کد خبر: 941577
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶
به رغم همه چالش‌ها برای متوقف کردن ترامپ
به‌رغم چالش‌های دونالد ترامپ با اعضای کابینه بر سر خروج از سوریه، به نظر می‌رسد اوضاع وخیم‌تر از آن است که امریکا بتواند به حضور خود در منطقه ادامه دهد. سخنگوی ائتلاف ضد داعش گفت که از روز جمعه بخشی از تجهیزات و ادوات نظامی امریکا از سوریه خارج شد. مجلس سنا هم پیش‌نویس قانون تقویت امنیت امریکا در خاورمیانه را رد کرد.
دو هفته پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای خروج نیرو‌های این کشور از سوریه، از دیروز روند خارج کردن تجهیزات نظامی کلید خورد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شان رایان، سخنگوی ائتلاف ضد داعش اعلام کرد که خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه آغاز شده است. یک مقام وزارت دفاع امریکا هم گفت: «می‌توانم تأکید کنم که خروج جنگ‌افزار‌های ارتش از سوریه آغاز شده است، اما به دلیل امنیتی نمی‌توانم درحال حاضر جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه کنم». روزنامه وال استریت ژورنال امریکا به نقل از یکی از فرماندهان نظامی گزارش داد که هیچ چیز در برنامه خروج امریکا از سوریه تغییری نکرده است. وی گفت: «وزارت دفاع هیچ دستوری در این باره از مشاور امنیت ملی دریافت نکرده و هیچ تغییری در طرح مذکور ایجاد نشده است». به گزارش اسکای‌نیوز، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا روز پنج شنبه اعلام کرد که عقب‌نشینی امریکا از سوریه حتماً انجام خواهد شد. به گزارش المیادین، مایک پمپئو در قاهره گفت: «تصمیم امریکا برای خارج کردن نیروهایش از سوریه اتخاذ شده و آن را اجرایی خواهیم کرد و در عین حال نیز به مبارزه با داعش ادامه می‌دهیم. ما آماده‌ایم یک بار دیگر اقدام نظامی در سوریه انجام دهیم، اما امیدواریم که مجبور به این کار نشویم». وی گفت: «دولت امریکا به دنبال ائتلاف استراتژیکی با مصر و اردن و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با «نفوذ ایران» است». پمپئو تأکید کرد:حزب‌الله حضور گسترده‌ای در لبنان دارد، اما ما هرگز این مسئله را قبول نخواهیم کرد. حزب‌الله زرادخانه موشکی بزرگی دارد که منطقه را تهدید می‌کند». جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم چند روز پیش در سفرش به اراضی اشغالی گفته بود که خروج از سوریه باید با تضمین برای دفاع از همپیمانان امریکا در خاورمیانه باشد. درحال حاضر ۲ هزار سرباز امریکایی در سوریه هستند که بیشترشان به آموزش نیرو‌های محلی می‌پردازند که با داعش می‌جنگند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا ماه دسامبر ۲۰۱۸ به طور غیرمنتظره اعلام کرد که واشنگتن ۲ هزار نیروی امریکایی را از سوریه خارج می‌کند و پس از آن به وزارت دفاع دستور داد تا حداکثر چهار ماه نیرو‌های امریکایی را از سوریه خارج کند. هرچند روند خروج تجهیزات نظامی از سوریه شروع شده است، اما برای خروج اولین بخش از نیرو‌های این کشور زمان‌بندی مشخصی تعیین نشده است. دولت امریکا گفته است که پایگاه التنف در جنوب سوریه را همچنان حفظ خواهد کرد و تعدادی از نظامیان در این پایگاه حضور خواهند داشت. پیش از این مقامات روسیه گفته بودند که واشنگتن در این پایگاه تروریست‌ها را آموزش می‌دهد تا برای مقابله با دولت دمشق آماده شوند.
از سوی دیگر، سنای امریکا روز پنج شنبه به پیش‌نویس قانون تقویت امنیت این کشور در خاورمیانه رأی نداد. تصویب این طرح به ۶۰ رأی نیاز داشت، اما ۴۴ نماینده به آن رأی منفی دادند. به گزارش الجزیره، دموکرات‌ها پیش از این تهدید کرده بودند مانع از تصویب هر قانونی خواهند شد که ارتباطی به پایان دادن به تعطیلی دولت امریکا نداشته باشد. میچ مک کانل، رئیس اکثریت جمهوریخواه در سنا خواستار رأی‌گیری مجدد برای این طرح شد. پیش‌نویس این قانون، شامل ارائه کمک‌های سالانه امنیتی، مالی و نظامی به اسرائیل و گسترش تحریم‌ها بر دولت سوریه است. هرچند اختلافات جدی بین دونالد ترامپ و اعضای کابینه بر سر خروج از سوریه وجود دارد، اما نیرو‌های امریکایی توان ماندن طولانی مدت در خاک سوریه را ندارند، چراکه هفت سال حمایت همه‌جانبه از گروه‌های تروریستی در برابر دولت سوریه، نتیجه‌ای جز شکست نداشته است و نیرو‌های مقاومت توانسته‌اند بسیاری از مناطق تحت اشغال سوریه را از تروریست‌ها پس بگیرند و ماندن امریکایی‌ها چیزی جز هزینه‌تراشی در پی نخواهد داشت، زیرا ارتش سوریه و متحدانش برای آزادسازی مناطق باقی مانده در اشغال تکفیری‌ها، مصمم هستند.

خروج تحت نظارت دمشق
وزارت خارجه روسیه در اولین واکنش به اعلام آغاز خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه تأکید کرد که باید ارتش سوریه کنترل مناطقی را که امریکایی‌ها از آنجا خارج می‌شوند، در دست بگیرد. به گزارش شبکه المیادین، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه گفت: «لازم است در سایه خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه مذاکراتی میان کرد‌ها و دمشق برگزار شود». زاخارووا تأکید کرد: «ما فکر می‌کنیم که امریکا می‌خواهد در سوریه بماند. ما نمی‌توانیم به حرف‌های امریکا درباره خارج کردن نیروهایش از سوریه اعتماد کنیم چراکه شاهد استراتژی رسمی از سوی این کشور نبوده‌ایم». وی همچنین از نقض آتش‌بس در استان ادلب که به بیش از ۵ هزار مورد رسیده ابراز نگرانی و تأکید کرد: «نباید بگذاریم مذاکرات درباره ادلب ناکام بماند». مقامات روسیه نسبت به خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه ابراز تردید کرده‌اند و معتقدند که مناطقی که تحت کنترل امریکایی‌ها است باید به دولت دمشق تحویل داده شود، اما واشنگتن سعی دارد این مناطق را در دست کرد‌ها حفظ کند. از سوی دیگر، ترکیه هم به دنبال خروج امریکا، تلاش می‌کند مناطق کردنشین سوریه را اشغال کند؛ اقدامی که می‌تواند به درگیری ارتش سوریه و نیرو‌های ترکیه بینجامد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
برومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
انکه با آل علی (ع)درفتد برافتد
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
فراری در کار نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار