کد خبر: 938365
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:
امام جمعه موقت تهران اقتصاد مبتنی بر نفت، آسیب در سیاست‌های پولی و مالی و وجود مشکل در نظام اداری کشور را سه نقطه ضعف در اقتصاد ایران دانست و گفت: استقلال بانک مرکزی سبب تحول در کشور می‌شود.
امام جمعه موقت تهران اقتصاد مبتنی بر نفت، آسیب در سیاست‌های پولی و مالی و وجود مشکل در نظام اداری کشور را سه نقطه ضعف در اقتصاد ایران دانست و گفت: استقلال بانک مرکزی سبب تحول در کشور می‌شود.
به گزارش رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در جلسه طلاب و فضلای اردکانی که با همکاری انجمن‌های علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد، در موضوع «اقتصاد در الگوی اسلامی» گفت: رشد اقتصادی ما پایین است و تورم در کشور ما اصلاً متناسب با اقتصاد نیست؛ زیرا ما در میان کشور‌ها بالاترین تورم را داریم؛ یعنی از حیث زمان، تورم طولانی‌مدت و از حیث رقم، تورم دورقمی داریم. از لحاظ درآمد سرانه و اشتغال نیز در وضعیت مناسبی نیستیم. به‌طور کلی از لحاظ عدالت اجتماعی وضعیت مطلوبی نداریم.
وی در ادامه گفت: مهم‌ترین علت این است که اقتصاد ایران با نفت تنظیم شده‌است. پس مصیبت اقتصاد ما نفت است.
امام جمعه موقت تهران در ادامه افزود: مشکل دیگری ما سیاست‌های پولی و بانکی است. هم اکنون بانک مرکزی شده صندوق دولت، اما اگر بانک مرکزی مستقل باشد، آغاز تحول در مدیریت کشور خواهد بود. امروز اعلام می‌شود دولت ۸۰۰ هزار میلیارد به بانک مرکزی بدهی دارد. بنابراین تنظیم بودجه در سیاست‌های پولی و مالی عامل دیگر این نابسامانی‌های اقتصادی است.
حجت‌الاسلام ابوترابی سپس درخصوص بودجه نیز گفت: به‌طور کلی بودجه در مجلس کمترین تغییر را دارد؛ یعنی مجلس حدود ۳، ۴ درصد از بودجه را تغییر می‌دهد و عمدتاً نظر دولت تأمین می‌شود. تازه در آن ۳، ۴ درصد نیز عمدتاً نظر دولت حاکم می‌شود که با رایزنی مسئولان دولتی در حوزه فعالیت خود صورت می‌گیرد. قانون برنامه را نیز دولت تنظیم می‌کند. از طرفی اجرای برنامه نیز که مهم‌تر است در دست دولت است.
وی سپس در خصوص موضوع پولشویی هم عنوان کرد: به نظر من این مسئله عمدتاً به‌خاطر نفت و قاچاق کالایی است که به پول تبدیل می‌شود. شما می‌دانید که قیمت یک کالا در این طرف و آن طرف مرز متفاوت است و همین باعث ایجاد اقتصاد رانتی می‌شود. پیچیدگی محاسبات اقتصادی در تورم نیز عامل دیگر این نابسامانی‌هاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار