کد خبر: 942226
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
قایق‌های تندرو سپاه کابوس امریکایی‌ها شده‌اند
وحشت ایالات متحده امریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای این کشور از قایق‌های تندرو سپاه پاسداران تنها یکی از وجوه هراس غرب از قدرت جمهوری اسلامی ایران است که همانند هراس از قدرت هسته‌ای، قدرت موشکی و قدرت منطقه‌ای به ناچار از جلسات محرمانه در تریبون‌های عمومی عنوان می‌شود.
امیرعباس رسولی
سرويس سياسی جوان آنلاين: وحشت ایالات متحده امریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای این کشور از قایق‌های تندرو سپاه پاسداران تنها یکی از وجوه هراس غرب از قدرت جمهوری اسلامی ایران است که همانند هراس از قدرت هسته‌ای، قدرت موشکی و قدرت منطقه‌ای به ناچار از جلسات محرمانه در تریبون‌های عمومی عنوان می‌شود.

بعد از ایجاد رویه جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز برای طیف وسیعی از ناو‌های امریکایی جهت تمکین به مقررات ایرانی در این تنگه، ایالات متحده به فکر چاره‌اندیشی برای مقابله با قایق‌های تندرو کشورمان در این منطقه افتاده است. بعد از ماجرای توقیف دو فروند شناور رزمی امریکا و دستگیری ۱۰ تفنگدار مسلح این کشور که در دی ماه ۹۴ وارد آب‌های سرزمینی ایران شده بودند؛ ماجرایی که امریکایی‌ها را تحقیر کرد و آن‌ها را به صرافت انداخت تا نسبت به تغییر معادله قدرت در خلیج فارس طرح و برنامه‌هایی را جهت کنترل و تضعیف قایق‌های تندرو کشورمان در دستور کار قرار دهند، دونالد ترامپ تنها چند ماه بعد از شروع دوران ریاست‌جمهوری خود علیه قدرت‌نمایی ایران در خلیج فارس مواضع گستاخانه‌ای را اتخاذ کرد.

جالب این است از زمان روی کار آمدن ترامپ در امریکا تاکنون نیز گزارش رسانه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران نه تنها رویه سابق خود را در مقابله با امریکایی‌ها ادامه داده بلکه برخی اوقات بر دامنه آن نیز افزوده است.

آذر ماده امسال، ناو هواپیمابر «یواس‌اس جان استنیس» امریکا بعد از ۹ ماه غیبت در آب‌های خلیج فارس وارد این منطقه شد که این دوره زمانی، طولانی‌ترین غیبت امریکایی‌ها در آب‌های خلیج فارس بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ محسوب می‌شد. بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی همان روز گزارش می‌دهند که ۳۰ فروند از قایق‌ها و شناور‌های تندرو ایران، ناو امریکایی و ناوگروه همراه آن را تعقیب کردند و حتی ادعا می‌شود یکی از قایق‌ها، پهپادی را برای فیلمبرداری از شناور‌های امریکا پرتاب کرده است. در همان مقطع امریکایی‌ها مدعی بودند راکت هم به حوالی مسیر حرکت ناوشان شلیک شده است یا در ۱۶ اسفند ۹۵ خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد «ناو امریکایی یو‌اس‌ان‌اس اینوینسیبل هنگام عبور از تنگه هرمز با نزدیک شدن قایق‌های ایرانی که به حدود ۶۰۰ متری آن رسیده بودند مواجه و مجبور به تغییر مسیر شد.»

دولت ترامپ نیز به فکر چاره‌جویی افتاده است

آنچه مهم می‌نماید این مسئله است که دولت دونالد ترامپ نیز همانند دولت‌های پیش از خود به فکر چاره‌جویی و مقابله تاثیرگذار و نه شعاری با قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس است و در تمام این مدت طرح و ایده‌های متفاوتی را برای رهایی از شرایط موجود در دستور کار قرار داده است. جالب این است روز گذشته نشریه مشهور اکسیوس در همین باره نوشت: «ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری خود بار‌ها از تیم امنیت ملی امریکا طرح‌هایی برای مقابله با قایق‌های تندرو ایران خواسته که وزرای دفاع امریکا آن را رد کرده‌اند. به نظر می‌رسد برای رئیس‌جمهور امریکا سخت است که ارتش این کشور تا به حال این قایق‌های کوچک را غرق نکرده است و آن را به شکل تحقیر و نشانه ضعف می‌بیند.»

اردیبهشت ماه ۹۵ بود که رهبر معظم انقلاب خطاب به امریکایی‌ها فرمودند: «خلیج فارس، خانه و محل حضور ملت ایران و ساحل خلیج فارس و سواحل زیادی از دریای عمان متعلق به این ملت قدرتمند است، بنابراین ما باید در این منطقه حضور، رزمایش و اظهار قدرت داشته باشیم و این امریکایی‌ها هستند که باید بگویند چرا از آن سوی دنیا به اینجا آمده و رزمایش به‌راه می‌اندازند؟ می‌گویند ایران در خلیج‌فارس رزمایش نداشته باشد، چه غلط‌ها! از آن طرف دنیا می‌آید رزمایش برگزار می‌کند، خب بروید همان خلیج خوک‌ها.» این موضع رهبری این نتیجه را برای امریکایی‌ها به همراه داشت که اراده جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد امنیت مطلق در منطقه خلیج فارس پایدار است. هفته گذشته نیز یکی از اندیشکده‌های مشهور صهیونیستی با اشاره به ترس صهیونیست‌ها از قایق‌های تندرو سپاه و تلاش‌های ایران در ساخت انواع پهپاد‌ها و قایق‌های بدون سرنشین نوشت: «ایران می‌تواند اسرائیل و امریکا را با مشکلات جدیدی مواجه کند.» اندیشکده «مرکز مطالعات عمومی» در بخشی از گزارش خود اشاره می‌کند: ایران در حال توسعه انواع هواپیما‌های بدون سرنشین گشت‌زنی و رزمی، قایق‌های بدون سرنشین مجهز به «جی‌پی‌اس» (سامانه موقعیت یاب) برای رقابت با نیروی دریایی و هوایی امریکا، عربستان و اسرائیل است. به نوشته این مرکز تحقیقاتی، ایران در پی این است که با ارتقای توانایی این جنگ افزارها، با قایق‌های تندرو باسرنشین و بدون سرنشین و موشک‌های خود به کشتی‌های جنگی امریکا حاضر در منطقه حمله کند.

اندیشکده صهیونیستی در ادامه ضمن اشاره به استفاده محتمل ایران از قابلیت‌های نظامی خود علیه رژیم‌صهیونیستی نوشت: ورود قایق‌های بدون سرنشین تندرو در عرصه نبرد، تهدید جدیدی علیه نیروی دریایی و منابع گازی اسرائیل در دریای مدیترانه است. ایران و حزب الله با تجربیات جنگی کسب شده، اینک می‌توانند علیه اسرائیل، امریکا و عربستان عرصه‌های رزمی جدیدی را ایجاد کنند. پیش از این نیز «آسوشیتدپرس» نوشت که ۳۰ فروند از قایق‌های ایران ناو امریکایی «یو‌اس‌اس جان استنیس» و ناوگروه همراه آن را تعقیب کردند و یکی از قایق‌ها پهپادی را برای فیلمبرداری از شناور‌های امریکا پرتاب کرد.

سال ۹۴ بود که وبگاه امریکایی «فوول» نوشت: نیروی دریایی امریکا در اقدامی جهت مقابله با رشد فزاینده تهاجمی ایران در خلیج فارس موشک‌های جدیدی را آزمایش کرده است. در همان روز این نشریه امریکایی در هشدار به دولت باراک اوباما نوشت: «یک ناوچه ایرانی مسلسل خود را به سوی یک بالگرد نیروی دریایی امریکا که در حال تمرین همراه با یک کشتی کمکی بود، نشانه گرفت. هرچند گلوله‌ای در این ماجرا شلیک نشد، اما حداقل دو بار در سال قایق‌های گشتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه کشتی‌های تجاری غیرمسلح شلیک می‌کنند، بنابراین از جانب قایق‌های تندرو ایران تهدید وجود دارد.» این نشریه امریکایی همانند بسیاری از رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی از ضرورت مقابله با ایران در منطقه خلیج فارس سخن به میان آورده‌اند، اما از آن زمان تاکنون نه تنها امریکایی‌ها قادر به کنترل و مدیریت اوضاع خود در این منطقه نشده‌اند بلکه هر روز شاهد قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده‌اند.

ایده‌های دولت اوباما و ترامپ تاکنون نه تنها منجر به ایجاد محدودیت برای فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس نشده است بلکه توانسته رویه حقوقی ایجاد شده توسط کشورمان در منطقه استراتژیک تنگه هرمز را نیز تقویت کند، به ویژه پس از آنکه نیرو‌های دریایی کشورمان در چند نوبت به صورت قاطع با نیرو‌های دریایی امریکا برخورد کرده و نشان دادند برای تأمین امنیت تمامیت ارضی کشور حاضر به انعطاف و تعدیل مواضع نظامی خود نیستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار