کد خبر: 942869
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۸
۴۰ سالگی را در عرف به بلوغ فکری و رفتاری تعریف و تفسیر می‌کنند. زمانی است که یک فرد، یک حکومت و یک جامعه با طی کردن دوران نوباوگی و با گذر از رویداد‌ها و رخداد‌های مختلف به تثبیت آرمان‌ها و اهداف رسیده و می‌کوشد در دهه جدید عمر خویش، فردایی بهتر و مطلوب را رقم بزند.
محمدمهدی نيک‌ضمير
سرويس زنان جوان آنلاين: ۴۰ سالگی را در عرف به بلوغ فکری و رفتاری تعریف و تفسیر می‌کنند. زمانی است که یک فرد، یک حکومت و یک جامعه با طی کردن دوران نوباوگی و با گذر از رویداد‌ها و رخداد‌های مختلف به تثبیت آرمان‌ها و اهداف رسیده و می‌کوشد در دهه جدید عمر خویش، فردایی بهتر و مطلوب را رقم بزند.

۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نیز اینگونه است. انقلاب ایران به مثابه انقلاب نور به رغم همه مشکلات در ابتدای استقرار خود، وجود ضدانقلاب، تحرکات تجزیه‌طلبان، جنگ تحمیلی و تحریم‌های مختلف امروز به رغم ادعایی که دشمنانش برای ندیدن ۴۰ سالگی‌اش طرح و بیان می‌کردند، هم اکنون در آستانه ایستادن در قله ۴۰ سالگی است؛ ۴۰ سالگی‌ای که با وجود همه مشکلات، کید و کین‌های دشمنانش استقلال، خودباوری و توسعه و تعالی را طی کرده و حالا برای ورود به دهه پنجم زیست خود به دهه جدیدی از پیشرفت فکر می‌کند.
در این میان بی‌شک مروری بر دستاورد‌های انقلاب در آستانه ۴۰ سالگی‌اش ضرورتی است که به نظر می‌آید تا تصویری از تلاش‌ها و موفقیت‌ها را در قالب یک روند به نمایش بگذارد.
در همین رابطه توجه به قشر زنان و توفیق‌ها و کامیابی برنامه‌ها برای اصلاح نگرش نسبت به زنان و ایجاد شأن واقعی برای آنان نسبت به قبل از انقلاب نیز از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

در همین راستا به صورت اختصار می‌توان گفت:

۱-توجه به زنان، تعریف نقش و جایگاه شایسته برای آنان در عرصه‌های مختلف جامعه، فراهم آوردن موجبات خودباوری و شکوفایی استعداد‌های آنان در عرصه‌های علمی را باید در دیدگاه معمار کبیر آن و نیز خلف صالح آنان بررسی کرد. حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در سیره‌شان نفی تبعیض جنسی در تحصیل علوم وجود داشته و همواره بر این باور بودند که زنان در هر جامعه سالم بشری می‌باید فرصت پیدا کنند که در حد سهم خود، تلاش و مسابقه خویش را در پیشرفت‌های علمی، اجتماعی، سازندگی و حتی اداره این جهان بر عهده بگیرند.

۲ - اهمیت به جایگاه زنان و فراهم شدن موجبات آنان برای نقش‌آفرینی در جامعه مؤید این نکته است که ما با رشد ۳۳ درصدی پیشرفت کشور در حوزه زنان پس از انقلاب مواجه بوده‌ایم. شاید نگاهی به این آمار گویای موفقیت در این حوزه باشد.

۱-۲- در سال ۵۷ تنها ۳۵ درصد زنان کشور باسواد بودند، اما بنا بر آمار‌های رسمی میزان باسوادی زنان و دختران بالای شش سال در سال ۹۰ به ۱ /۸۱ درصد رسیده است. همچنین میزان باسوادی زنان ۱۵- ۲۴ در سال ۹۰ نیز به ۱ /۹۶ درصد رسیده است. همچنین می‌توان تصریح داشت که تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی زن از شش درصد در سال ۱۳۵۵ به ۴۴ درصد در زمان حاضر افزایش یافته است.

۲- ۲ - تعداد طلاب زن از تعداد چند ده نفر در قبل از انقلاب به ۸۰‌هزار طلبه و ۴۰ هزار دانش‌آموخته رسیده است. امروز همچنین ۷ هزار نفر از استادان دانشگاه‌ها و ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از استادان حوزه علمیه، زنان هستند.

۲- ۳ - تأسیس ده‌ها دانشگاه، دانشکده و پژوهشگاه ویژه بانوان که قبلاً مطلقاً وجود نداشتند؛ دستاورد انقلاب اسلامی است. تعداد مؤسسات مردم‌نهاد خاص بانوان از پنج مورد در قبل از انقلاب به ۲ هزار مورد در شرایط کنونی رسیده است. تعداد نویسندگان زن از کمتر از ۵۰ نفر در سال ۵۷ اکنون به ۸ هزار نفر رسیده است.

۲-۴- باید تصریح داشت که ما پس از انقلاب با رشد ۱۴ برابری حضور زنان و دختران در آموزش عالی طی ۲۷ سال اخیر مواجه بوده‌ایم. در این میان می‌توان گفت که در حوزه پزشکان عمومی زن، ایران با فعالیت ۳۵۰۰ نفر مواجه بود که این رقم در سال ۹۵ با رشدی ۱۶ برابری با فعالیت ۶۰ هزار نفر پزشک زن مواجه شده است. همچنین تعداد زنان پرشک متخصص از ۵۹۷ مورد در سال ۵۷ با بیش از ۵۰ برابر رشد به ۳۰ هزار در سال ۹۵ رسیده است.

۲-۵- به برکت انقلاب اسلامی شاهد رشد ۱۲ برابری تعداد زنان هیئت علمی در دانشگاه‌ها نسبت به قبل از انقلاب هستیم.

۲-۶- امروز حدود ۲۲۸ ایرانی در جمع یک درصد دانشمندان برتر جهان هستند که حضور زنان دانشمند کشورمان در میان آن‌ها همچون دکتر زهرا علیزاده‌ثانی متخصص قلب و عروق، دکتر فرنوش فریدبد، سازنده نخستین دستگاه تشخیص دیابت با تست قند بزاق، قابل توجه و درخور تقدیر است.

۲-۷- طبق گزارش مرکز آمار ایران در سال ۹۴ از مجموع ۱۹۱ هزارو ۳۰۱ پژوهشگری که در کارگاه‌های تحقیق و توسعه کار می‌کنند، ۱۲۷ هزارو ۳۴۲ نفر مرد و ۶۳ هزار و ۹۶۹ نفر زن هستند. به عبارت دیگر زنان حدود ۵/۳۳ درصد محققان در حوزه تحقیق و توسعه در کشور را تشکیل می‌دهند.

۳- پیشرفت‌های مطرح شده در خصوص پیشرفت‌های علمی زنان و دختران علمی را باید فارغ از مسئله بررسی جایگاه مدیریتی آنان در جمهوری اسلامی دانست که خود نیازمند تدقیق و بررسی مجزایی است.
۴- این بررسی‌ها نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی ایران بر پایه نگاه بنیانگذار خود و بر اساس سیاست‌های اعلامی شرایط را برای شکوفا شدن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های زنان ایرانی در حد مقدورات فراهم ساخته و این زنان شایسته ایرانی بودند که علاوه بر اعتلای دانش خود استعداد بی‌نظیر خود را در جهش علمی‌شان به منصه ظهور رسانده‌اند. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی بهترین راه ارج‌گذاری به این تغییر نشئت گرفته و این برکت انقلاب اسلامی، استفاده بهینه از دستاورد‌های آنان است؛ استفاده‌ای که موجب شتاب بیشتری در دانش‌اندوزی زنان ایران اسلامی خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر