کد خبر: 942170
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
نسخه جدید آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی نسبت به نسخه‌های قدیمی اصلاحات خوبی داشته ولی همچنان ایراد‌هایی جدی به آن وارد است.
ابراهیم مشیریان
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: نسخه جدید آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی نسبت به نسخه‌های قدیمی اصلاحات خوبی داشته ولی همچنان ایراد‌هایی جدی به آن وارد است.
خوشبختانه ارتقا اکنون فقط مقاله محور نیست و می‌توان با ثبت اختراع جهانی و فناوری جایگزین مقاله کرد و یک مسیر دیگر هم وجود دارد که البته هنوز کامل نیست. مسیر آموزشی است، یعنی فردی می‌تواند از طریق سرآمدی آموزش ارتقا پیدا کند، ولی جا دارد تسهیل این مسیر بیشتر شود.

به عبارت دیگر در دنیا یک هیئت علمی گاهی می‌تواند تنها از طریق مسیر پژوهش ارتقا و گاهی از مسیر آموزش به معنی تدریس ارتقا یابد و گاهی نیز از طریق مسیر خدمت؛ به‌طور مثال اگر پزشکی در یکی از بیمارستان‌های دولتی آموزشی، جراحی می‌کند در حال آموزش جراحی است و او از طریق مسیر آموزش ارتقا پیدا می‌کند.

قوانین آموزشی بیش از حد آسان

به گفته قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت «در آیین‌نامه جدید ارتقای استادان که یک سال و نیم است ابلاغ شده است، به‌خصوص در وزارت بهداشت دست افراد برای مسیر فناوری و سرآمدی آموزش باز گذاشته شده که باید بخش آموزشی بیش از پیش تقویت شود.»

شاهین آخوندزاده معتقد است: «یک فرد با ۱۴ مقاله در طول ۳۵ سال می‌تواند استادتمام شود. ما در کشور دو صورت مسئله غلط داریم؛ اول اینکه همه افرادی که با استادیاری وارد هیئت علمی می‌شوند اصلاً قرار نیست به مرحله استادتمامی برسند، به‌طور مثال ۱۰۰ نفر وارد یک سیستم آموزشی می‌شوند به‌عنوان استادیار و بعد از ۳۵ سال از این تعداد تنها ۲۵ یا ۳۰ نفر استادتمام می‌شوند و مابقی با استادیاری یا دانشیاری بازنشسته می‌شوند.»

قرار نیست همه استاد تمام شوند

وی با تأکید بر اینکه از سوی دیگر الان ۱۴ مقاله برای یک هیئت علمی در طول ۳۵ سال شق‌القمر نیست، افزود: «بلکه قوانین آموزشی ایران به حدی آسان است که درصد قابل‌توجهی از اعضای هیئت علمی جوان قبل از اینکه چهار سال‌شان تمام شود درخواست دانشیاری می‌کنند و این موضوع به‌شدت در حال افزایش است که این نشان می‌دهد قوانین ارتقا بسیار آسان است.»

به طور کلی باید مسیر آموزش را هم باز بگذاریم و مسیر‌هایی متفاوت را برای افراد خاص در نظر بگیریم، البته در بسیاری موارد این موضوع به بهانه تبدیل می‌شود، یعنی عده‌ای هستند که وقتی روی موضوع پژوهش آن‌ها دست می‌گذاریم می‌گویند در حال انجام کار‌های خدماتی هستند و وقت پژوهش و تدریس را ندارند.
در واقع اصلاً قرار نیست همگی استادتمام شوند، اما در کشورمان صورت مسئله این است که قوانین ارتقا باید به حدی آسان باشد که همگی با مرحله استادتمامی بازنشسته شوند. مگر در ارتش همه سرتیپ و سرلشکر می‌شوند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر