کد خبر: 939598
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
تحفه شام (۶)
صهیونیست‌ها که با تولد گروه‌های تکفیری منتظر پایان حزب‌الله، ایران و سوریه بودند اکنون که جنگ سوریه روبه پایان است از ده‌ها هزار نیروی ورزیده و آماده چندملیتی در سوریه وحشت زده‌اند که نه‌تن‌ها اهداف محقق نشده که هزاران رزمنده از جهان اسلام در کنار مرز‌های اسرائیل خیمه زده‌اند.
دکتر عبدالله گنجی
‌جنگ به جز در دو استان لاذقیه و طرطوس در همه‌جای سوریه لمس شده است و شهر‌های بزرگ سوریه همچون دمشق، حلب، حمص، دیرالزور، حماه، ادلب و رقه درگیر جنگ بوده‌اند. در بین مراکز استان‌ها، دیرالزور به صورت کامل در تصرف تکفیری‌ها بود که اکنون توسط دولت آزاد گردیده است. رقه نیز پایتخت داعش بود که اکنون در اختیارکرد‌های مورد حمایت امریکاست و ادلب تنها استانی است که با ۵/۲ میلیون جمعیت مرکز تجمع همه گروه‌های معارض تکفیری و غیرتکفیری است. جنگ تأثیرات روانی- اقتصادی خود را برجای گذاشته و شاید بازسازی سوریه بدون حمایت نهاد‌های بین‌المللی و جهانی ۲۰ سال طول بکشد. اکنون علاوه‌بر استان ادلب در مناطق بیابانی شرق سوریه (همجوار با عراق) داعش حضور دارد و امریکایی‌ها نیز پایگاهی را درمنطقه «تنف» در شرق سوریه دایر نموده‌اند. در بقیه کشور معارضین استقرار جغرافیایی و سرزمینی ندارند، اما ممکن است در اشکال انتخاری، کمین و عملیات چریکی خودنمایی کنند. پایتخت پس از تخلیه دوما و غوطه شرقی در امنیت است و اگر بمب‌گذاری کور انجام نشود مشکل دیگری ندارد. حجم سیطره‌ها و ایست‌های بازرسی امنیتی در ورودی‌های دمشق مشهود است. اماکن مذهبی شیعیان همچون منطقه زینبیه دمشق با ضریب امنیتی بالاتری حفاظت می‌شود. حجم ایست و بازرسی‌های درون‌شهری و برون‌شهری بسیار زیاد است و این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که ناامنی چه هزینه هنگفتی را می‌بلعد و امنیت چه نعمت بی‌نظیری است که باید قدردان آن بود. دولت تلاش نموده است در مناطق آزاد شده تردد مردم تسهیل و عادی شود. به طور مثال جاده اصلی دمشق به غرب و شمال سوریه از مسیر غوطه شرقی که آخرین نقطه حضور معارضین در حومه دمشق بود، پس از آزادسازی به‌سرعت آسفالت و بزرگراه مذکور اکنون محل عبور و مرور مردم است. جاده عبوری از غوطه شرقی اهمیتی همانند بزرگراه تهران-قم دارد. یعنی استان‌های حلب، ادلب، حماه، حمص، لاذقیه و طرطوس از این جاده به دمشق وصل می‌شوند. به دلیل اینکه جاده دمشق- حلب در نقاطی (ادلب) به محل استقرار تکفیری‌ها و معارضین نزدیک می‌شود، اکنون از جاده‌های فرعی و با فاصله، تردد صورت می‌گیرد. فرودگاه حلب قابل استفاده و بین‌المللی است و فرودگاه دمشق در حالت بازگشت به قبل از جنگ است. علاوه بر پرواز‌های ایران، پروازها به لبنان، بحرین، کویت و دیگر مناطق نیز انجام می‌شود. اما ملاحظاتی امنیتی حین نشست و برخاست هواپیما‌ها همچنان برقرار است. جبهه ادلب و تنف درحال حاضر آتش‌بس است و منتظر عملیاتی شدن تصمیمات سیاسی هستند. اگر مسلحین حاضر در ادلب به نوار مرزی ترکیه و سوریه منتقل شوند و ادلب آزاد شود، تقریباً مسئله جنگ در سوریه تمام شده محسوب می‌شود. به‌رغم هفت سال جنگ در یک کشور نسبتاً ضعیف (از نظر بنیه اقتصادی) و تجزیه بخشی از ارتش (جیش‌الحر)، همچنان زیرساخت‌های ارتش سوریه مستحکم است و خط حائل در ادلب را دراختیار دارد. جنگ اخیر، بسیج مردمی سوریه استعداد ۶۰ هزار نیروی ورزیده و آموزش‌دیده را متولد کرده است و همچنان از حفظ و انسجام برخوردار است. یگان‌های ویژه ارتش با فرماندهی برادر بشار اسد نیز از آمادگی و انسجام قابل قبولی برخوردار هستند و استخوان‌بندی ارتش برای جنگ‌های احتمالی بعدی نیز آماده است.
صهیونیست‌ها که با تولد گروه‌های تکفیری منتظر پایان حزب‌الله، ایران و سوریه بودند اکنون که جنگ سوریه روبه پایان است از ده‌ها هزار نیروی ورزیده و آماده چندملیتی در سوریه وحشت زده‌اند که نه‌تن‌ها اهداف محقق نشده که هزاران رزمنده از جهان اسلام در کنار مرز‌های اسرائیل خیمه زده‌اند؛ لذا هر ازگاهی بر خلاف همه قوانین بین‌المللی محل‌هایی را در خاک سوریه هدف قرار می‌دهد و شورای امنیت سازمان ملل هیچ‌گونه واکنشی به آن نشان نمی‌دهد. اما ایران که با مجوز دولت سوریه در آنجا حاضر است، از سوی ائتلاف غربی-عربی متهم به دخالت در امور دیگر کشورمان می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار