کد خبر: 942059
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
گزارش «جوان آنلاین» از اعلام آمار ایجاد اشتغال توسط حسن روحانی
وعده‌های اقتصادی آقای روحانی در انتخابات هیچ تناسبی با ایجاد ۶۰۰ هزار شغل در کنار افزایش بیکاری ندارد و بی‌تعهدی دولت در قبال اجرایی کردن وعده‌هایش را نشان می‌دهد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – محیا حسینی: امروز حسن روحانی در جمع مردم و در ورزشگاه تختی گنبد‌کاووس سخنرانی کرد و درباره آمار ایجاد اشتغال گفت: «در فصل پاییز سال جاری نسبت به پاییز سال گذشته ۶۰۰ هزار اشتغال ایجاد شده، اما در عین حال بر بیکاری نیز افزوده شده است.» آنطور که آمار اعلامی آقای رئیس جمهور می‌گوید، شغل ایجاد شده است، اما خیلی‌ها هم بیکار و خانه‌نشین شده‌اند و به همین دلیل مردم ایجاد اشتغال را حس نمی‌کنند و بسیاری از خانواده‌ها از دیدن بیکاری جوان تحصیل کرده‌شان رنج می‌کشند.

آمار منتشر شده از بازار کار نیز خبر از آن می‌دهد که در پاییز امسال، سهم فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران در روندی افزایشی ۳.۴ درصد نسبت به پاییز پارسال افزایش یافته و به ۴۰.۵ درصد از کل بیکاران کشور رسیده است. متاسفانه این آمار مشخص می‌کند که در یکسال گذشته تدبیر کافی برای ایجاد شغل افراد تحصیل کرده وجود نداشته است.

وعده‌های اقتصادی آقای رئیس جمهور در انتخابات

هنوز از یاد‌ها نرفته است که در لیست وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی در سال ۹۲ که در سایت شخصی ایشان نیز منتشر شده، آمده است: «برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به‌خصوص برای تحصیل‌کرده‌هاست.» و همچنین رئیس جمهور وعده داد: «کشور را می‌توان از بیکاری و گرانی نجات داد.» این وعده‌های انتخاباتی در کنار حرف‌های امروز آقای رئیس جمهور هیچ تناسبی ندارد و بی‌تعهدی دولت در قبال اجرایی کردن وعده‌هایش را نشان می‌دهد.

آمار ایجاد اشتغال دولت مبهم است

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره آمار اعلام شده ایجاد اشتغال توسط دولت به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «اینکه دولت می‌گوید ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است باید از سوی جامعه قابل لمس باشد و صرفا با اعلام اعداد و ارقام کاری از پیش نمی‌رود و دولت باید شفاف بگوید که منظورش از ایجاد ۶۰۰ هزار شغل، یعنی چه؟ یعنی ۶۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده و هنوز افرادی مشغول به کار نشده‌اند؟ یا این تعداد به آمار شاغلان اضافه شده است؟»

او ادامه می‌دهد: «اگر ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده باشد در مقابلش باید سرمایه‌گذاری انجام بگیرد. ممکن است آمار دولت نشات گرفته از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده باشد! و باید مشخص شود که آیا سرمایه‌گذاری به بار نشسته است؟»

ایجاد شغل در کنار افزایش بیکاری، حاصل سوءمدیریت دولت است

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه افزایش تولید ناشی از افزایش اشتغال در جامعه مشاهده نمی‌شود، اظهار می‌دارد: «در کنار ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی نیز اتفاق می‌افتد و با افزایش تولید و نظارت کافی، قیمت‌ها نیز کنترل می‌شود. اما متاسفانه دولت در این زمینه نتوانست موفق عمل کند و تبعات آن را در اقتصاد کشور مشاهده می‌کنیم.»

آلبرت بغزیان می‌گوید: «دولت سرمایه‌گذاری کرده و افرادی را وارد چرخه اشتغال کرده است، از آن طرف با عملکرد نامناسب خود مسبب بیکاری بسیاری دیگر شده است؛ و این موضوع سوءمدیریت دولت را نشان می‌دهد. زیرا که نتوانسته کارخانه‌هایی را از ورشکستگی نجات دهد یا حمایتی برای جلوگیری از تعطیلی شرکت‌ها و کارگاه‌ها انجام نداده است.»

بغزیان اظهار می‌دارد: «دولت در حال حاضر که نظارت دقیقی برای کاهش قیمت‌ها انجام نداده است، حداقل مانع گرانی‌های بی‌منطق به‌خصوص با نزدیک شدن به سال نو شود و با تدبیر مانع از افزایش بیکاری شود تا اگر شغلی هم ایجاد می‌شود از آمار بیکاری جوانان در جامعه بکاهد و موثر واقع شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار