کد خبر: 939454
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
در بیست و دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی نقد کتاب، کتاب "درباره مانایی و میرایی" نقد شد.

جوان آنلاین: به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ در بیست و دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی نقد کتاب که سه شنبه هر هفته برگزار می شود، کتاب "درباره مانایی و میرایی" با حضور نویسنده آن، دکتر احمد شاکری روز سه شنبه 4 دی ماه با حضور حجت الاسلام مهدی جهان و دکتر محمد حنیف نقد شد.

دکتر شاکری در ابتدای این نشست گفت: مجموعه هفت نقد از هفت کتاب در کتاب "درباره مانایی و میرایی" گردآوری شده است. در این مجموعه تنوع قالبی و موضوعی دیده می شود.

وی با بیان اینکه مجموعه نقد"درباره مانایی و میرایی" به معنای متداول آن نیست، افزود: اینگونه نبوده است که با مفروض پنداشتن روش های تحلیلی برای نقد کردن به سراغ کتاب ها برویم و برداشت های خودمان را بیان و نقد کنیم.

دکتر شاکری تاکید کرد: در این کتاب در هر یک از بخش ها، متنی در خصوص روش تبیین نقد ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه دغدغه اولیه بنده در این مجموعه نقد نبوده، بلکه دغدغه اصلی ام پژوهش بوده است ادامه داد: جایگاه نقد مکتوب در کشور ما جایگاه در خور و قابل اعتنایی نیست.

دکتر شاکری با تاکید بر اینکه ادبیات ما به شدت نیاز به نقد مکتوب دارد زیرا نقد شفاهی آن ماندگاری و ساختار علمی را ندارد، اظهار کرد: کتاب "درباره مانایی و میرایی" همان بودن و نبودن است؛ آثاری که در این مجموعه مورد نقد قرار گرفته با موضوع جنگ و دفاع مقدس است و جنگ و دفاع مقدس عرصه مانایی و میرایی است.

حجت الاسلام مهدی جهان در این نشست با بیان اینکه نقد باید منطقی باشد بیان کرد: در دهه 80 و 90 علی رغم ایراداتی که وجود داشت، در زمینه نقد با رشد مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه آقای شاکری نویسنده کتاب "درباره مانایی و میرایی" در این مجموعه نقد را با نظریه همراه کرده اند البته باید برای نقد تقسیم بندی قائل شویم.

در ادامه این نشست دکتر محمد حنیف گفت: این کتاب در مقایسه با دیگر کتاب های آقای شاکری، کار ساده تری است؛ نویسنده باید مخاطب را در نظر بگیرد، ساده نویسی را بر پیچیده نویسی ترجیح دهد و از لغات نامأنوس پرهیز کند.

وی دامه داد: در این کتاب ساده نویسی رعایت نشده و از جملات بلندی به کار گرفته شده است البته معتقد نیستم نوشتن به این صورت اشتباه است اما باید از واژگانی استفاده شود که افکار ما را منتقل کند.دکتر حنیف با بیان اینکه در این مجموعه از کلمات تخصصی استفاده شده است و با اصول اولیه نگارش هم خوانی ندارد، تصریح کرد: این قطعا در آینده ماندگار می شود اما ایراداتی نیز دارد و معتقدم جای چنین کتاب هایی خالی است.

حجت الاسلام در ادامه نشست تاکید کرد: در مجموعه مانایی و میرایی، 7 مقاله کاملا مختلف را کنار هم قرار داده است و نباید انقدر مشتت باشد و همه موضوعات شامل دشمن شناسی نمی شود.

دکتر شاکری در انتهای نشست گفت: برخی از اشکالاتی که مطرح شد، وجود دارد؛ پراکندگی در قالب موضوع وجود دارد اما اعتقاد ندارد مرتبط نیستند.

وی خاطر نشان کرد: نباید نقدها پوپولیستی شوند و به خاطر اینکه معانی کلمات را متوجه نمی شویم، ایراد بگیریم بلکه باید مخاطب با خواندن کتاب بر علم خود بیفزاید و به کتاب های دیگر مراجعه کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار