کد خبر: 941471
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
معاون کمیته امداد خبر داد:
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی گفت: درآمدهای کمیته امداد طی 7 ماهه ابتدایی امسال 35 درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،علیرضا عسگریان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: قرار گرفتن در مسیر خیر و احسان وظیفه کمیته امداد است، خیر و احسان در زندگی شخصی ما هم تأثیر شگرفی دارد، صدقه از زمانی که داده شده و به دست محروم می‌رسد مؤثر است و بعد دینی و معرفتی دارد و همه افراد درگیر در آن ثواب می‌برند.
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی افزود: اصلی‌ترین مأموریت کمیته امداد در حوزه صدقات است، همچنین تلاش می‌کند از طریق مردم به مردم کمک ارزنده‌ای صورت گیرد، توقع داریم همه آستین بالا زده و کمک کنند؛ به فرزندان خود کمک کردن را بیاموزید که هم ثواب و هم تجربه‌ای ویژه است، البته لازم به ذکر است که خیلی از صندوق‌های صدقات را مددجویان گرفته و پر می‌کنند.
وی ادامه داد: درآمدهای کمیته امداد طی 7 ماهه ابتدایی امسال 35 درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است، هدفگذاری سال گذشته برای صدقه 300 تا 320 میلیارد تومان بوده است، البته به دنبال ارتقای این عدد هستیم؛ توقع این بود که متوسط درآمدها افزایش پیدا کند و همین اتفاق هم افتاد، مردم درک عمیقی نسبت به شرایط فعلی پیدا کردند و کمک بیشتری می‌کنند؛ البته بعضی از درآمدها مانند زکات در تابستان محقق می‌شود.
عسگریان خاطرنشان کرد: جشن نیکوکاری امسال بسیار ویژه است و همه باید با هم کمک کنیم این جشن وارد همه خانه‌ها شده و همه جا به ویژه مدارس این اتفاق به خوبی رخ دهد، خیلی امیدوار هستیم 50 درصد منابع درآمدی را افزایش دهیم که تسکینی برای برخی از خانواده‌ها است.
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی همچنین مطرح کرد: در تابستان عید قربان را داشتیم که بیش از 99 درصد رشد قربانی و نشاندن قربانی بر سر سفره محرومان را داشتیم، در همین راستا 90 درصد از لحاظ مبلغ افزایش داشتیم، از لحاظ تعداد قربانی هم بیش از 50 درصد افزایش داشتیم؛ این نشان می‌دهد که درک مردم برای افزایش شیب کمک به محرومان خیلی بیشتر شده است.
وی با بیان این‌که استان اصفهان از لحاظ مبلغ افزایش درآمدها در میانه جدول کشوری قرار دارد، البته عملکرد اصفهان راضی‌کننده نیست، مطرح کرد: البته شاخص زکات استان اصفهان افزایش پیدا کرده است؛ از 5 استان کشور انتظار بیشتری برای کمک است و یکی از دلایل آن این است که سرانه جمعیتی بر این انتظار تأثیر دارد، این استان‌ها تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و آذربایجان شرقی بوده و مابقی استان‌ها به این استان‌ها نزدیک هستند؛ در صدقات استان سیستان و بلوچستان در بین 3 مورد اول است، رشد صدقات در این استان3 و میزان درآمد هم 4 است.
عسگریان تصریح کرد: استان اصفهان در حوزه زکات در 8 ماهه امسال 44 درصد رشد پیدا کرده است، همچنین یکی از شاخص‌های خوب استان اصفهان در حوزه اکرام بوده که 43.7 درصد رشد پیدا کرده است، اکرام شامل اکرام ایتام و اکرام محسنین است، اکرام ایتام خیلی مهم است چون درآمد آن ثابت است، مردم اکثراً کمک خود را منظم پرداخت کرده و حتی بعضی بیشتر هم کمک پرداخت می‌کنند.
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی با اشاره به این‌که خیریه‌های خوبی در سطح کشور فعال بوده که آمار این خیریه‌ها در حدود 7 هزار مورد است، عنوان کرد:  گاهی توقعاتی از مردم وجود دارد و آن کمک کردن است؛ تا سال آینده به دنبال برون‌سپاری از طریق خیریه‌ها هستیم، از صندوق‌های صدقه تا موضوعات دیگر برای افزایش هم‌افزایی با مردم بهره‌مند خواهیم شد.
وی در ادامه اذعان کرد: مراکز نیکوکاری تاکنون به هزار و 500 مورد رسیده است و تلاش می‌کنیم تا آخر سال این عدد را به 2 هزار مورد برسانیم، مرکزیت مراکز نیکوکاری عموماً مساجد است، این مراکز خود سیاست‌گذاری و درآمدزایی می‌کنند و ما فقط آمار این‌ها را می‌گیریم و آن هم برای کمک کردن به رشد آن‌ها است، اگر در کشوری برون‌سپاری نکنیم کارهای دولتی جواب نمی‌دهد.
عسگریان در ادامه بیان کرد: تقریباً 150 هزار نفر در سال جاری از سیستم حمایتی کمیته امداد خارج شدند که به واسطه وام‌ها، کمک‌های کمیته امداد و تلاش خودشان بوده است، این‌ها توانسته بودند روی پای خود بایستند و برای خود اشتغال ایجاد کنند، در کمیته امداد در طول هر سال 130 هزار تا 140 هزار شغل ایجاد می‌کنیم، اگر این کار به سال سوم و چهارم برسد نشان می‌دهد که مددجوی کمیته امداد در کار خود موفق بوده و معوقات مددجویان به یک سوم رسیده است و مددجویان بهترین بازپرداخت کنندگان وام هستند، شغل‌های محرومان ثابت است؛ تقریباً بالای 95 درصد از مشاغل ایجاد شده به کمک کمیته امداد تک نفره است.
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی با اشاره به این‌که یکی از شاخص‌های جشنواره شهید رجایی که دستگاه‌های پیشرو را مشخص می‌کند، ایجاد اشتغال است و کمیته امداد در همه استان‌ها در رتبه خوبی قرار دارد، عنوان کرد: فعالیت‌های کمیته امداد متمرکز است؛ ما خیر و حامی ایتام از خارج از کشور هم داریم اما پول جمع شده در کشور ما از کشور خارج نمی‌شود، این جفا در حق کمیته امداد است که گفته شود پول جمع شده در کمیته امداد در کشورهای دیگر خرج می‌شود.
وی در ادامه توضیح داد: در کشورهای دیگر هم به دلیل علاقه به امام خمینی اقداماتی با نام امام انجام می‌شود، به عنوان مثال در کشور عراق هم صندوق‌هایی به عنوان صندوق صدقه قرار داده‌اند، اما درآمدهای کشور عراق از کشور خودشان است و فقط اسم امام را برای این کار خود گذاشته‌اند؛ صدقه یک عقد دینی است و نمی‌توان در جایی غیر از جایی که این صدقه جمع شده خرج کرد، حتی در بین استان‌های کشور هم همین طور است و صدقه‌ای را که در تهران جمع شود نمی‌توان در شهر دیگری خرج کرد.
کمیته امداد کار اقتصادی نمی‌کند
عسگریان با تأکید بر این‌که به دنبال ایجاد توازن در کمک‌رسانی به ایتام هستیم، گفت: کمیته امداد سرمایه‌گذاری نمی‌کند اما هبه‌هایی شاید داشته باشد، ساختمان مرکزی سابق کمیته امداد در سوهانک نزدیک هزار میلیارد تومان فروخته شد و در حوزه صدقات و صندوق قرض‌الحسنه مورد استفاده قرار گرفت؛ قسمتی از درآمدهای کمیته امداد از طریق هدیه‌ها و هبه‌هایی است که به کمیته امداد اهدا شده است که در صورت نیاز فروخته شده و مصرف می‌شود اما کمیته امداد کار اقتصادی نمی‌کند.
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در ادامه تأکید کرد: بحث اکرام درآمد پایدار است، اما بعضی درآمدهای ما از جمله صدقات درآمد پایدار نیست؛ حرکت به سمت سپردن کار خیر به مردم و ترمیم فرآیندهای اصلی از جمله صدقات، نیکوکاری و جشن‌ها و متمرکز شدن روی اقدامات از جمله برنامه‌های سال آینده است.
وی با اشاره به مشارکت گسترده مردم در حوزه صدقات تصریح کرد: امسال در ایام اربعین در استان ایلام و خوزستان که پایانه‌های مرزی مهران و شلمچه فعال بود پرداخت صدقه 2.5 برابر افزایش پیدا کرد.
عسگریان در ادامه اذعان کرد: امسال قرار بود کاهش مددجو را داشته باشیم و قرار بود با یک نسبت 5 درصدی تعداد مددجویان کم شود اما به دلیل مشکلات اقتصادی بیش‌تر از 500 هزار خانوار به مددجویان کمیته امداد اضافه و مددجویان تحت پوشش به حدود 2 میلیون خانوار رسیدند؛ خیلی امیدوار هستیم که این افراد را از چرخه مددجویان خارج کنیم و وام را خود ما و دولت افزایش داده ایم و به سمت ایجاد مشاغل سودده از جمله پرورش دام و طیور خواهیم رفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر