کد خبر: 942087
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
تشدید مجدد تنش‌ها بین آنکارا و واشنگتن
در آستانه خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه، رئیس‌جمهور امریکا به ترکیه هشدار داد که در صورت حمله به شبه‌نظامیان کُرد، اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد. ترکیه دیروز در واکنش به این اظهارات گفت که آنکارا ترسی از تهدیدات ترامپ ندارد. ترکیه قرار است برای تأمین امنیت مرز‌های جنوبی خود، به زودی عملیاتی را علیه نیرو‌های دموکراتیک سوریه انجام دهد که می‌تواند به تشدید تنش‌ها بین آنکارا و واشنگتن منجر شود.
تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای خارج کردن نیرو‌های نظامی از سوریه همچنان محل تنش و اختلاف در بین کشور‌هایی است که هر کدام به نوعی در وضعیت فعلی سوریه نقش بازی می‌کنند. در شرایطی که روند خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه شروع شده، امریکا از وضعیت نیرو‌های دموکراتیک سوریه (کردها) نگران است و تلاش می‌کند امنیت آن‌ها را تضمین کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا یکشنبه‌شب در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: «خروج از خاک سوریه در حالی آغاز شده که بخش کمی از خلافت داعش اکنون باقی مانده است. اگر داعش دوباره احیا شود از پایگاه‌های نزدیک دوباره آن‌ها را هدف قرار خواهیم داد.» منظور ترامپ از پایگاه‌های نزدیک، عراق است، چرا که نیرو‌های امریکاییِ خارج‌شده از سوریه به اقلیم کردستان عراق منتقل می‌شوند». به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ گفت: «اگر ترکیه کُرد‌ها را هدف قرار دهد اقتصاد این کشور را نابود خواهیم کرد. باید ۲۰ مایل منطقه امن ایجاد شود.»‌او، اما، توضیحات بیشتری در زمینه منطقه امن ۲۰ مایلی برای شبه‌نظامیان کُرد سوری نداده است. رئیس‌جمهور امریکا همچنین نوشت: «همین‌طور، نمی‌خواهم که کُردها، ترکیه را تحریک کنند. روسیه، ایران و سوریه بیشترین نفع را از سیاست بلندمدت ایالات متحده برای نابود کردن داعش در سوریه بردند. ما هم بیشترین نفع را می‌بردیم، اما اکنون وقت آن است که نیروهای‌مان را به خانه بازگردانیم. جنگ‌های بی‌پایان را متوقف کنید.»
شبه‌نظامیان کرد در سال‌های اخیر با پشتیبانی امریکا، توانستند مناطقی از شمال سوریه را از دست تروریست‌های داعش آزاد کنند. امریکا از یگان‌های مدافع خلق در سوریه حمایت می‌کند، اما ترکیه این گروه را تروریست و شاخه‌ای از حزب پ. ک. ک می‌داند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گفته بود که ارتش این کشور به زودی عملیات نظامی را علیه این گروه در خاک سوریه آغاز خواهد کرد؛ اقدامی که به تشدید تنش‌ها بین ترکیه و امریکا منجر شده است. هفته گذشته جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به ترکیه سفر کرد و از مقامات آنکارا خواست پس از خروج امریکایی‌ها، امنیت کرد‌های سوریه را تضمین کنند. اما به نظر می‌رسد ترکیه با این درخواست واشنگتن موافقت نکرده است و تلاش دارد با خروج امریکا از سوریه، کرد‌های سوریه را مورد هدف قرار دهد. در روز‌های اخیر ارتش ترکیه تجهیزات نظامی جدید به مرز‌های خود با سوریه ارسال کرده است. در هفته‌های اخیر، کرد‌ها در برابر تهدیدات ارتش ترکیه، بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل خود را به نیرو‌های سوری تحویل داده‌اند.

واکنش ترکیه
اتهامات و تهدیدات رئیس‌جمهور امریکا علیه ترکیه درباره حمله به شبه‌نظامیان کُرد سوری، با واکنش تند مقامات ترکیه مواجه شد. به نوشته روزنامه «دیلی صباح» مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ضمن انتقاد از تهدید تند ترامپ علیه کشورش گفت که آنکارا ترسی از تهدیدات ترامپ ندارد. ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «آقای ترامپ، همسان‌سازی کُرد‌های سوریه با حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) که در لیست سازمان‌های تروریستی امریکا قرار دارد و شاخه سوری آن یعنی یگان‌های مدافع خلق و نیرو‌های دموکراتیک سوریه اشتباهی مرگبار است». سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه از نظر آنکارا، تفاوتی بین داعش و پ. ک. ک. وجود ندارد، ادامه داد: «ترکیه با تروریست‌ها مبارزه می‌کند، نه کُردها. ما از کُرد‌ها و دیگر سوری‌ها در برابر تهدیدات تروریستی محافظت می‌کنیم». مقامات ترکیه، کرد‌های سوریه را گروه تروریستی اعلام کرده و آن‌ها را تهدیدی برای امنیت مرز‌های جنوبی خود اعلام کرده‌اند. ترکیه از دو سال پیش عملیاتی را برای مقابله با کرد‌ها در شمال سوریه آغاز کرده است تا مانع از قدرت‌گیری کرد‌ها در مرز‌های خود شود. ترکیه درحالی کرد‌های سوری را تروریست معرفی می‌کند که خود یکی از حامیان بزرگ تروریست‌ها در سوریه است و از زمان شروع بحران سوریه، هزاران تروریست را از مرز‌های خود راهی خاک سوریه کرده تا با ارتش این کشور بجنگند. ترکیه به بهانه مقابله با نفوذ کردها، تلاش می‌کند بخش‌هایی از شمال سوریه را تحت کنترل خود بگیرد، اما ارتش سوریه حضور نیرو‌های ترکیه در شمال این کشور را نمونه اشغالگری توصیف کرده و گفته است که همه مناطق تحت اشغال را به زودی آزاد خواهد کرد.

تمکین پاریس به ماندن اسد
در پی پیروزی‌های ارتش سوریه و متحدانش در مقابل تروریست‌ها و بهبود وضعیت سیاسی دولت دمشق، کشور‌های غربی از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی و به ماندن بشار اسد، در قدرت تمکین کرده‌اند. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه مشارکت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در انتخابات این کشور را به عنوان شرطی لازم برای سازش سیاسی در سوریه بعید ندانست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، او گفت: «اسد می‌تواند در روند انتخابات سوریه مشارکت داشته باشد». لودریان اظهار کرد: «شروط روند برقراری صلح بر انتخاباتی که به شکل شفاف انجام شود، اعمال می‌شود، حال اگر بشار اسد در این انتخابات کاندیدا شود خب کاندیدا خواهد بود و این مردم سوریه هستند که باید درباره آینده خود تصمیم بگیرند». طی هفت سال گذشته فرانسه در کنار دیگر کشور‌های غربی مخالف سرسخت دولت سوریه و حامی گروه‌های تکفیری بود، اما پیروزی‌های قدرتمند محور مقاومت در مقابل تروریست‌ها، سبب شد غربی‌ها در رویکرد‌های سابق خود تجدیدنظر کنند و اکنون به ماندن بشار اسد در قدرت اذعان می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار