کد خبر: 942286
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: بحران آب در این استان در حال شدت گرفتن است و هم‌اکنون 15 دشت از 25 دشت استان ممنوعه و 4 دشت ممنوعه‌ بحرانی هستند و سالانه به طور میانگین شاهد افت 40 تا 50 سانتی‌متری منابع زیرزمینی دشت‌‌های استان هستیم.

یوسف غفارزاده در نشست هم‌اندیشی بررسی مشکلات و راهکارها با نظام صنفی کشاورزی استان، مدیریت منابع آب را امری چندوجهی و نیازمند مشارکت تمام اقشار بهره‌بردار دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از 89 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی است، تعامل با نظام‌های صنفی کشاورزی امری بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه برنامه‌ی سازگاری با کم‌آبی استان برای اجرا در سال آتی مدون شده است، افزود: برای موفقیت در اجرای برنامه‌های‌ سازگاری با کم‌آبی استان باید میان مدیران و دستگاه‌های اجرایی و ذی‌نفعان و بهره‌برداران و کشاورزان نگاهی جامع و مشترک به وجود آید.
وی ادامه داد: برای این منظور ابتدا باید در مورد وضعیت منابع آب استان و ظرفیت و تهدیدها آگاهی ایجاد شود تا هرکس با احساس مسئولیت نسبت به اجرای آن عمل کند.
غفارزاده ظرفیت آب های تجدیدپذیر استان را سه میلیون و 19 هزار مترمکعب و میزان مصرف را 2 میلیون و 850 هزار مترمکعب عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در دنیا مصرف بالای 60 درصد آب های تجدیدپذیر به معنای عبور از مرز بحرانی است و این در حالی است که میزان مصرف در استان از 94 درصد عبور کرده است.
وی با بیان اینکه بر اساس استاندارد جهانی حداقل باید سالانه 500 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی کنیم،
اعلام کرد: برای ایجاد تعادل در میزان مصرف آب در استان نیازمند 20درصد صرفه‌جویی در آب شرب، 20درصد صرفه‌جویی در آب صنایع، 29 درصد صرفه‌جویی در آب کشاورزی و 30درصد صرفه‌جویی در بخش فضای سبز هستیم.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی دارای 146 سد در حال بهره‌برداری، 12 سد در حال احداث در حوضه‌ آبریز ارس، 23هزار هکتار شبکه‌ پایاب‌ در دست بهره‌برداری و 35هزار هکتار شبکه‌ پایاب در دست اجراست، روند افزایش شوری و آلودگی منابع آب، ضعف قوانین موجود در حوزه‌ی آب، وابستگی درآمد و معاش بخش بزرگی از جمعیت استان به بخش کشاورزی، و عدم ارزشگذاری واقعی آب را از جمله چالش‌های پیش روی مسایل آبی در استان دانست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر