کد خبر: 938376
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸
اجرای آتش‌بس با 4 روز تأخیر از فردا شروع می‌شود
تنها سه روز پس از اینکه طرف‌های یمنی درباره آتش‌بس در الحدیده موافقت کردند، دبیرکل سازمان ملل نسبت به شکست مذاکرات هشدار داد؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد تا چه حدی توافق به دست آمده شکننده است و راه سختی برای اجرایی شدن دارد.
تنها سه روز پس از اینکه طرف‌های یمنی درباره آتش‌بس در الحدیده موافقت کردند، دبیرکل سازمان ملل نسبت به شکست مذاکرات هشدار داد؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد تا چه حدی توافق به دست آمده شکننده است و راه سختی برای اجرایی شدن دارد.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد اواخر شب یک شنبه گفت: اگر صلحی در یمن اتفاق نیفتد، سال آتی با اوضاع بدتری در این کشور روبه‌رو خواهیم بود. گوترش به جزئیات بیشتری اشاره نکرد، اما این اظهارات او تقریباً سه روز پس از آن بیان شد که طرف‌های یمنی با میانجیگری سازمان ملل اعلام کردند به توافقی برای برقراری آتش‌بس در بندر الحدیده دست یافته‌اند. به‌گفته سازمان ملل، طرف‌های یمنی با توقف فوری درگیری‌ها در شهر ساحلی الحدیده و خارج کردن گروه‌های مسلح از این شهر توافق کردند. براساس این توافق هر دو طرف متعهد می‌شوند که هیچ‌گونه تجهیزات نظامی به استان الحدیده وارد نکنند و فوراً تمامی درگیری‌ها را در این شهر و بندر الحدیده و بنادر الصلیف و رأس عیسی متوقف کنند. قرار است کمیته‌ای نیز برای استقرار مجدد نیرو‌های دو طرف در الحدیده با نظارت سازمان ملل تشکیل شود.
هرچند بعضی رسانه‌های نزدیک به انصارالله ادعای تحویل بندر الحدیده به شخص بی‌طرف را رد کردند. وبگاه خبری «النجم‌الثاقب» یمن نوشت: مسئله الحدیده مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مسئله در میز مذاکرات کنونی سوئد است و در کانون این رایزنی‌ها قرار دارد، از همین رو کشور‌های ائتلاف متجاوز علیه یمن از طریق نفوذی که در سازمان ملل دارند به شدت تلاش می‌کردند گریفیتس را تحت فشار قرار دهند تا کارت بندر و شهر الحدیده را از هیئت ملی یمن اعزامی از صنعا در مذاکرات بگیرد. در ادامه مطلب النجم‌الثاقب آمده است: ائتلاف متجاوز علیه یمن پیشنهاد‌هایی مطرح کرده از جمله اینکه الحدیده منطقه‌ای بی‌طرف یا ایمن مثل مدل ادلب و جولان در سوریه شود و دیگر اینکه هیئت صنعا را متقاعد کنند که از این بندر دست کشیده و از شهر الحدیده خارج شود تا صلح‌بانان سازمان ملل آنجا را تحت کنترل بگیرند و این خطرناک‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین راهی است که فرستاده سازمان ملل در پیش گرفته و تاکنون هیئت صنعا موافقتی با آن نشان نداده است.
در حالی که دو طرف روایت‌های خود را از توافق روز پنج شنبه ارائه می‌کنند، اما آنچه برای ناظران مهم بود اینکه اولین بار در طول چهار سال گذشته طرف‌های یمنی درباره برقراری آتش‌بس هرچند جزئی نه کلی به توافق می‌رسیدند. اما درباره اینکه آتش‌بس عملیاتی و اجرایی شود تردید‌های جدی وجود دارد.

تأخیر در برقراری آتش‌بس
در حالی که سازمان ملل اعلام کرد این توافق از روز جمعه عملیاتی می‌شود، اما منابع خبری گزارش دادند جنگنده‌های سعودی شب یک شنبه بندر الحدیده را به صورت گسترده‌ای بمباران کردند که به نوعی به معنای شکست مذاکرات محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد سازمان ملل زمان اجرایی شدن آتش‌بس را چند روز عقب انداخته تا از شکست کامل توافق آتش‌بس جلوگیری کند. سلیم المغلس یکی از اعضای ارشد جنبش انصارالله، روز یک شنبه به شبکه تلویزیونی «الجزیره» گفت که هیئت نجات ملی نامه‌ای از «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل دریافت کرده که موعد آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده، ۱۸ دسامبر (بامداد سه‌شنبه) تعیین شده است. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن با استقبال از طرح اجرای آتش‌بس در شهر و استان الحدیده تأکید کرد: امیدوارم کشور‌های عضو ائتلاف متجاوز به یمن نیز به اجرای این توافقنامه پایبند باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار