کد خبر: 940410
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
جوان گزارش می‌دهد
صنعت« نمدمالی» در سروآباد از قدمتی ۳۰۰۰ ساله برخوردار است که مردم معتقدند به دلیل واردات فرش‌های ماشینی و نمونه‌های مشابه آن، بازار این صنعت را از رونق انداخته و در لیست صنایع منسوخ و فراموش‌شده قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، بیش از ۱۵ سال است که سروآباد به شهرستان تبدیل شده است. با این وجود ۹۰ درصد ساکنان آن در روستاها زندگی می‌کنند. دلیل عمده ظرفیت‌های بخش کشاورزی، باغداری و صنایع دستی است که سالانه مقادیر قابل توجهی محصولات مرتبط با آن تولید روانه بازار فروش می‌شود.

نمدمالی یکی از صنایع دستی خاص منطقه سروآباد در استان است که انواع لباس، زیرانداز و عروسک از آن تولید می‌شود اما به دلیل افزایش سن استادکاران قدیمی و نبود کارآموز، این رشته صنایع دستی در حال فراموشی است.

فرنجی لباس مردم منطقه اورامان

یکی از اهالی شهرستان سروآباد که در منطقه اورامان زندگی می‌کند، می‌گوید: شغل بیشتر مردم این منطقه باغداری و دامداری است. 

رحیم آراسته ادامه داد: وجود انواع درختان میوه مانند زردآلو، سیب، به، انگور و ...موجب رونق صنعت باغداری در این منطقه شده است‌. همچنین به دلیل پوشش گیاهی غنی و درختان جنگلی زمینه پرورش انواع دام مانند گوسفند وجود دارد و مردم در زمینه دامپروری نیز فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: پوشش گیاهی و صنعت دامپروری منطقه اورامان موجب شده که مردم به صورت سنتی انواع پشم گوسفند و بز را حلاجی کنند. همچنین آن‌ را با فرآیندهای طبیعی و استفاده از ظرفیت‌های گیاهی و خاک منطقه رنگ آمیزی می‌کنند.

آراسته تصریح کرد: بیشتر مردان و زنان این منطقه علاوه بر کشاورزی و دامداری در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند. انواع گلیم، جاجیم، سجاده، شال،کلاش و...را به صورت دستی در کارگاه‌های خانگی تولید می‌کنند.

این روستایی ادامه داد: پوشش مردم این منطقه فرنجی، پسک و کوله نام دارد که به صورت جلیقه بر تن می‌کنند. همچنین این لباس از پشم گوسفند و بز با الیاف بلند تولید می‌شود که به دلیل خواص ترکیب شده آن به صورت طبیعی علاوه بر وزن کم، ضدآب است و قدمتی ۵۰۰ ساله در این منطقه دارد.

آراسته افزود: در این منطقه تعداد محدودی در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند که به جز برخی رشته‌های جدید، استادکاران قدیمی در این زمینه فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: انواع خاک سیاه، رس، آهکی و گل‌های متنوع در این منطقه وجود دارد که با ترکیب آب و جوشاندن انواع رنگ‌های طبیعی از آن تولید می‌شود. همچنین از آن برای رنگرزی نخ‌های به دست آمده از پشم گوسفند و بز استفاده می‌شود‌ که در صنایع دستی کاربرد فراوانی دارد.

نمد مالی 

یکی از صنعتگران سروآباد می‌گوید: بیش از ۱۵ سال است که این منطقه به شهرستان تبدیل شده اما با این وجود همچنان ۹۰ درصد جمعیت آن ساکن روستا هستند. 

محمد فیضی ادامه داد: ۶۳ سال سن دارم و نزدیک به ۴۵ سال است که در زمینه تولید صنایع دستی فعالیت دارم. همچنین در زمینه انواع کلاش‌بافی، نخ‌ریسی سنتی، شالبافی و...شاگردان فراوانی را آموزش دادم که در این چند خود به عنوان استادکار، وارد بازار کار شدند.

وی افزود: با استفاده از تجهیزات سنتی انواع پشم گوسفند را حلاجی و پس از رنگ‌آمیزی در تولید انواع قالی،گلیم، فرش و ...استفاده می‌کنیم.

فیضی تصریح کرد: نمدمالی یکی از پیشه‌های قدیمی این منطقه است که در تولید انواع زیرانداز کاربرد دارد. همچنین برخلاف انواع فرش و گلیم که تولید آن به صورت بافت و نیازمند زمان چند ماهه است.

وی عنوان کرد: ساخت نمد به صورت فشرده با استفاده از پشم حلاجی شده گوسفند، آب، صابون و رنگ‌های طبیعی است که نمونه ۶ متری آن در یک روز تولید می‌شود.

این استادکار صنعت نمدمالی گفت: نمد علاوه بر تولید زیرانداز در زمینه چادر و عروسک‌سازی نیز کاربرد دارد. همچنین الیاف بهم فشرده آن ضدآب و عایق دما است که عشایر از آن بعنوان سرپناه در فصول مختلف استفاده می‌کنند.

فیضی در ادامه این مطلب یادآوری کرد: به دلیل اینکه انواع فرش ماشینی و عروسک‌های متنوع وارد بازار شده صنعت نمدمالی رونق چندانی ندارد و استادکاران محدودی در این زمینه فعالیت دارند. این در حالی است که نمدمالی قدمت ۳۰۰۰ ساله دارد و نمونه‌های تولید شده آن با قیمت ارزان به گردشگران خارجی (فرانسوی‌ها) عرضه می‌شود.

حمایت از صنعتگران 

سرپرست معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کردستان گفت: نمدمالی جزو صنایع دستی خاص منطقه سروآباد است که در این زمینه چند کارگاه سنتی خانگی فعالیت دارد‌.

سعید نظری ادامه داد: به دلیل نبود کارآموز افراد زیادی در این صنعت فعالیت ندارند. در صورت تمایل استادکاران برای آموزش فضای کافی در روستاهای مختلف سروآباد در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: حدود ۳ سال است که طرحی با عنوان اطلس طلایی برای شناسایی مشاغل و صنایع دستی استان کردستان در حال اجرا است که ادامه آن نیازمند اعتبار کافی و حمایت مسؤولان در شهرهای مختلف است.

نظری تصریح کرد: بسیاری از صنعتگران حوزه نمدمالی شهرستان سروآباد با اعتبار مالی شخصی فعالیت دارند از این رو آمار دقیقی از تعداد کارگاه‌های آن‌ها وجود ندارد اما پس از گذشت ۳ سال مشکل بیمه روستاییان و صنعتگران در تمام مناطق استان در حال اجرا است.

وی گفت: علاوه بر نمدمالی، صنایع دستی مانند ارغوان‌بافی و کلاش‌بافی در سروآباد وجود دارد، همچنین برای حفظ و ترویج آن ضرورت دارد تعاونی‌های روستایی، اتحادیه‌ای منطقه‌ای با حمایت سرمایه‌گذاران ایجاد شود.

سرپرست معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کردستان اشاره کرد: این فرایند زمینه بازاریابی، آموزش، فروش و تولید را ایجاد خواهد کرد که نمونه آن در روستای سلین وجود دارد‌.

نظری تصریح کرد: منطقه اورامان یکی از نقاط گردشگری سروآباد محسوب می‌شود که دستگاه‌های اجرایی مانند اداره تعاون، بهزیستی،کمیته امداد، فنی و حرفه‌ای و...می‌توانند بعنوان حامیان صنایع دستی زمینه ترویج آن‌ را با جذب گردشگر در منطقه ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در چند روستای گردشگرپذیر شهرستان سروآباد فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی مانند سبدبافی، نمدمالی، جوراب‌بافی سنتی، جاجیم بافی و...ایجاد شده است ضمن اینکه  با ایجاد نمایشگاه‌های فصلی در مناطق مختلف سروآباد به صورت گروه‌های متنوع صنایع دستی توان تولیدی صنعتگران را افزایش داد که در طولانی‌مدت علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، افزایش گردشگر و احیای صنایع دستی قدیمی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/2330/86

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر