کد خبر: 942270
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
به گفته مقام‌های مطلع، در جریان مذاکرات امریکا با شبه‌نظامیان طالبان، حفظ پایگاه‌ها برای بلندمدت و تضمین اینکه خاک افغانستان مجدداً برای حملات علیه غرب و دیگر کشور‌ها استفاده نشود، از درخواست‌های اصلی واشنگتن بوده است. در عین حال گروه طالبان روز سه شنبه حمله‌ای در کابل انجام داد تا مشخص شود که رهبران طالبان به سادگی سلاح را بر زمین نخواهند گذاشت و مذاکرات میان امریکا و کشور‌های منطقه با این گروه فراز و نشیب‌های زیادی را پیش رو خواهد داشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا به نقل از اکسپرس‌تریبیون مقام‌های مطلع که خواستند نام‌شان فاش نشود، گفته‌اند که امریکا در مذاکرات خود با طالبان خواستار حفظ پایگاه‌های دائمی در افغانستان است. این مقام تأکید کرد: این مسئله در مذاکرات جاری، مانعی در حصول توافق بوده است. امریکا می‌گوید این پایگاه‌ها هیچ نقشی در امنیت افغانستان نخواهند داشت و حضور آن‌ها برای ثبات منطقه‌ای است. به طالبان گفته شده است که در صورت موافقت با حضور اندک نیرو‌های امریکایی، کمک مالی و سایر کمک‌های امریکا برای بازسازی افغانستان را دریافت خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، گرچه طالبان مکرراً خواستار خروج کامل نیرو‌های امریکایی از افغانستان می‌شود، اما آن‌ها در مذاکراتی که اخیراً در امارات برگزار شد نسبت به مذاکره روی پیشنهاد حفظ پایگاه‌های مهم امریکا تمایل نشان دادند. مذاکرات در ابوظبی به میانجیگری پاکستان بود و پس از نامه‌نگاری دونالد ترامپ به عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان و درخواست کمک اسلام‌آباد برای دسترسی به طالبان برگزار شد. تازه‌ترین تلاش برای یافتن راهکار سیاسی و پایان جنگ ۱۷ ساله افغانستان موجب شده است عربستان و امارات به صحنه اصلی روند صلح افغان‌ها بازگردند. امریکا از طریق مشارکت بزرگ‌تر این کشورها، خواستار فشار بر طالبان برای پذیرش درخواست‌های اصلی خود است. از آن زمان، عربستان و امارات تلاش دارند تا طالبان را متقاعد کنند که درخواست امریکا را در ازای سهم بزرگی درون دولت افغان و سایر امتیازات بپذیرد. براساس گزارش اکسپرس‌تریبیون به نقل از یکی از مقام‌های ارشد مطلع از مذاکرات از دیگر اهداف امریکا در منطقه حفظ ارتباط نزدیک با دولت‌های آتی افغانستان و تضمین این مسئله است که افغانستان به پناهگاه امنی برای هرگونه سازمان تروریستی تبدیل نمی‌شود. پاکستان مخالف درخواست امریکا نیست، اما می‌خواهد «سازشی منطقه‌ای» روی آن وجود داشته باشد، چرا که حضور دائمی ارتش امریکا در افغانستان موجب نگرانی روسیه، ایران و حتی چین خواهد شد. آن کشور‌ها نگرانند که امریکا از خاک افغانستان برای پیشروی طراحی‌های استراتژیک خودش در این منطقه استفاده کند. برای همین است که پاکستان خواستار سازشی منطقه‌ای درباره توافق صلح احتمالی افغانستان است.
حمله به کابل و تهدید به حملات بیشتر
گروه طالبان ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت تازه‌ترین حمله صورت گرفته در پایتخت افغانستان، در پیامی به انجام حملات بیشتر در کابل در واکنش مستقیم به انتصاب اخیر امرالله صالح، مدیر سابق نهاد «ریاست عمومی امنیت ملی» افغانستان و کهنه‌سرباز مخالف طالبان به عنوان وزیر کشور افغانستان متعهد شد. این انفجار با یک خودروی بمب‌گذاری شده و در نزدیکی محوطه خارجی‌ها که تحت محافظت شدید است، کابل را غافلگیر کرد.
شدت این انفجار در سراسر کابل احساس شد که در ابتدا برای تشخیص محل دقیق این حمله ایجاد سردرگمی کرد. به دنبال این انفجار، شیشه‌های خانه‌ها و مغازه‌های اطراف محل حادثه شکستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرنگاران گفت، چهار مهاجم خودرویی انفجاری را پیش از ورود به «روستای سبز» منفجر کرده‌اند که منجر به کشته شدن خارجی‌های زیادی شده است. مرگ چهار تن و زخمی شدن ۱۱۳ تن طی این حمله از سوی وزارت بهداشت افغانستان تأیید شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار