کد خبر: 942111
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
رئیس سازمان نظام پرستاری استان:
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و رئیس سازمان نظام پرستاری آذربایجان شرقی گفت: گروه پرستاری استان شامل اتاق عمل، هوشبری، پرستاری و کمک پرستار با ۲ هزار و ۴۰۰ نفر کمبود مواجه است.

عبداله صفری به مناسبت هفته پرستاری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بخش پرستاری یک هزار نفر، کمک پرستاری 900 نفر، اتاق عمل 300 نفر و هوشبری استان 200 نفر کمبود نیروی انسانی دارد.
وی اظهار داشت: با وجود اینکه سالانه حدود 10 هزار پرستار در 192 دانشکده پرستاری کشور تربیت و وارد چرخه حوزه سلامت می شوند، کشور ما با 150 هزار نفر کمبود پرستار مواجه است.
رئیس سازمان نظام پرستاری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در سطح استان نیز هر سال 700 پرستار در 10 دانشکده پرستاری و مامایی تربیت و دانش آموخته می شوند. 
صفری با بیان اینکه براساس آمار غیررسمی بیش از 250 هزار پرستار در مراکز درمانی دولتی و خصوصی کشور در حال خدمت رسانی به بیماران هستند، ادامه داد: از این تعداد سهم آذربایجان شرقی 8 هزار و 500 پرستار بوده که از این تعداد نیز حدود 6 هزار و 500 نفر در مراکز دولتی استان مشغول خدمت هستند.
وی گفت: هم اکنون در 124 شهر کشور هیات مدیره نظام پرستاری وجود دارد که از این تعداد 6 هیات مدیره در سطح آذربایجان شرقی فعالیت می کنند.
رئیس سازمان نظام پرستاری آذربایجان شرقی اظهار داشت: در هیات مدیره نظام پرستاری تبریز به همراه شهرهای اقماری آن، 5 هزار و 500 عضو وجود دارد، به طوری که حدود 70 درصد پرستاران عضو سازمان های حرفه ای نظام پرستاری هستند.
صفری از راه اندازی کلینیک های پرستاری در سطح استان خبر داد و افزود: در سال جاری این کلینیک ها در بیمارستان های شهدا و رازی راه اندازی شده و در آینده نزدیک نیز در پلی کلینیک اسدآبادی راه اندازی می شود.
وی گفت: پرستاران در این کلینیک ها از جمله در حوزه بیماری های غیرواگیر، قلب، دیابت، زخم، چاقی و رژیم درمانی فعالیت خواهند کرد.
رئیس سازمان نظام پرستاری آذربایجان شرقی با بیان اینکه یک سوم از پرستاران استان دارای پروانه کار و صلاحیت حرفه ای هستند، یادآوری کرد: در سال جاری اجرا نشدن صلاحیت حرفه ای و مشکل بیکاری در جامعه مشکلاتی در بخش پرستاری به وجود آورده است.
صفری ادامه داد: در سال جاری 4 مدرک جعلی کمک پرستاری در مراکز دولتی و 2 مدرک جعلی پرستاری در مراکز خصوصی استان ردیابی شده که پرونده آن ها در حال طی مراحل رسمی دادرسی دادگستری است.
وی برگزاری دوره های آموزشی برای تخصصی و فنی شدن پرستاران را از فعالیت های سازمان نظام پرستاری اعلام کرد و گفت: در سال آینده برای سوق دادن پرستاران به مباحث اخلاقی، بیمارستان های اخلاق محور معرفی می شود.
نائب رئیس سازمان نظام پرستاری آذربایجان شرقی نیز در این آئین از مرگ پنهان بیماران در بیمارستان در اثر کمبود پرستاران خبر داد و گفت: کمبود پرستاران در گروه پرستاری از حد استاندارد موجب شده تا به حد کافی به بیماران در بیمارستان ها توجه نشود.
محمد ارشدی افزود: در ایران براساس استاندارد به ازای هر یک هزار نفر باید 1.8 پرستار وجود داشته باشد در حالی که در برخی کشورهای دنیا این تعداد 12 پرستار و در حوزه خلیج فارس 10.8 پرستار است.
وی با بیان اینکه کشور ما شدیدا با کمبود پرستار موجه است، یادآوری کرد: متوسط نرم پرستاری( شاخص های 8 گانه پرستاری) کشور حدود هفت دهم بوده در حالی که این میزان در آذربایجان شرقی حدود 9 دهم تا یک است که این آمار نشانگر وضعیت خوب استان نسبت به سطح کشور می باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر