کد خبر: 941926
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
نفیسه ابراهیم زاده انتظام
۱۲ روز بعد از اینکه علی اللهیارترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌و‌پرورش در جمع خبرنگاران به دفاع از شیوه بودجه‌بندی دولت پرداخت و با برشمردن محدودیت‌های منابع، سهم آموزش‌و‌پرورش در بودجه سال آینده را «راضی‌کننده و نزدیک به بودجه پیشنهادی این وزارتخانه» دانست، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع بودجه آموزش‌و‌پرورش به روی آنتن رفت، گفت: کلیات اعتبارات آموزش‌و‌پرورش در سال ۹۷ بالغ بر ۴۳هزار و ۴۶۲میلیارد بود که ۳/ ۱۱ درصد از بودجه عمومی کشور را به خود اختصاص می‌داد و این رقم برای سال آینده، ۵۶ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان است که اگر ۲ هزار میلیارد تومان رتبه‌بندی را کنار بگذاریم، آموزش‌و‌پرورش ۴/ ۱۳ درصد از منابع بودجه کل کشور را شامل شده و درصد رشد آن ۲۵بوده است.
وی با اشاره به رشد ۲۰درصدی افزایش دستمزد و حقوق گفت: رقم سرانه دانش‌آموزی ۲۵هزار و ۸۰۰تومان، سرانه غذای مدارس شبانه‌روزی روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، سرانه ورزشی ۷ هزار و ۶۰۰ تومان، سرانه ارتقای سلامت جسمانی ۴ هزار و ۴۰۰ تومان، سرانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ۲۵۵هزار تومان برای جامعه هدف حدود ۲ میلیون نفر و همچنین سرانه پرورشی در لایحه بودجه سال آینده ۲۰هزار تومان دیده شده است. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌و‌پرورش افزود: روی بودجه برای ۳/ ۱۲ میلیون دانش‌آموز مدارس دولتی هدف‌گذاری شده و جمع جبری کارکنان ما در مهر ۹۸ حدود ۹۵۷هزار و ۸۰۰نفر است. اللهیارترکمن با بیان اینکه از این اعداد و ارقام رضایت نداریم، گفت: باید ۹۴درصد اعتبار را صرف هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر که عمدتاً حقوق و دستمزد است، کنیم. اینکه این مقام مسئول در آموزش‌و‌پرورش ظرف ۱۲ روز در برابر بودجه سال آینده این وزارتخانه تغییر موضع داد را می‌توان از چند منظر مورد بررسی قرار داد؛ اول اینکه خودش به این نتیجه رسیده است که بودجه آنقدر‌ها هم رضایت‌بخش نیست و با وجود افزایش قابل ملاحظه بودجه آموزش‌و‌پرورش، همچنان به قرار سال‌های گذشته پرچم کسری بودجه در این وزارتخانه بالاست.
صورت دیگر هم این است که از او خواسته‌اند، تأیید خود را از بودجه بردارد تا حساسیت‌های کنونی نسبت به جزئیات اعتبارات مربوط به آموزش‌و‌پرورش کم شود؛ یعنی از اللهیار ترکمن خواسته‌اند به خودانتقادی دست بزند تا هماهنگی سازمان برنامه با آموزش‌و‌پرورش کمتر دیده شود. جنبه سوم هم این است، تا قبل از اینکه بند‌های مربوط به خصوصی‌سازی و خریدخدمات در حوزه آموزش‌و‌پرورش از سوی نمایندگان مجلس حذف شود، از مدیران دستگاه تعلیم و تربیت راضی بوده، اما بعد از حذف آن‌ها وقتی متوجه شدند که باید با بودجه دولتی بسازند از آن ناراضی شدند!
به بیان دیگر ۱۲ روز پیش آموزش‌و‌پرورشی‌ها به پشتوانه جیب بخش‌خصوصی از بودجه دولتی‌شان راضی بوده‌اند. چون این بودجه چه محقق می‌شد چه نمی‌شد، آن‌ها قادر بودند مخارج خود را با هر شیوه‌ای که صلاح بدانند از فروش آموزش‌و‌پرورش به دست بیاورند. علاوه بر این تأکید این نکته از سوی معاون وزیر که «باید ۹۴درصد اعتبار را صرف هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر که عمدتاً حقوق و دستمزد است، بکنیم» نشان می‌دهد آموزش‌و‌پرورش روی خصوصی‌سازی و خرید خدمات حساب ویژه‌ای باز کرده بود که بدون آن برای اداره این وزارتخانه با ۵ هزار کسری انتقالی امسال به سال آینده به والذاریات می‌افتد. همچنین با توجه به اینکه آموزش‌و‌پرورش نتوانسته نظر سازمان برنامه را نیز در این رابطه تأمین کند، هم از سوی افکار عمومی و کارشناسان و هم از سوی مدیران مالی دولت در فشار قرار دارد و با این حساب هزینه‌گزافی بابت پیشنهاد خرید خدمات و کد‌هایی که به رئیس‌جمهور داده، می‌پردازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار