کد خبر: 942743
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
بازار نابسامان گوشت قرمز
از مرز‌های غربی کشور دام زنده به دلیل گران شدن ارز، صادر و به تعبیری قاچاق می‌شود و از طرف دیگر برای کنترل قیمت گوشت در بازار، دام زنده با ناوگان نظامی وارد کشور می‌شود! این چند کلمه تمام مدیریت وزارت جهاد کشاورزی در حوزه نهاده‌های دامی است. زیباتر اینکه قیمت گوشت قرمز با وجود تمام این اقدامات ظرف ۴۰ روز از کیلویی ۶۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان رسیده و به نظر می‌رسد تا شب عید با تشدید تقاضا باز هم افزایش پیدا کند.
جوان آنلاین: دیروز طبق خبری که خبرگزاری‌ها منتشر کردند، برای تنظیم بازار ۶۰۰ هزار رأس دام زنده از کشور رومانی وارد کشور شد، خبری مسرت‌بخش که در روز‌های جاری بار‌ها مانند آن را شنیده بودیم. با وجود این واردات گسترده، اما باز هم قیمت گوشت قرمز هر روز گران‌تر می‌شود و به نظر می‌رسد نداشتن استراتژی درست برای مدیریت این کالای اساسی شرایط را به این نحو رقم زده است. اوضاع به قدری وخیم شده است که حتی صدای حسن روحانی هم درآمده است. رئیس‌جمهور هفته گذشته در دیدار با استانداران کشور گفت: یکی از مسائل مهمی که باید برای جلوگیری از قاچاق کالا مورد توجه قرار گیرد، مرز‌های کشور است. امروز بخشی از کالا‌های اساسی مورد نیاز از کشور قاچاق می‌شود به طوری که شبانه تعداد زیادی دام و گوسفند از مرز غربی کشور خارج می‌شود و از سوی دیگر باید برای تهیه گوشت مورد نیاز مردم از کشوری دیگر با هواپیما گوشت وارد کنیم.

قاچاقچی‎‌ها به گوشت رسیدند

آنطور که مشخص است تمام آوار افزایش قیمت گوشت سر قاچاق گوشت خالی شده است و از وزیر تا فعالان بازار تنها دلیل گرانی گوشت قرمز را در بازار قاچاق اعلام می‌کنند. علیرضا عزیزاللهی، رئیس اتحادیه دامداران ایران در همین باره گفت: سرانه مصرف گوشت قرمز از اوایل انقلاب تا امروز تقریبا ۱۲ کیلوگرم بوده است، تقاضای بسیار زیادی برای گوشت گوسفند ایرانی در کشور‌های عربی وجود دارد که منجر به ایجاد پدیده قاچاق شده است به طوری که هم‌اکنون شاهد قاچاق سالانه بیش از یک میلیون رأس دام زنده از کشور هستیم که کمبود عرضه را تشدید کرده است. از سوی دیگر محمود حجتی هم دلیل گرانی گوشت قرمز را قاچاق عنوان کرده است، اما رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با واکنش به اظهارات حجتی، خود وزارت جهاد کشاورزی را مقصر قاچاق می‌داند.

علی مویدی‌خرم‌آبادی با بیان اینکه مقصر اصلی قاچاق دام، وزارت جهاد کشاورزی است، چرا که این وزارتخانه بیش از ۲ سال در تدوین مقررات جابه‌جایی دام در کشور که می‌توانست تا حد بسیاری جلوی قاچاق این کالای اساسی را بگیرد تعلل کرده است، گفت: شخص وزیر و معاونان این وزارتخانه باید پاسخگوی تاراج این کالای اساسی باشند. وی افزود: این قوانین و مقررات از ۲ سال گذشته قرار بود از سوی وزارت جهاد کشاورزی نوشته شود که اگر به عنوان مثال دام زنده‌ای بخواهد از استانی به استان دیگر منتقل و جابه‌جا شود، باید تابع چه ضوابط و قوانینی باشد، اما با وجود پیگیری‌ها و حساسیت‌های رئیس‌جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری و رئیس دفتر ایشان و همچنین دستورالعمل‌های صادر شده، وزارت جهاد کشاورزی نسبت به پیگیری این مساله و نوشتن ضوابط و قوانین مربوط تعلل کرد.

مویدی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۲ سال است این وزارتخانه و دستگاه‌های زیرمجموعه آن از جمله سازمان دامپزشکی به دلیل اختلاف نظر بین مدیران این وزارتخانه در نوشتن ضوابط مورد نظر تعلل می‌کنند، شخص وزیر و معاونان این وزارتخانه باید پاسخ دهند چرا این تعلل رخ داده است. وی گفت: با وجود اینکه وزارت جهاد کشاورزی تعلل کرده است، اما باید گفت: از ابتدای امسال شخص وزیر کشور و استانداران همگی با هماهنگی صورت گرفته از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیج شده‌اند و اگر زودتر این قوانین و مقررات نوشته می‌شد، قطعا نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی، وزارت اطلاعات و دیگر دستگاه‌های انتظامی و امنیتی پای کار می‌آمدند، اما مقصر اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که باید پاسخگو باشد.

آمار درستی درباره تأمین کالا‌های اساسی نداریم

علی وقف‌چی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره عدم مدیریت وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تامین کالا‌های اولیه و بویژه گوشت قرمز، گفت: آمار و اعدادی که امروز بتوانیم درباره کالا‌های اساسی روی آن تکیه کنیم وجود ندارد. وی افزود: نتیجه نداشتن آمار می‌شود این رفتار‌های متناقضی که در حوزه اقتصاد شاهد آن هستیم. این نماینده مردم در مجلس گفت: در حوزه دامپروری عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد، از جمله اینکه هنوز در ایران نتوانسته‌ایم از تکنولوژی‌های روز بهره بگیریم. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در وضعیت کنونی نمی‌توانیم به صورت سنتی دامپروری را گسترش دهیم، گفت: به دلیل مشکلاتی زیست محیطی و کمبود مراتع این موضوع بیشتر از آنکه سود داشته باشد، باعث مشکلات دیگر می‌شود، مگر اینکه مسیر تولید تغییر کند؛ برای مثال می‌توانیم از تکنولوژی تولید علوفه بهره ببریم. امروز در دنیا موضوع اصلاح نژادی مطرح است که باید به این سمت و سو هم برویم. وی با تاکید بر اینکه باید یک پایگاه داده قدرتمند درباره کالا‌های اساسی ایجاد شود، اظهار داشت: اگر اطلاعات دقیق در دسترس نباشد، اقتصاد کشور اسیر دستورات دولتی می‌شود که این دستورات لحظه‌ای نتیجه‌ای غیر از هرج و مرج رخ داده اخیر ندارد. وقف‌چی با بیان اینکه برای جوجه یک روزه وزارت جهاد کشاورزی جیره غذایی یک روزه طراحی کرده، ولی برای انسان چنین چیزی نداریم، گفت: هنوز برنامه غذایی برای شهروندان طراحی نشده است، یعنی نمی‌دانیم به صورت سرانه مردم چه مقدار گوشت نیاز دارند تا آن را تامین کنیم.
 
منبع: روزنامه وطن امروز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار