کد خبر: 941292
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
وزیر امور اقتصادی و دارایی:
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد گلایه تولیدکنندگان از کم‌کاری بانک‌ها در تأمین سرمایه در گردش تولید گفت: برخی از بانک‌ها ۱۱۵ درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کردند.
به گزارش «فارس»، فرهاد دژپسند در نشست مجمع کارآفرینان کشور در محل وزارت اقتصاد، ضمن شنیدن مشکلات واقعی تولیدکنندگان و صادرکنندگان راه‌حل‌هایی برای حل این مشکلات ارائه کرد.
دژپسند در این نشست در مورد گفته یک کارآفرین که ما ثروت نداریم، چند‌پاره آهن داریم، با اظهار خوشحالی از اینکه کارآفرینان به تولید ثروت می‌پردازند، گفت: ما هم از این ثروت کارآفرینان، میوه اشتغال و افزایش سهم اقتصاد و صادرات را می‌چینیم. وی افزود: با افزایش صادرات، سهم ما در اقتصاد جهان بالا می‌رود و یقین دارم که شما کارآفرینان در این مرتبه قرار دارید، ثروت‌آفرینی می‌کنید و من به دوستانی که در این نشست فرصت نشد صحبت کنند، بدهکارم. دژپسند گفت: بسته رونق سرمایه‌گذاری و افزایش تولید تهیه شده‌است که علاوه بر افزایش تولید، مدیریت تورم هم در آن لحاظ می‌شود.
وی همچنین در مورد موانع صادراتی گفت: بنده خودم چهار سال معاون وزیر بازرگانی بودم و از مشکلات صادرکنندگان بی‌خبر نیستم، اما آنچه شما در فوت و فن صادرات می‌دانید، قطعاً منِ وزیر نمی‌دانم، خواهش می‌کنم این مسائل صادرات را به رشته تحریر درآورید و به ما ارائه کنید که اگر نیاز به اصلاح قانون دارد، اقدام کنیم.
دژپسند در مورد گلایه کارآفرینان از عملکرد مالیات بر ارزش افزوده گفت: در این مورد ما خودمان قائل به کاستی‌هایی در قانون هستیم که باید قانون صندوق مکانیزه فروش و قانون مالیات بر ارزش افزوده که در چهارشنبه این هفته از کمیسیون اقتصادی مجلس بیرون می‌آید، در دستور کار قرار گیرد که اگر این قانون امسال به دولت ابلاغ شود، دیگر نباید مؤدیان خوب مالیاتی تنبیه شوند.
دژپسند در مورد گلایه کارآفرینان مبنی بر اینکه بانک‌ها تسهیلات سرمایه در گردش به بانک‌ها نمی‌دهند، گفت: این گونه نیست، برخی از بانک‌ها تا ۱۱۵ درصد سپرده‌های جمع‌آوری شده تسهیلات دادند، چون آن‌ها قائل به پرداخت تسهیلات هستند.
وی این را هم گفت: البته فردی پیش یک نیکوکاری رفته بود که قبلاً وام قرض‌الحسنه گرفته بود و خواهان قرض‌الحسنه دیگری بود که او گفت: برو از زیر فرش بردار و وقتی رفته بود، چیزی نبود و به آن فرد گفته بود احتمالاً دفعه قبل که کسی وام گرفته آن را پس نیاورده‌است، الان هم بانک‌ها مطالبات و معوقاتی دارند که اگر مشتریان قبلی آن‌ها را برگردانند، خود بانک‌ها تسهیلات بیشتری می‌دهند. دژپسند با اشاره به اینکه بانک‌ها در سال گذشته ۶۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند، گفت:‌البته برخی از این رقم تسهیلات جدید نیست و تمدید تسهیلات است، اما سال قبل ۲۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید پرداخت شده‌است.
وزیر امور اقتصادی ودارایی در مورد مشکل خط اعتباری ال‌سی که کارآفرینان مطرح کرده‌اند نیز گفت: در ۱۷ شهریور سال جاری مصوبه ۳۶ بندی برای آسان‌شدن خط اعتباری ریالی گذرانده شد که میزان سپرده متقاضیان ال‌سی از ۱۳۰ درصد را به ۳۰ کاهش دادیم، ولی این را هم در نظر بگیرید نمی‌خواهیم به قیمت کاهش سرمایه‌گذاری تورم را کنترل کنیم و نمی‌خواهیم به بهای حمایت از سرمایه‌گذاری، ابرتورم در جامعه ایجاد کنیم. البته نباید تقاضا در اقتصاد دچار مشکل شود و این جنبه‌ها رعایت شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار