کد خبر: 938622
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
در حالی که رئیس دولت پز ارزان‌ترین آموزش‌و‌پرورش دنیا را در مجلس و در برابر نمایندگان مردم به افکار عمومی می‌دهد و در میان نمایندگانی که سرگرم چانه‌زنی برای آوردن رأی اعتماد وزیر مورد نظر خود هستند و در شرایطی که والدین هر روز هزینه‌های مادی و معنوی بیشتری برای آموزش فرزندان خود در مدارس می‌پردازند، فرسودگی مدارس و سیستم‌های گرمایشی در سایه کمبود بودجه شش ساله از میان کودکان و دانش‌آموزان آینده‌ساز کشور قربانی می‌گیرد.
نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام
در حالی که رئیس دولت پز ارزان‌ترین آموزش‌و‌پرورش دنیا را در مجلس و در برابر نمایندگان مردم به افکار عمومی می‌دهد و در میان نمایندگانی که سرگرم چانه‌زنی برای آوردن رأی اعتماد وزیر مورد نظر خود هستند و در شرایطی که والدین هر روز هزینه‌های مادی و معنوی بیشتری برای آموزش فرزندان خود در مدارس می‌پردازند، فرسودگی مدارس و سیستم‌های گرمایشی در سایه کمبود بودجه شش ساله از میان کودکان و دانش‌آموزان آینده‌ساز کشور قربانی می‌گیرد. چنانکه روزگذشته ۵۹ کودک در آتش‌سوزی یک واحد آموزشی پیش‌دبستانی و دبستان در خیابان «مصطفی خمینی» شهر زاهدان دچار حادثه شدند. از این تعداد چهار نفر دچار سوختگی شدید شدند که دو نفر آن‌ها فوت کردند. علت این حادثه از سوی آتش‌نشانی، آتش‌گرفتن بخاری نفتی اعلام شده است. همچنین بنا به گفته دادستان سیستان‌و‌بلوچستان «با بررسی‌های صورت‌گرفته قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده است و در این رابطه دستور بازداشت آن‌ها صادر شد.»

در پی آتش‌سوزی در پیش دبستانی غیردولتی در زاهدان، چهار کودک مصدوم و دو نفر از این کودکان بر اثر شدت سوختگی فوت کردند.
مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اعلام این خبر گفت:۵۹ کودک در این مرکز پیش دبستانی بودند که چهار نفر از آن‌ها دچار سوختگی شدید شدند.
همچنین به دستور وزیرآموزش وپرورش مجتبی زینی‌وند، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده این وزارتخانه، جهت بررسی حادثه آتش‌سوزی مدرسه در زاهدان عازم استان شد.
این در حالی است که زینی‌وند به عنوان مسئول مستقیم مدارس غیردولتی باید قبل از بروز این دست اتفاقات بازدید از مدارس غیردولتی را در دستور کار قرار می‌داد. گفتنی است، صدور مجوز تأسیس مدارس غیردولتی در پنج سال گذشته که وی معاون و رئیس سازمان مدارس غیردولتی بوده، به طرز بی‌سابقه‌ای شدت گرفته است.
در عین حال، گزارش شده که مدیر آموزش‌و‌پرورش ناحیه دو زاهدان نیز استعفا داده است. از سوی دیگر دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان نیز در واکنش به آتش‌سوزی پیش‌دبستانی در زاهدان گفت: متأسفانه در اثر آتش‌سوزی دو نفر از دانش‌آموزان فوت شدند و عده‌ای دیگر در بیمارستان بستری هستند، تیم پزشکی از تهران اعزام شده و برای انجام اقدامات درمانی در محل مستقر هستند. گفته وی، در حال حاضر معاون و بازپرس ویژه قتل در محل حاضر هستند. این مقام مسئول افزود: با بررسی‌های صورت‌گرفته قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده و در این رابطه دستور بازداشت آن‌ها صادر شده است.

توقف شش ساله نوسازی سیستم گرمایشی مدارس کشور!
اگرچه برخی مدیران آموزش‌و‌پرورش معتقدند، حوادث رخ داده در مدارس زیاد نشده و همیشه بوده و فقط امروز به دلیل بالارفتن سرعت انتقال اخبار بیشتر از قبل دیده و شنیده می‌شود.
موضوع نوسازی سیستم گرمایشی مدارس و حذف بخاری نفتی از ابتدای دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت. در آن زمان علی‌اصغر فانی، سرپرست وقت وزارت آموزش‌و‌پرورش به رسانه‌ها گفت: تعداد ۴۵ هزار بخاری تابشی برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس تهیه شده که حدود ۱۵ هزار بخاری در سطح مدارس روستایی توزیع شده است و مابقی نیز توزیع خواهد شد.
با وجود این، از آن سال تاکنون مدارس کشور در زمستان همچنان با بخاری نفتی گرم می‌شوند.
در عین حال بخاری تابشی مدارسی را گرم می‌کند که حداکثر تا سه کلاس درس دارند، مدارسی که بیشتر از سه کلاس درس دارند به سامانه حرارتی مرکزی نیاز دارند که نصب آن هزینه زیادی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این تعدادی از مدارس کشور با بخاری نفتی و گازی گرم می‌شوند که بخاری گازی می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از بخاری نفتی باشد و استفاده مستقیم از گاز در مدارس ممنوع است، چراکه این نوع از بخاری علاوه بر خطر آتش‌سوزی خطر گازگرفتگی را به‌همراه دارد که برای جمع‌آوری تمام این بخاری‌ها از سطح مدارس کشور و تجهیز آن‌ها به سامانه حرارتی استاندارد در سال، ۹۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

این هم مدرسه غیردولتی
اما آتش‌سوزی دیروز مدرسه غیردولتی اسوه حسنه زاهدان بعد دیگری هم به جز تأمین بودجه دولتی داشت. این مدرسه یکی از صد‌ها مدرسه غیردولتی است که در سال‌های اخیر مجوز گرفته‌اند تا با ارائه خدمات و امکانات آموزشی نزدیک‌تر به استاندارد و در ازای پول بیشتری که دریافت می‌کنند، دوران تحصیل موفق‌تر و کم‌آسیب‌تری را برای فرزندان خانواده‌ها رقم بزنند. آموزش و پرورش دست‌کم پنج سال است که هشدار‌های کارشناسی در زمینه اعمال نظارت بیشتر بر روند تأمین کادر آموزشی و تربیتی مدارس غیردولتی و تأمین استاندارد‌های ایمنی و سلامت سخت‌افزاری مدارس غیردولتی را نشنیده می‌گیرد و تنها با توجیه کسری بودجه و بدون در نظر گرفتن الزامات ایمنی ساختمان و لوازم گرمایشی مجوز راه‌اندازی مدرسه به بخش خصوصی می‌دهد. در این راه با ارائه مجوز تأسیس مدرسه به برخی افراد حاضر در نهاد‌های نظارتی آن‌ها را نیز با خود همراه می‌کند. به بیان دیگر غیردولتی بودن مدرسه اسوه حسنه ممکن است بار مالی از دوش دولت برداشته باشد، اما غم جبران‌ناپذیری را به خانواده آموزش و پرورش تحمیل کرده است.
در حال حاضر نیز وزیر آموزش‌و‌پرورش که به دلیل روند خصوصی‌سازی و تاخت‌و‌تاز مافیای کنکور در مدارس زیر فشار افکار عمومی است، از این به بعد باید به طور جدی‌تر دنبال تأمین بودجه عمرانی باشد و برای تأمین جان دانش‌آموزان و آینده‌سازان کشور ملاحظات سیاسی و جناحی خود با سازمان برنامه را کنار بگذارد، زیرا خانواده‌ها با هزاران امید و آرزو فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند و هیچ پدر و مادری نمی‌خواهد صبح فرزندش را با لبخند راهی مدرسه کند و ظهر جسد او را تحویل بگیرد.
معلوم نیست تا چه زمانی مردم باید شاهد چنین حوادثی در خانه دوم دانش‌آموزان باشند؟!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
واقعا شرمتان باد.ای وای بر ماا به کجا می رویم.
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
0
نماینده سراوان به جای پیگیری درگیری شخصی با کارمند گمرک, به این موضوع رسیدگی کند و وزیر آموزش و پرورش رو صبح زود احضار کنند. ملت هیچ؛ با خدا چند چند هستید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار