کد خبر: 939287
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
روایتی ناب از ۴۰ سال جنایت منافقین در «به نام خلق»
یکی از دلایلی که ما را مجاب کرد به موضوع منافقین رو آوریم، اتفاقاتی بود که در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری افتاد و برخی رقبای انتخاباتی با استناد به بحث اعدام‌های سال ۶۷ سعی نمودند به تعبیر رهبر انقلاب جای جلاد و شهید را عوض کنند
سرویس فرهنگی جوان آنلاین - حامد طبیعت پور: مدتی است مجموعه مستند «به نام خلق» که به روایت اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق از ابتدای شکل‌گیری تا امروز آن می‌پردازد، هر شب از شبکه سوم سیما پخش می‌شود.

این مستند ۲۸ قسمتی که تولید آن بیش از ۲ سال زمان برده دارای تصاویر و اسنای است که برای اولین بار منتشر می‌شود. همچنین آنچه «به نام خلق» را از تمام آثاری که در این سال‌ها در مورد منافقین تولید شده متمایز می‌کند حضور اعضای سابق شورای رهبری سازمان مجاهدین خلق در این مستند است. در واقع تعداد زیادی از این افراد که ساکن اروپا و عراق هستند به تمایل خودشان در مقابل دوربین مستند «به نام خلق» نشسته‌اند و برای اولین بار حاضر به مصاحبه شده‌اند.
گودرزی: تلاش کردیم دست منافقین را برای مردم رو کنیم تا دیگر جای جلاد و شهید عوض نشود
 
از آنجا که این مستند با بازخورد‌های فراوانی در فضای رسانه‌ای کشور و همچنین عموم مخاطبان مواجه گشته، گپ و گفتی کوتاه با ایمان گودرزی، کارگردان «به نام خلق» داشتیم. گودرزی در پاسخ به سوال خبرنگار «جوان آنلاین» مبنی بر چرایی پرداختن به سوژه سازمان مجاهدین خلق می‌گوید: «اصلی‌ترین دلیلی که من را راغب کرد به واکاوی جریان سازمان منافقین بپردازم نقش پررنگ این سازمان در اکثر حادثه‌های بعد از انقلاب است. در واقع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون تقریبا در تمامی حوادث دردناکی که برای کشور اتفاق افتاده رد پای عوامل سازمان مجاهدین را شاهدیم.»
گودرزی با بیان اینکه نمی‌توان نام مجاهدین خلق را از تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب پاک کرد و کنار گذاشت اظهار می‌دارد: «وقتی وقایع بعد از خرداد سال ۱۳۶۰ تا کنون را مرور می‌کنیم می‌توان نقش سازمان مجاهدین خلق را در تمام این وقایع به چشم دید. چه در ترور‌های اوایل دهه ۶۰ که خیلی از چهره‌های انقلاب نظیر شهید بهشتی، رجایی، مطهری و باهنر و مفتح و... ترور شدند، چه در جنگ تحمیلی که سازمان مجاهدین نقش ستون پنجم دشمن را ایفا میکرد، نام اعضای سازمان مجاهدین خلق با این حوادث گره خورده است. بعد از جنگ نیز در حوادثی مانند ترور شخصیت‌هایی نظیر صیاد شیرازی و لاجوردی و ترور دانشمندان هسته‌ای تا حوادث پس از انتخابات سال ۸۸، منافقین حضور چشمگیری داشته‌اند. در قضیه هسته‌ای نیز اولین بار سازمان مجاهدین خلق بود که با دادن اطلاعات غلط به سرویس‌های جاسوسی غرب باعث شد پرونده انژری هسته‌ای ایران به جریان بیفتد و سال‌ها سیاست خارجی کشور را درگیر خود کند. حتی گرای ترور دانشمندان هسته‌ای توسط این سازمان به موساد داده شد و با همکاری آن‌ها این جنایات هولناک اتفاق افتاد.

کارگردان «به نام خلق» به موضوع اعدام‌های سال ۶۷ اشاره‌ای دارد و عنوان می‌کند یکی از علل دیگری که ما را مجاب کرد به موضوع منافقین رو آوریم، اتفاقاتی بود که در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری افتاد و برخی رقبای انتخاباتی با استناد به بحث اعدام‌های سال ۶۷ سعی نمودند به تعبیر رهبر انقلاب جای جلاد و شهید را عوض کنند. ازاین رور بر خود واجب دیدیم تا زوایای پنهان این جریان مرتد را به مردم آشکار کنیم تا برخی جریان‌های سیاسی از عدم اگاهی مردم سوء استفاده نکنند و دیگر جای جلاد و شهید را عوض نشود.

گودرزی: تلاش کردیم دست منافقین را برای مردم رو کنیم تا دیگر جای جلاد و شهید عوض نشود
تاکتیک منافقین، حرکت به‌صورت چراغ خاموش
در سال‌های اخیر برخی از کارگردانان و فعالان عرصه هنر در آثار خود به پرونده سازمان مجاهدین خلق پرداختند، اما عده معدودی بر این باورند که پرداختن به اقدامات این سازمان بیش از آنکه منجر به آگاهی در جامعه شود، باعث زنده نگه داشتن یک جریان مرده و فراموش شده است. نظری که کارگردان «به نام خلق» کامل آن را رد میکند و اتفاقا براین نکته تاکید دارد که منافقین خودشان این سیاست را دنبال میکنند که ما یک جریان مرده هستیم و دنبال این هستند که حقایق جریان متبوعشان به ورطه فراموشی سپرده شود. گودرزی در این باره معتقد است: «سیاستی که سازمان مجاهدین خلق دنبال میکند این است که خودشان را یک جریان مرده و فراموش شده قلمداد کنند حتی خبر مرگ مسعود رجوی را منتشر می‌کنند، چون تاکتیک‌شان این است به‌صورت چراغ خاموش نقشه‌های شوم خود را دنبال کنند. ولی ما در مستند تلاش کردیم دقیقا عکس ترفند منافقین عمل کنیم و اصطلاحا دست آن‌ها را برای مردم رو کنیم.»

کارگردان مستند «به نام خلق» در پایان می‌گوید: «این مستند به لحاظ کار کارشناسی و تحقیقی یکی از دقیق‌ترین مستند‌های تاریخ جمهوری اسلامی است و نظیر آن تا به حال تولید نشده است. اکثر مهمانان برنامه از کسانی هستند که در سازمان مجاهدین خلق حضور داشته‌اند. حتی برای اسناد و آرشیوی که در مستند کار شده یک تیم ۵ نفره بیش از ۶ ماه زحمت کشیدند تا ما حصل کار این مستندی باشد که اکنون در معرض دید مردم قرار دارد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
0
0
مستند به این وزینی ممنون از اینکه با کارگردانش مصاحبه ترتیب دادید. خدا به شما پاداش بزرگی می دهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار