کد خبر: 942926
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
رستگاران خبر داد
مسئول دبیرخانه شورای فنی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: طرح توسعه و ساماندهی محوطه امامزاده محمد (ع) دیباج شهرستان دامغان بررسی شد.

هانی رستگاران با اعلام این خبر افزود: در جلسه‌ای با حضور نمایندگان هیأت امناء امام‌زاده محمد (ع) دیباج شهرستان دامغان، عضو و مسئول دبیرخانه شورای فنی میراث فرهنگی استان سمنان و مشاور اجرایی طرح طرف قرارداد با اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، طرح‌های ساماندهی، توسعه، تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی و محوطه‌سازی این امام‌زاده مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: در این جلسه با تاکید بر ضرورت تهیه طرح مبتنی بر ضوابط و مقررات مترتب بر حفاظت کالبدی و فیزیکی بهینه اثر تاریخی – فرهنگی امام‌زاده محمد (ع)، قواعد کلی قرار گرفتن طرح در راستای حفاظت و صیانت علمی و عملی از عرصه بنای تاریخی مورد تاکید قرار گرفت.

رستگاران افزود: مشاور طرف قرارداد نیز به تشریح سبک طراحی نما که با بهره‌گیری از الگوی معماری دوران ایلخانی است پرداخت و نقشه‌های تأسیسات مکانیکی و الکترونیکی ساختمان و شبستان‌های جدید را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه این طرح پس از بررسی‌های اولیه در جلسه شورای فنی میراث فرهنگی استان سمنان مطرح و پس از تصویب نهایی، اجرایی می‌شود، گفت: با اجرای این پروژه که به همت هیأت امناء و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان، تحت نظارت کارشناسان فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان انجام می‌شود، ظرفیت‌های قابل توجهی برای برگزاری مراسم‌های مذهبی و گردشگری معنوی در منطقه به وجود می‌آید.

مسئول دبیرخانه شورای فنی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان افزود: این اداره‌ کل در سال‌جاری با انعقاد قراردادهایی در حوزه پژوهش و تهیه طرح‌های مرمت، احیاء و ساماندهی آثار و بناهای تاریخی، سعی در تعیین ضوابط اختصاصی بافت‌های تاریخی مصوب استان و ساماندهی مجموعه‌های تاریخی ارزشمند دارد که طی سال‌های آتی منتج به نتایج کاربری و علمی خواهد شد.

وی ادامه داد: گام نخست در اجرایی شدن پروژه‌های مرمت و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی، تهیه طرح و پلان اجرایی است که از اهمیت به‌سزایی به‌جهت جلوگیری از اتلاف هزینه و اجرای مجدد پروژه برخودار است

بناي امامزاده محمد ديباج یکی از آثار با ارزش شهرستان دامغان است که به شکل هشت ضلعی از قرن هشتم ه. ق به جای مانده و به شماره 2423 در سال 1378 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر