‌سازی علیه ایران با اهرم لابی گری، پرداخت باج‌های سیاسی، تدلیس اطلاعاتی، خبری و... است، به ویژه در شرایطی که تحریم‌ها پیش بینی امریکا در فروپاشی اقتصادی ایران در چهار ماهه نخست پس از آن را محقق نکرد! درخواست چندین باره مایک پمپئو و برایان هوک از شورای امنیت و جامعه جهانی، جهت تقابل با جمهوری اسلامی و برگزاری جلسات رسانه‌ای متعدد نیز بر همین محور، صورت می‌گیرد.

در همین راستا امیلی لندائو تحلیلگر ارشد انستیتو مطالعات امنیت ملی اسرائیل طی یادداشتی در ووآ نیوز به برشماری و حمایت از پیام‌هایی می‌پردازد که امریکا در ارتباط با ایران، قصد تفهیم آن به جهان را دارد.

لندائو از سه پیام واضح امریکا سخن می‌کند:

۱- ایران بزرگ‌ترین عامل تنش در جهان است، اما امریکا خواهان صلح و امنیت بین‌المللی و تقابل با حکومت‌های (به زعم او) خشونت گراست.
۲- امریکا با تبعیت از الزامات دموکراسی، تنها خواهان تغییر رفتار ایران اسلامی است و نه تغییر نظام آن.
۳- حمایت اروپا از برجام، برخلاف خواست و منفعت مردم ایران است.

نگاهی گذرا به واقعیات و مستندات موجود و قرار دادن آن در کنار ادعا‌های فوق، پرده از دو حقیقت مهم برمی‌دارد؛ نخست کذب این اتهامات و دوم فساد سیاسی ساختار یافته در امریکا:

۱- امریکا درحالی ایران را به دلیل عدم عقبگرد از حق دفاع جنگ طلب می‌خواند که خود بر سکوی نخست صدور خصومت و خشونت (سخت و نرم) به جهان قرار گرفته است.

الف) خشونت سخت: جایگاه نخست صادرات اسلحه و فروش گسترده و هدفمند جنگ‌افزار‌ها به بیش از۱۰۰کشور جهان به سال ۲۰۱۷در امریکا، نشان می‌دهد ایالات متحده بیشترین سود را از تشدید تنش‌ها در جهان در دو میدان «اقتصاد و سیاست» از آن خود کرده است. در تأیید این سخن، اشاره به گزارش سالانه موسسه بین‌المللی صلح استکهلم به سال۲۰۱۷مفید است که می‌نویسد: «امریکا همواره تجارت اسلحه را به عنوان یک رابطه سیاسی راهبردی در نظر داشته و صادرات اسلحه به برخی کشور‌ها را ترجیح داده و از این طریق نقش مهمی در تمامی معادلاتی که یک طرف آن فروشنده امریکایی بوده ایفا کرده است...»

همچنین پیش بینی شکست آقایی دلار در سال آینده توسط تحلیلگران مختلف و افزایش۲۱ درصدی فروش اسلحه امریکا در سال ۲۰۱۸ در شرایطی که بسیاری صنایع داخلی و اقتصادی امریکا در رقابت با قدرت‌های نوظهور اقتصادی در جهان در حال افول رتبه و سهام خود هستند، از یک منفعت اقتصادی غیرقابل چشم‌پوشی برای ایالات متحده خبر می‌دهد. فروش جنگ افزار‌ها به آل سعود در جنگ یمن و تغذیه تسلیحانی محور عبری- عربی (عربستان، امارات و اسرائیل) در مقابل ترکیه، آخرین مستندات دال بر فساد سیاسی و اقتصادی ایالات متحده و سودبری آن از تشدید تنش‌ها در منطقه و جهان است.

ب) خشونت نرم: موسسه اسپوتنیک طی مستندی، از قریب ۵۰مورد دخالت مستقیم واشنگتن بر اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داخلی کشورها، اجبارسازی و حتی دست بردن در انتخابات آنان پرده برمی‌دارد که بارزترین مصداق اعمال خشونت نرم در جهان به شمار می‌رود. امریکا در این میدان نیز با طراحی و پیاده‌سازی بیشترین ترور سیاسی، کودتا، حملات روانی و سایبری، انتشار اخبار کذب، کمک رسانی مالی به اپوزیسیون، ارعاب، تطمیع، تبلیغات و... رکورددار است. سرنگونی دولت گواتمالا از طریق جنگ روانی و ارعاب یا سرنگونی دولت کاسترو در کوبا با اهرم فشار سیاسی و نظامی و بسیاری دیگر، نمونه‌هایی از ابرسیاه خشونت نرم امریکایی بر آسمان ملت هاست.

آنچه پازل‌های موجود به نمایش می‌گذارند وجود فساد و خشونت ساختار یافته و گسترده در امریکاست، به گونه‌ای که نه تنها نمی‌تواند در مسیر صلح و امنیت جهانی حرکت نماید که بر طبل تنش‌ها در مسیر بقای حیات و هژمونی خود نیز می‌کوبد.

۲- دومین پیام امریکایی ها، ادعای درخواست تغییر رفتار- و نه تغییر حکومت- در ایران است.
این مهم نیز قادر است بخش دیگری از فریب و فساد سیاسی-رسانه‌ای سازمان یافته در ایالات‌متحده را برملا سازد. «استفان میلر» مدیر مرکز ضدجنگ امریکا طی مصاحبه‌ای بیان می‌کند: «برجام تنها راه به سوی تغییر گام به گام رفتار جمهوری اسلامی بود.» عبور از توافق به معنای حذف گزینه تغییر رفتار ایران از بین گزینه‌های ایالات متحده است که استثنائاً در این مورد به اراده‌ای فراانسانی موفق عمل کرده است و این گزینه را که از داخل نیز توسط نئولیبرال‌ها عملی می‌شد، با دست خود در سراشیبی شکست قرار داد.

مضافاً گماردن برایان هوک- که به سیاست‌های تهاجمی برای تغییر رژیم ایران شهره است- در مقام سرپرستی گروه مسائل ایران در وزارت خارجه امریکا و نیز نقش راهبردی این نهاد در تعیین سیاست‌های امریکا، خود دلیل دیگری بر رد این ادعای پوچ به شمار می‌رود.

۳- اتهام سوم نیز اینکه امریکا در حالی خبیثانه تلاش می‌کند برجام را خلاف منفعت ملت ایران نشان دهد و گسست پدید آورد که خود عملاً رفاه و امنیت اقتصادی مردم را در مقابل اغراض سیاسی، به گروگان گرفته است. کاهش ارزش ریال و قدرت خرید مردم، وادار کردن شرکت‌های سرمایه گذاری به خروج از ایران و تنبیهات سیاسی سنگین به دور زنندگان تحریم- که شرکت چینی هوآوی نمونه اخیرآن است- و سایر خشونت‌ها علیه ملت ایران، نه تنها ادعای طنازانه حمایت از مردم ایران را غیرقابل باور می‌کند بلکه موجب ترویج و تثبیت رویکرد‌های ضدامریکایی در ایران می‌شود. امریکا نه با اهرم تحریم، تنش، تهدید یا تشدید فشار و... راهی در مقابل ایران از پیش نبرده است بلکه هر روز بیش از پیش نشانه‌های افول آن از لجنزار‌های فساد داخلی‌اش بیرون می‌زند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار