کد خبر: 938351
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۶
سید احمد هاشمی
سرویس ایران جوان آنلاین: آمار‌های منتشر شده از گمرکات آنقدر وحشتناک هستند که معلوم نیست چه کسی پای این همه واردات بی‌ارزش را امضا کرده است؟! در میان واردات روغن دانه آفتابگردان و روغن گلرنگ یا زعفران کاذب و تقلبی هم به چشم می‌خورد. محصولاتی که ایران در تولید مرغوب‌ترین آن‌ها ادعا دارد و حداقل در تولید زعفران حرف اول را در دنیا می‌زند. با این حال معلوم نیست این واردات بر اساس کدامین مجوز‌ها صورت می‌گیرد و چه کسی مسئول بیکاری و ضرباتی است که برپیکره کشاورزان و فعالان این عرصه وارد می‌شود؟!

خبر آنقدر ناراحت‌کننده است که نخواهیم چندبار آن را مرور کنیم، در حالی‌که زعفران‌کاران ایرانی از وضعیت بد بازار و روی دست ماندن زعفران‌هایشان به دلیل کاهش صادرات سخن می‌گویند، آمار‌های گمرک خبر از واردات روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب می‌دهند و بدتر اینکه این واردات نسبت به مدت قبل‌تر خود بیش از ۲۱۸ درصد افزایش یافته است.

براین اساس ۳۲۱ هزار و ۴۴۷ تن از این کالا به ارزشی بالغ بر ۲۷۵ میلیون و ۹۸۱ هزار دلار وارد کشور شده است. نکته جالب اینکه واردات در این بخش نسبت به قبل ۲۱۸ درصد از نظر وزنی و ۱۸۶ درصد از نظر ارزش افزایش یافته است.

طبق آمار‌های ارائه شده مجموع وزن وارداتی این بخش حدود ۲ /۵ درصد از کل واردات کشور بوده و ارزش آن نیز نزدیک به یک و نیم درصد از ارزش واردات کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

گلرنگ گیاهی است رنگی که در زبان فارسی به آن زعفران کاذب یا گل زردک گویند. گل‌های این گیاه معمولاً لوله‌ای شکل و به رنگ زرد مایل به قرمز یا نارنجی است که از نظر ظاهر و خواص شباهت‌هایی با زعفران دارد. امروزه از این گیاه به جای زعفران برای رنگین کردن غذا‌هایی از قبیل: انواع پلو‌ها بعضی خورش‌ها یا شله‌زرد و حلوا استفاده می‌کنند. البته این حجم از واردات زردک به ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران خود اولین صادرکننده زعفران به دنیا محسوب می‌شود.

واردات زعفران کاذب در حالی به شدت افزایش یافته است که مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد با بیان اینکه صادرات پیاز زعفران باید آزاد شود، مدعی شده بود وزارت جهاد کشاورزی دیدگاه‌های نوین و برنامه‌های جدیدی در این زمینه دارد.

بحث قاچاق پیاز زعفران مدت‌هاست بر سر زبان‌ها افتاده و عده زیادی را نگران آینده این محصول با ارزش کشورمان کرده است. کارشناسان و مسئولان مختلف طی این سال‌ها راهکار‌های متفاوتی را در این زمینه ارائه کرده‌اند.
در این میان وزارت جهاد کشاورزی به ندرت اظهارنظر جدی و درستی در این زمینه کرده و تاکنون هرگز راهکاری هم ارائه نکرده است.

با این اوصاف چندی پیش مشاور وزیر و مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفته بود موافق صادرات پیاز زعفران از کشور هستم و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های موجود در این زمینه باید لغو و سیاست‌گذاری‌هایی که مربوط به حدود ۵۰ سال قبل است کنار گذاشته شود.

ایشان موافق لغو ممنوعیت صادرات پیاز زعفران بود و نظر مساعد وزارت جهاد در این زمینه را اعلام می‌کرد و در مورد علت اتخاذ چنین تصمیمی چنین توضیح داده بود که اگر ما نخواهیم با اصول معاملات و بازاریابی جهانی حرکت کنیم با شدت و سرعت زیادی از بازار‌های جهانی حذف خواهیم شد. حرکت‌های محدودکننده نتوانسته است مانع رشد تولید زعفران در دنیا شود. با وجود اعمال سیاست‌های سختگیرانه در دهه‌های قبل در حال حاضر شاهد هستیم که کشور‌های زیادی از جمله چین، مراکش، افغانستان، ایتالیا، امریکا، فرانسه، اسپانیا و کشور‌های آفریقایی به تولیدکننده زعفران تبدیل شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار