کد خبر: 941890
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶
گزارش «جوان آنلاین» از افزایش قیمت خودروها و نامشخص بودن روند قیمت‌گذاری آن
قیمت خودرو در حالی گران شده که که روند قیمت‌گذاری خودرو همچنان نامشخص است و خودروسازان نسبت به اعلام آن طفره می‌روند!
سرویس اقتصادی جوان آنلاین - محیا حسینی: چند روزی است که قیمت خودرو‌ها افزایش پیدا کرده و منجر به نارضایتی مردم شده است. از طرفی بسیاری از خودرو‌های ثبت نامی سایپا و ایران خودرو هنوز تحویل داده نشده و مشتریان را سردرگم کرده است. تمام این اتفاقات در حالی می‌افتد که روند قیمت‌گذاری خودرو همچنان نامشخص است و خودروسازان نسبت به اعلام آن طفره می‌روند!

قیمت خودرو، دیر گران شد، به تعهدات‌مان عمل نکردیم!

هنوز از یاد‌ها نرفته است که آبان ماه امسال، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی به تصمیم خودروسازان برای گران کردن محصولات‌شان اشاره کرد و گفت: «یکی از خودروسازان می‌گوید روزانه ۳ هزار خودرو تولید دارم، اما آن چیزی که در بازار دیده می‌شود عرضه قطره چکانی است. این میزان تولید و این میزان عرضه یکسان نیست و عملا پیش فروش‌هایی که می‌شود اثری برای کاهش التهاب بازار ندارد؛ بنابراین احساس ما این است که خودرو ساز منتظر مجوز افزایش قیمت است.» سرانجام خودروسازان که از مدت‌ها پیش درخواست افزایش قیمت خود را به مسئولان متولی ارائه کرده بودند با پیگیری‌های‌شان، مجوز افزایش قیمت را گرفتند.

به‌دنبال صدور مجوز افزایش قیمت انواع خودرو‌ها، لیست جدید قیمت انواع محصولات سایپا اعلام شد. براساس این لیست افزایش قیمت‌ها در محصولات سایپا از ۳۰ تا ۸۷ درصد تعیین و قیمت پراید حدود ۳۰ میلیون تومان اعلام شده است.

ایران خودرو نیز از قافله عقب نماند و قیمت خودروهایش را افزایش داده است. یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو عدم تحویل خودرو‌های ثبت نامی را به دیر گران شدن خودرو‌ها گره زد و با مطرح کردن استدلال عجیبی گفت: «اگر زودتر برای افزایش قیمت خودرو تصمیم‌گیری می‌کردند ما هم زودتر به تعهداتمان عمل می‌کردیم!»

دلایل اصلی گرانی خودرو

این‌بار هم قیمت‌گذاری خودرو‌ها به صورت خوداظهاری بوده و تا امروز قیمت تمام شده خودرو‌ها توسط شرکت‌های خودروساز اعلام نشده است! بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «خانه ملت» و با بیان اینکه قیمت‌های خودرو در هیچ دوره‌ای راستی آزمایی نشد، گفته: «از روز اول و به دلیل سوءمدیریت‌ها، وجود شرکت‌های اقماری، به‌کارگیری افراد متعدد در قالب هیات مدیره شرکت‌های خودروسازی و استفاده از تکنولوژی عقب مانده، قیمت خودرو بسیار بالا بود.»

پارسایی با بیان اینکه در دنیا به ازای هر ۸۰ خودرو یک کارگر وجود دارد در حالی که در ایران به ازای هر ۱۰ خودرو یک کارگر فعالیت می‌کند، اظهار داشت: «رانت‌هایی که در صنعت خودروسازی وجود دارد در افزایش قیمت خودرو بسیار موثر است؛ قطعه سازان با قاچاق قطعه وارد کردند و با تبانی با خودروسازان این قطعات را چند برابر قیمت واقعی به آن‌ها واگذار می‌کنند که این اقدام باعث بالارفتن قیمت تمام شده خودرو نسبت به قیمت واقعی می‌شود و تاوان آن را مردم می‌دهند.»

خودروسازان باید آنالیز قیمتی محصولات خود را اعلام کنند

عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت خودرو به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «علت افزایش قیمت خودرو، افزایش کیفیت نبوده است بلکه خودروسازان اعلام کرده‌اند که مواد اولیه گران شده است و به همین دلیل تقاضای افزایش قیمت خودرو‌ها را داشتند که سرانجام پس از دو ماه کش و قوس به خودروسازان اجازه افزایش قیمت محصولات‌شان را دادند.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت خودرو باعث افزایش عمل به تعهدات خودروسازان خواهد شد، اظهار می‌دارد: «زمانی که با افزایش قیمت خودرو موافقت نشده بود، خودروسازان تولیدات‌شان را کاهش داده بودند. زیرا که آن‌ها می‌گفتند که تولید خودرو در آن شرایط زیان‌ده است؛ بنابراین حالا که مجوز افزایش قیمت را گرفته‌اند، تولیدات‌شان را افزایش خواهند داد.»

رضیان با اشاره به اینکه همیشه خودروسازن از اعلام روند قیمت‌گذاری خودرو‌ها طفره می‌روند و باید آنالیز قیمتی خود را اعلام کنند، می‌گوید: «قرار بود سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان آنالیز دقیقی از قیمت مواد اولیه خودرو بدهد و بگوید که این قیمت چقدر با افزایش قیمت خودرو‌ها تطبیق دارد، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. کارشناسان سازمان بازرسی کشور نیز می‌توانند به این مسئله ورود کنند و وظایفی در این زمینه دارند. از طرفی صنایع و معادن مجلس نیز در این خصوص تحقیق و تفحص انجام می‌دهد و گروهی از نمایندگان مجلس در حال انجام آن هستند.»

در حالی که خودروسازان افزایش قیمت مواد اولیه را مطرح می‌کنند، هیچ‌گاه نسبت به اعلام روند قیمت‌گذاری خودرو اقدامی انجام نداده‌اند. به همین دلیل حتی اگر در این باره استدلال صحیحی داشته باشند برای جامعه و مسئولان باور پذیر نیست و تصور افکار عمومی این است که آن‌ها به دنبال سود بیشتر هستند! بنابراین شفاف‌سازی روند قیمت‌گذاری خودرو در وهله اول به نفع خودروسازان خواهد بود و سرباز زدن آن‌ها از این کار منطقی به‌نظر نمی‌رسد.
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار