کد خبر: 940587
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
می توان از اینترنت لذت برد اما؛
واقعیت این است که اینترنت می‌تواند هم کودکان را سرگرم کند و هم بر مهارت‌های آنها بیافزاید. اما باید بدانیم از چه زمانی استفاده از آن مجاز است و چگونه می توانیم فرزندانمان را از آسیب ها و خطرات اینترنت محافظت کنیم.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، سرهنگ جهانگیر کریمی  معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفها در خصوص می گوید: ناگفته نماند که امروزه اینترنت به راحتی می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد. شبکه‌های اجتماعی راهی برای برقراری ارتباط میان غریبه‌ها با کودکان است. بنابر این نحوه استفاده کودک یا نوجوان از اینترنت در هر سنی باید متفاوت باشد و والدین، به اقتضای سن هر کودک، به او دسترسی های متناسب را بدهند.
لزوم استفاده از ابزارهای کنترلی مناسب
پدران و مادران می توانند با استفاده از تبلت های مخصوص کودکان و نوجوانان یا سیم کارت های کودکان، نظارت خود بر فعالیت های مجازی فرزندان خود را مؤثرتر کنند. سیم کارت کودک این ویژگی را دارد که کارتون ها و انیمیشن های پخش شده از تلویزیون را در اختیا کودک بگذارد یا اگر وی تمایل به استفاده از اینترنت دارد، صرفاً از محتوای مطلوب سن خود بهره مند شود و این سیم کارت در افزایش تمایل کودک به انجام کارهای مدرسه ای نیز بسیار مؤثر است.
قراردادن رایانه در محل پر رفت و آمد منزل، یکی از راه های کنترلی است چرا که والدین می توانند بر رفتار فرزندان در استفاده از رایانه نظارت داشته باشند. به کودکان خود این آگاهی را بدهیم که اگر ديگران به ما دقت داشته باشند و بخواهند كنار ما باشند بسيار خوب است. در كنار شما بودن يعني اينكه شما فرد مهمي هستيد كه بايد به شما دقت شود يعني شما فردي هستيد كه نگرانتان هستند.
همانطور که حضور پليس در خيابان نشان مي دهد كه آدم ها براي پليس ارزشمند هستند و بايد از آنها مراقبت و محافظت شود. پليس كمك خواهد كرد كه آدم ها و ماشين ها بهتر و راحت تر در خيابان ها رفت و آمد كنند و كسي برای ديگري مزاحمت ایجاد نكند. براي اينكه پليس بتواند به آدم ها كمك كند لازم است در كنار آنها باشد و آنها را ببيند.
کودک و اینترنت به عنوان یک دغدغه جهانی
نحوه فعالیت کودکان در فضای مجازی و اینترنت، دغدغه‌ای جهانی است و به همین دلیل کمپانی‌های بزرگ ازجمله گوگل به این عرصه گام گذاشته‌اند. مدیران گوگل معتقدند توسعه سواد دیجیتال برای کودکان از همان سنین پایین امری بسیار ضروری است و به آنها کمک می‌کند تا به‌دنبال محتوای مناسب در فضای مجازی باشند. این موضوع در کنار تولید محتوای متناسب با فرهنگ و روند زندگی و نیاز کودکان در هر منطقه و کشوری باعث می‌شود که کودکان عملاً در معرض آسیب کمتری قرار بگیرند.
لزوم بومی سازی در تولید محتوای آموزشی
واضح و مبرهن است که آنچه گوگل یا سایر کمپانی های بزرگ برای کودکان غربی مناسب می دانند، لزوماً با باورهای دینی ایرانیان منطبق نیست و برای حفظ فرزندان خود در مسیر ارزش های اسلامی نباید آن ها را با روش ها و ارزش های غربی آموزش دهیم.
همانگونه که مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) نیز فرمودند، "محتوای آموزشی کشور باید درونزا و اسلامی باشد" از این رو، نیاز کودکان به اینترنت و خوراک آموزشی آن ها باید از داخل و به صورت بومی مهیا شده و در اختیار آن ها قرار گیرد.
بی تردید ،تولید محتوا برای کودکان هزینه بر است و از این‌رو تولیدکنندگان به طراحی و ساخت آثار ساده روی می‌آورند اما کودک امروزی برخلاف نسل قدیمی با وجود محتواهای جذاب خارجی با یک انیمیشن، بازی و ویدئو ساده راضی نمی‌شود.
تولید محتوای کودک و نوجوان در فضای مجازی باید مناسب سن کودک باشد و با سرمایه‌گذاری و تبلیغات کافی تولید شود.در ایران محتواهای متنی خوبی در حوزه کودک تولید شده اما کودکان دیداری هستند و با تصویر ارتباط برقرار می‌کنند از این رو به انیمیشن، ویدئو و گیم‌های جذاب علاقه دارند.
مراقبت از امنیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی
یکی از اقدامات بسیار خوبی توسط پلیس فتا ی ناجا برای مراقبت از امنیت کودکان و نوجوانان در اینترنت بکارگرفته شده به طوری که همه ساله با آغاز سال تحصیلی کارشناسان این پلیس در مدارس حضور گسترده پیدا کرده و به آموزش و آگاه سازی دانش آموزان در خصوص نحوه استفاده از فضای مجازی و آشنایی با آسیب ها و تهدیدات پیش روی آنها در این فضا می کنند.
با این حال، نگاهی به برخی از پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا نشان می دهد که سن بزهکاران و بزه دیدگان فضای مجازی در حال نزول است و اهمیت و ضرورت توجه بیشتر و الدین به این مسئله را نشان می دهد. بسیاری از کودکان و نوجوانان از روی کنجکاوی و سرگرمی وارد سایت ها و شبکه هایی می شوند که باعث بروز آسیب ها و مشکلاتی برای خودشان می شود و این نشان می دهد که باید از طریق پدران و مادران و مربیان آموزشی توجیه شوند که همانند فضای واقعی به ورود به هر جایی در فضای مجازی و مشاهده تصاویر، فیلم ها و متن ها نیستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر