کد خبر: 942753
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه 45 هزار هکتار اراضی بیابانی در استان وجود دارد، گفت: 25 هزار هکتار از این عرصه ها کانون ریزگرد داخلی هستند.

حامد فرضی در کارگروه کاهش آلودگی هوا و کمیته مبارزه با گرد و غبار استان البرز افزود: این کانون ها در بیابان های شهرستان اشتهارد و نظرآباد هستند که اگر اقدامات جدی برای مهار آن نداشته باشیم با مشکلاتی جدی در آینده مواجه خواهیم شد.

وی اظهار داشت: یکی از اقدامات برای مهار این بحران احیای این بیابان ها و بیابانزدایی با گونه های مقاوم گیاهی می باشد که برای این موضوع از ظرفیت و پتانسیل نهالستان بزرگ کرج استفاده می کنیم.

فرضی گفت: نهالستان بزرگ کرج به مساحت 136 هکتار می باشد که 100 هکتار آن در اختیار شهرداری و 36 هکتار آن در اختیار منابع طبیعی است.

این مسئول ادامه داد: منابع طبیعی با کاشت و پرورش 35 گونه جنگلی و بومی غیرمثمر مقاوم به کم آبی اقدام به نهالکاری در عرصه های ملی و بیابانی استان می کند.

وی اظهار داشت: هم اکنون در این نهالستان 2 میلیون اصله نهال پرورش پیدا می کند که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در یک افق پنج ساله قرار است به 10 میلیون اصله نهال برسد.

توزیع 700 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: این نهال ها نه تنها نیاز داخلی استان را تامین می کند بلکه به استان های دیگر نیز فرستاده می شود به طوریکه در هفته منابع طبیعی سال گذشته 500 هزار اصله نهال در استان توزیع شد و قرار است تعداد نهال ها در هفته منابع طبیعی سال جاری به 700 هزار اصله نهال برسد.

فرضی همچنین به اقدامات شهرداری برای استفاده از آب آشامیدنی برای توسعه فضای سبز و استفاده از گونه های کم آب بر و کاهش میزان چمن کاری در فضای سبز و بلوارها اشاره کرد و گفت: شهرداری کارهای خوبی را انجام داده است.

وی ادامه داد: عمده کانون ریزگرد استان در منطقه اشتهارد است که دلایلی مثل ایجاد کانال زهکش و افت شدید منابع آب زیرزمینی موجب شده که هزینه های تثبیت عملیات در بیابان صرف آبیاری گونه های کشت شده بشود که یکی از مشکلات عدیده برای عدم توسعه جنگل و فضای سبز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان 200 میلیارد ریال اعتبار برای جلوگیری از توسعه کانون های ریزگرد استان اختصاص یافت که از محل این اعتبار 4 هزار هکتار عملیات بیابانزدایی در منطقه داشتیم.

فرضی ادامه داد: برای اجرای طرح ها و عملیات ها سعی شده جوامع محلی توانمندسازی شده و از ظرفیت مشارکت مردم استفاده شود زیرا در غیر اینصورت به نتایج مطلوب در برنامه های راهبردی مدنظر نمی رسیم.

وی یادآور شد: برای 45 هزار هکتار بیابان استان طرح مطالعاتی انجام شده و 10 هزار هکتار کاشت نهال در بیابان انجام شده است.

این مسئول گفت: همچنین آبیاری و مراقبت عرصه های کشت شده به مساحت 10 هزار هکتار اجرا شده و قرق و حفاظت از عرصه های نهال کاری شده توسط بخش خصوصی را داشته ایم.

فرضی با بیان اینکه در استان 345 هزار هکتار عرصه مرتعی داریم، افزود: اجرای طرح ها در مراتع بیش از 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی یکی از عوامل تهدید کننده را استفاده بیش از حد ظرفیت از مراتع در چرای دام دانست و اظهار داشت: تا قبل از سال 94 تا سه برابر ظرفیت مراتع چرای دام داشتیم که اکنون با تعامل با استان های همجوار ظرفیت دام با ظرفیت مراتع به حد یکسانی رسیده که در کاهش سیل و پوشش گیاهی مراتع بسیار تاثیرگذار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه در موضوع کنترل ریزگرد اقدامات خوبی انجام شده، گفت: ولی در موضوع سیل که اقدام مشکلات در شهرستان های طالقان و کرج بود با اختصاص 200 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی بخش بزرگی از مشکلات رفع شده است.

فرضی افزود: ولی هنوز در بخش آبخیز شهری مشکلاتی وجود دارد که ممکن است به عنوان یک معضل در آینده مطرح شود.430 هزار هکتار از مساحت استان البرز به عنوان عرصه های ملی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار