کد خبر: 943001
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
امام جمعه اردبیل:
امام جمعه اردبیل گفت: بزرگ ترین وجامع ترین لغت نامه ترکی آذری با قوی‌ترین هیئت علمی و تلاش‌های میدانی در اردیبل درحال تالیف است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی در اجتماع باشکوه جمعی از اهالی اردبیل در کنارمزارشیخ صفی الدین اسحاق اردبیلی اظهار داشت: بزرگ ترین وجامع ترین لغت نامه ترکی آذری با قوی‌ترین هیئت علمی و تلاش‌های میدانی در اردیبل درحال تالیف است.

وی بیان کرد: در طول سه سال گذشته مجموعه‌ای بسیار نفیس از لغات اصیل و فاخر ترکی جمع‌آوری شده است.

امام جمعه اردبیل افزود: فقط درحرف الف بیش از52 هزار کلمه اصیل و خالص جمع آوری شده و این نشان می‌دهدکه زبان ترکی آذری از جهت ثروت لغوی زبانی بسیارغنی است.

وی تصریح کرد: هر فردی در هرنقطه ایران که روی این موضوع کار کرده محققین ما در ستاد تالیف سراغ او رفته‌اند و از این طریق به گنجینه‌های بسیار ذی‌قیمت و تکان دهنده دست پیدا کرده‌اند.

عاملی بیان کرد: من از صاحبان آن مجموعه‌ها که باستادتالیف همکاری کرده و سخاوت‌مندانه مجموعه‌های خود را در اختیار ستاد قرار دادند قلبا تشکرمی‌کنم.

وی افزود: محققین این مجموعه تمام تالیفات قبلی و تاریخی در کشورهای دیگر را مد نظر داشته و محاسن آنها را اخذ و تمام لغات دخیل و بیگانه را حذف و به خلوصی زیبا و قابل تحسین دست پیداکرده‌اند از همین جا فرصت را غنیمت می‌شمرم و از تمام علاقه‌مندان دعوت به همکاری می‌کنم.

عاملی اظهار کرد: دولت از جهت مالی  عنایت داشته و از دست این مجموعه گرفته است امروز ما با افتخارمی‌گوییم جمهوری اسلامی بزرگ ترین خدمت رابه زبان مادری ما انجام داده است.

وی افزود: در صورت تکمیل جلد اول ممکن است کل یا بخشی از آن درسفر ریاست جمهور رونمایی شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر