کد خبر: 938760
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۵
یک روز پس از توافق ایران، روسیه و ترکیه مقامات امریکایی مواضع خود را تعدیل و اعلام کردند برای همکاری با همه طرف‌ها جهت حل سیاسی بحران سوریه آماده هستند و همزمان رسانه‌های امریکایی گزارش دادند واشنگتن برای خروج کامل و سریع نظامیان این کشور از شمال شرقی سوریه آماده می‌شود.
یک روز پس از توافق ایران، روسیه و ترکیه مقامات امریکایی مواضع خود را تعدیل و اعلام کردند برای همکاری با همه طرف‌ها جهت حل سیاسی بحران سوریه آماده هستند و همزمان رسانه‌های امریکایی گزارش دادند واشنگتن برای خروج کامل و سریع نظامیان این کشور از شمال شرقی سوریه آماده می‌شود.
ترامپ گفته که تنها دلیل حضور امریکا در سوریه، داعش بود که به ادعای او حالا امریکا بر آن پیروز شده است. رابرت بالادینو، معاون سخنگوی رسمی وزارت خارجه امریکا روز چهار شنبه گفت، امریکا آماده است با هر طرفی برای حل درگیری‌های سیاسی در سوریه همکاری کند. پالادینو به خبرنگاران تأکید کرد: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که تنها راه‌حل برای درگیری‌های سوریه روند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل در ژنو است و این شامل اصلاح قانون اساسی سوریه نیز می‌شود و استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه، تلاش زیادی در زمینه کمیته قانون اساسی این کشور انجام می‌دهد. ما به نتایجی که دی‌میستورا در این زمینه به آن دست یافته، چشم دوخته‌ایم. این اظهارات مقامات امریکایی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که کشور‌های عضو مکانیزم آستانه در ژنو گردهم آمدند و درباره یکی از چالش‌های سیاسی مهم بحران سوریه توافق کردند. وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه اواخر روز سه شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کردند، تلاش‌های خود را برای برگزاری اولین نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ابتدای سال ۲۰۱۹ در ژنو که وظیفه تدوین قانون اساسی جدید برای این کشور را برعهده خواهد داشت، به کار خواهند گرفت. به نظر می‌رسد موفقیت کشور‌های عضو روند آستانه در پیشبرد روند سیاسی بحران سوریه باعث شده واشنگتن به واقعیت تن دهد و به دستاورد‌های ایران، روسیه و ترکیه احترام بگذارد. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در ادامه سخنانش گفت: ایجاد یک کمیته معتبر و متعادل قانون اساسی گام مهمی در راستای کاهش تنش و راه‌حل سیاسی برای درگیری در سوریه است. پیش‌تر نیز جیمز جفری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور سوریه گفته بود امریکا به دنبال ساقط کردن بشار اسد نیست.
اما آنچه بیش از هر چیزی باعث غافلگیری ناظران در روز گذشته شد، گزارش‌های رسانه‌های امریکایی از تصمیم جدید دونالد ترامپ است.
گزارشی که البته توئیت ترامپ نیز تا حد زیادی آن را تأیید کرد. او دیروز نوشت: «ما داعش را شکست دادیم. تنها دلیل من برای ماندن در سوریه در دوره ریاست جمهوری‌ام بود.»
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، کاخ سفید تصمیم گرفته نیرو‌های خود را سریع و کامل از شمال شرقی سوریه خارج کند. هنوز معلوم نیست تا چه حدی این تصمیم ترامپ به مرحله اجرا برسد، اما ناظران تردید جدی درباره عقب‌نشینی واشنگتن از سوریه دارند. این مواضع مقامات امریکایی در حالی است که چندی پیش رابرت مک گورگ، نماینده ویژه رئیس‌جمهور امریکا در ائتلاف مبارزه با داعش گفته بود امریکایی‌ها برای مدت نامعلومی در سوریه خواهند ماند.

انتقاد مسکو از غرب حامی تروریسم
شورای امنیت روسیه گفته است یک‌سری از تروریست‌ها در سوریه که اخیراً نیز حملات شیمیایی ساختگی در این کشور به راه انداختند، از چتر حمایتی غرب برای ادامه اقدامات تحریک‌آمیز خود برخوردارند. «الکساندر وندیکتوف» دستیار رئیس شورای امنیت ملی روسیه روز چهار شنبه تأکید کرد که تروریست‌هایی که حملات شیمیایی در حلب انجام دادند تحت حمایت غرب به این‌گونه فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. این اظهارات پس از آن مطرح شد که «رابرت پالادینو» سخنگوی وزارت خارجه امریکا حدود دو هفته پیش در یک کنفرانس خبری گفته بود، دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و روسیه به دروغ معارضان و گروه‌های افراط‌گرا در سوریه را به انجام حمله شیمیایی با استفاده از گاز کلر در شمال غربی حلب متهم کرده‌اند. وزارت خارجه روسیه در آن زمان این اتهامات را رد و تأکید کرده بود که این بیانیه «چیزی جز تلاش سرپوش گذاشتن بر عملیات تروریست‌های بین‌المللی در ادلب نیست و ارتباط مستقیم با کلاه‌سفید‌هایی دارد که با عنوان جعلی نجات‌دهندگان وارد سوریه شده‌اند و اخیراً با اقدامات تحریک‌آمیزشان، حامیان غربی خود را به خطر انداخته‌اند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
0
اگر. آمریکا ..از ..سوریه. .خارج شود. ...به. .احتمال بسیار. ....اسراییل. .با. سلاحهای غیر متعارف به. .سوریه. ..یا. ...لبنان. ..حمله. .خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار