کد خبر: 941754
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
پذیرش ارزیابی ایران از رفتار اروپا
حالا دیگر این فقط ایران نیست که نحوه برخورد اروپاییان با برجام را زیر سؤال می‌برد. روس‌ها برای اولین بار لب به انتقاد از اروپا گشوده و گفته‌اند که اروپا در توافق هسته‌ای با ایران نمره قبولی نگرفته است. با همه اینها، وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرده که طی هفته‌های آتی، کانال مالی ویژه ایران موسوم به SPV نهایی شود و فدریکا موگرینی، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم برای دومین بار طی هفته‌ها اخیر گفته که اروپا نمی‌تواند قبول کند که یک قدرت خارجی درباره تجارت قانونی‌اش با یک کشور دیگر تصمیم بگیرد.
به گزارش «جوان»، «حمایت سیاسی اروپا از برجام کافی نیست»، «اروپا آماده پرداخت تاوان اقتصادی حفظ برجام نیست»، «مکانیسم ویژه اروپا ناکارآمد باشد، از برجام خارج می‌شویم» و «اروپا نمی‌تواند بدون خیس شدن شنا کند». این‌ها بخشی از جملاتی است که محمدجواد ظریف، معمار ایرانی برجام طی ماه‌های خروج امریکا از برجام به زبان آورده و هشدار داده که اگر سازوکار ویژه اروپایی‌ها ناکارآمد باشد، از برجام خارج می‌شویم. اروپاییان در مقابل، پشت سر هم وعده گشایش کانال مالی می‌دهند تا تهران را در برجام نگه دارند. چهار شنبه گذشته، مصادف با حضور محمدجواد ظریف در دهلی نو، «جوسف بورل» وزیر خارجه اسپانیا در هند حضور داشت و آنگونه که روزنامه ال‌پاییس نوشته، در دیدار با ظریف به او اطمینان داده که اتحادیه اروپا به حفظ توافق هسته‌ای متعهد بوده و خواهان جلوگیری از اثرات منفی خروج امریکا از برجام است. بورل پس از دیدارش با ظریف به رسانه‌ها گفت: «ایرانی‌ها از ما می‌خواهند که کار‌های بیشتری انجام دهیم. من در دیدار با ظریف، از فرصت استفاده کرده و به وزیر ایرانی گفتم که اتحادیه اروپا به طور کامل با حفظ این توافق متعهد است.»

موگرینی: فشار قابل قبول نیست
چند روز بعد از اطمینان وزیر خارجه اسپانیا به ظریف، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم در گفت‌وگو با «اشپیگل» آلمان که دیروز منتشر شد، به دشواری ایجاد کانال مالی اروپا با ایران به دلیل فشار‌های امریکا اذعان، ولی تأکید کرد که اروپا این کانال را ایجاد خواهد کرد. ماس در پاسخ به این سؤال که ایجاد چنین ساختاری چقدر طول می‌کشد، گفته است: «: «من امیدوارم که ما بتوانیم کانال پرداخت را در هفته‌های آتی نهایی کنیم. ما به سرعت در حال کار روی نیاز‌های نهایی هستیم و تعیین کشوری که میزبان این کانال مالی باشد هم شامل آن می‌شود. چنین چیزی در مقابل امریکا آسان نیست چرا که تلاش می‌کند اعمال فشار داشته باشد.»‌همزمان، فدریکا موگرینی، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا که شهریورماه ۱۳۹۷ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با ظریف بر سر راه‌اندازی کانال مالی به توافق رسید، برای چندمین بار متوالی، مقابل امریکا موضع گرفت و گفت که برای اروپا پذیرفتن اینکه یک قدرت خارجی مانع تجارت خارجی اروپاییان شود، قابل قبول نیست. موگرینی درباره ملزومات حفظ برجام به این نکته اشاره کرد که باید به شرکت‌هایی که قصد تجارت مشروع با ایران را دارند اجازه داد و ستد داده شود: «این موضوعی است که ما اکنون در حال کار روی آن هستیم: یافتن ابزار‌هایی که به فعالان اقتصادی که قصد تجارت قانونی با ایران دارند یاری رسانده، از آن‌ها محافظت کرده و به آن‌ها اطمینان خاطر داده شود.»‌کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بحث‌هایی که درباره استقلال اروپاییان مطرح است، اشاره کرده و می‌گوید: «این موضوع صحیح است که این شرایط باعث ایجاد بحث‌هایی درباره استقلال اقتصادی اروپا شده است. ما اروپایی‌ها نمی‌توانیم قبول کنیم که یک قدرت خارجی –حتی نزدیک‌ترین دوست و متحد ما- درباره تجارت قانونی ما با یک کشور دیگر تصمیم‌گیری کند. این موضوع، یک عنصر اساسی در حق حاکمیت (اروپا) محسوب می‌شود.» ظاهراً واکنش موگرینی به بحث‌هایی است که مدتی است درباره استقلال اروپا مقابل امریکا مطرح شده است. در تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها از این دست، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه با اشاره به آزمونی که اروپا در برجام مقابل امریکا داشته، گفته است: «شرکا در بروکسل در این آزمون موفق نبودند.» زاخارووا گفته است: «شرکای اروپایی ما در برابر آزمون بسیار جدی قرار گرفته‌اند و همه می‌دانند که یکی از طرف‌ها (امریکا) آزمون استقلال اروپا را پیش روی شرکای ما قرار داده است و شرکا در بروکسل در این آزمون موفق نبودند.»‌سخنگوی وزارت خارجه روسیه نمره قبولی نگرفتن اروپا را صرفاً محدود به برجام ندانسته و می‌گوید: «ما شاهد پیروی بی نهایت (اتحادیه اروپا) از سیاست‌های امریکا در برابر کوبا بدون درک دلایل هستیم.»‌وی افزود: صد‌ها سرمایه‌دار در قالب هیئت امریکایی به کوبا رفتند تا با این کشور قرارداد‌هایی امضا کنند، اما همه این تلاش‌ها در بازه زمانی کمتر از شش ماه متوقف شد و وضعیت دوباره به عقب بازگشت چرا که اتحادیه اروپا از سیاست‌های امریکا در کوبا پیروی و از هاوانا دوری کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه نمایندگان اتحادیه اروپا در مسکو باید در خصوص سیاست‌های خود در قبال ایران به این پرسش پاسخ دهند، افزود: بار‌ها گفته‌ایم و باز می‌گوییم که اتحادیه اروپا و کشور‌های اروپایی بهتر است به استقلال در سیاست خارجی برسند و نقشی مستقل در عرصه بین‌المللی برعهده بگیرند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: باید اتحادیه اروپا را تحسین کرد که مهارت دیپلماسی در سطح عالی را برای رسیدن به این توافق از خود نشان داد، اما آزمون پس از امضای برجام و اجرای آن و مخصوصاً پس از خروج امریکا از این توافق بین‌المللی آغاز شد. وی ادامه داد: در مورد امکان تأثیرگذاری روسیه بر اتحادیه اروپا، باید متذکر شوم مسکو بار‌ها این مسئله (ایجاد ساز و کار مالی تسهیل همکاری با ایران) را در مذاکرات با بروکسل و کشور‌های عضو اتحادیه مطرح و مورد تأکید قرار داده است. زاخارووا افزود: برجام صرفاً یک معامله تجاری یا دوجانبه نیست بلکه توافقی چندجانبه است که ازسوی شورای امنیت تأیید شده و سندی لازم‌الاجرا است.

امریکا: معافیت‌های بیشتری نمی‌دهیم
وزارت خارجه امریکا گفته که واشنگتن به دنبال اعطای معافیت‌های بیشتری برای خرید نفت از ایران نیست. برایان هوک، رئیس میز ایران در وزارت خارجه امریکا در نشست خبری در ابوظبی گفته است دلیل اعطای معافیت‌های قبلی، پیشگیری از افزایش قیمت نفت در بازار‌های بین‌المللی بوده است. رویترز گزارش کرده که هوک با این حال از پاسخ به این سؤال که «در پایان ماه مه که دوره معافیت‌ها به پایان خواهد رسید امریکا چه برنامه‌ای دارد»، خودداری کرد. امریکا از زمان اجرایی کردن تحریم‌های نفتی علیه ایران در نوامبر سال پیش، هشت کشور خریدار عمده نفت ایران را به مدت شش ماه از تحریم نفتی معاف کرد. کره‌جنوبی، چین، هند و ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان و عراق هشت کشوری هستند که می‌توانند مقدار معینی نفت از ایران بخرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار