کد خبر: 943037
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
رئیس‌جمهور در جمع مدیران وزارت ارتباطات مدعی شد عدم دسترسی مردم به رسانه آزاد موجب هجوم آنان به فضای مجازی و تورم آن شده است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی کشورمان روز گذشته در جمع مدیران وزارت ارتباطات با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی درخصوص استفاده از فضای مجازی با بیان اینکه امکانپذیر نیست که حاکمیت به مردم بگوید، چون من تشخیص داده‌ام قسمتی از موبایل مضر است و قسمتی دیگر مفید، پس کلاً او را کنار بگذار، اظهار داشت: حداکثر این است که ما همه عالم را برای این کار بسیج کنیم، در این صورت، او موبایلش را در جیب مخفی می‌کند و در یک اتاق تنها آن را درمی‌آورد و پیامش را می‌خواند.

روحانی افزود: ما نمی‌توانیم با خواست عمومی مردم مبارزه کنیم، این نه درست است، نه مشروع و نه قانونی و شرعی. انگار ما اختیاری از آسمان داریم که می‌توانیم بر زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم، نه اینطور نیست، چنین چیزی وجود ندارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به ویژگی انتخابی بودن دین گفت: مردم باید انتخاب کنند، اگر انتخاب نکنند که دین نمی‌شود، با تحمیل که نمی‌شود دین درست کرد. اساس دین باید با فهم و درک و پذیرش باشد. بقیه مسائل هم همینطور است. طرف باید تفهیم شود و ارزش کار را بداند تا خودش دنبال کند. نیاز نیست ما به مردم فشار بیاوریم.
روحانی ادامه داد: در این جهان شبکه‌ای و ارتباط مردم با نرم‌افزار‌های مختلف، ممکن است هم حرف مفید در آن باشد هم حرف مضر، ممکن است راست باشد یا دروغ. از این فضا هم گاهی افراطی استفاده می‌شود و هم تفریطی. یک عده فکر می‌کنند از این فضا باید هر کاری بکنند؛ هر شایعه، هر دروغ، هر تهمت، هر استهزایی را برای منافع شخصی یا گروهی و حزبی‌شان به‌کار بگیرند.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی لحن‌ها لحن‌های نامناسبی است، اظهار داشت: با توجه به یکی دو مقاله‌ای که من خوانده‌ام و البته دقیق نمی‌دانم، می‌گویند لحن ما ایرانی‌ها در فضای مجازی نامناسب‌تر از کشور‌های پیشرفته نسبت به همدیگر است. اگر این حرف درست باشد، معنی بسیار بدی دارد. خب چرا با لحن بد با هم حرف بزنیم؟ حالا درست است در فضای مجازی طرف ما حضور ندارد و تو داری پیامک می‌زنی، اما به هر حال یک تعهدات اخلاقی و وجدانی و انسانی و اسلامی را که داریم.

رئیس‌جمهوردر ادامه با اشاره به نتیجه معکوس فیلترینگ گفت: راه پیشگیری از مخاطرات ابزار‌های ارتباطی جدید، فیلترینگ نیست بلکه باید سواد رسانه‌ای و دیجیتال جوانان و نوجوانان و البته والدین و همه جامعه را بالا ببریم تا بتوانند در کنار استفاده مناسب از این امکانات، از مخاطرات و آسیب‌های آن نیز در امان بمانند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انحصار در هیچ پدیده‌ای جواب نمی‌دهد، چه در رسانه و چه در فناوری، اظهار داشت: امروزه شاهد آن هستیم که استفاده از موبایل در ایران نسبت به خیلی کشور‌های دیگر بیشتر است و یک دلیل مهم آن این است که در کشور رسانه آزاد نداریم و مردم برای دسترسی آزادانه‌تر به اطلاعات به استفاده از موبایل و دسترسی به فضای مجازی از طریق آن، هجوم آورده‌اند، لذا شاهد بروز تورم در استفاده از موبایل و فضای مجازی هستیم. اگر گروه‌ها و دسته‌های مختلف در کشور رادیو و تلویزیون داشتند، بخشی از حرف و سخن خود را از آن طریق بیان می‌کردند و آن وقت به طور طبیعی این تورم در زمینه استفاده از موبایل و فضای مجازی به‌وجود نمی‌آمد.

روحانی با تأکید بر اینکه باید این رویه‌ها اصلاح شوند، تصریح کرد: باید همه به ضرورت اصلاح این رویه‌ها و روند‌ها برسیم. امروز هنوز همه به این نتیجه نرسیده‌ایم که انحصار در هر زمینه و موضوعی مضر است، باید در زمینه گردش اطلاعات، آزادی بیشتر ایجاد کنیم، البته نیاز است که نظارت در این زمینه نیز به طور قانونمند تقویت شود.
روحانی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری هر چه بیشتر و مؤثرتر از فضای مجازی، گفت: فضای مجازی و عرصه دیجیتال امروز نه بخش و شاخه‌ای از اقتصاد، بلکه بستر و پایه‌ای اصلی و اساسی برای اقتصاد است، از سوی دیگر فضای مجازی می‌تواند همه مردم و فعالان اقتصادی را توانمند کند و زیربنای مناسب برای تسریع و تسهیل تعاملات اقتصادی، علمی و فرهنگی باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز باید تلاش و حرکت بزرگی را در راستای استفاده از فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف انجام دهیم، اظهار داشت: اینکه می‌گوییم فیلتر وجود نداشته باشد به معنای این نیست که این فضا بدون حساب و کتاب و نظارت باقی بماند بلکه هم باید نظارت کافی داشته باشیم و هم باید به کسانی که از فضای مجازی استفاده می‌کنند، آموزش‌های صحیح ارائه دهیم.

روحانی ادامه داد: درباره استفاده از دولت الکترونیک در موضوع سلامت و ایجاد شبکه‌های مرتبط در این راستا که بسیار حائز اهمیت است بار‌ها با وزیر ارتباطات صحبت کردم و این کاری است که باید انجام شود تا مردم با آسودگی بیشتر و بدون نیاز به انجام آزمایش‌ها و کار‌های تکراری بتوانند در مکان‌های مختلف، به سلامت خود رسیدگی کنند.

روحانی اشتغال جوانان به ویژه افراد تحصیلکرده را یکی از مسئولیت‌های مهم مسئولان دانست و با بیان اینکه مسئولیت ما این است که باید برای همه شغل ایجاد کنیم، گفت: روزگاری که بخواهیم بگوییم خانم‌ها باید فقط در خانه باشند و حق آمدن در جامعه را ندارند، گذشته است.

روحانی با بیان اینکه زنان در برخی امور سلامت بهتری نسبت به مردم دارند، گفت: باید برخی امور را که مربوط به زنان است و آنان بهتر می‌توانند انجام دهند، به آن‌ها واگذار کنیم، به گونه‌ای که براساس تجارب گذشته در وزارتخانه‌ها تاکنون هیچ فساد مالی از سوی زنان در مسئولیت‌های مختلف دیده نشده است.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه امروز در برخی زمینه‌های علمی مانند ساخت خودرو، هواپیما و صنایع فضایی با پیشرفت‌های روز دنیا فاصله داریم، افزود: خوشبختانه در بخش آی‌تی و آی‌سی‌تی به سرعت فاصله‌ها در حال کاهش هستند و خدماتی که امروز به مردم ارائه می‌شود در برخی زمینه‌ها با کشور‌های پیشرفته مشابه است.

روحانی با اشاره به اینکه ملت ایران در بسیاری از زمینه‌ها مانند دموکراسی، حضور در پای صندوق رأی، تأسیس دانشگاه‌ها و دارالفنون‌ها، روزنامه‌ها و آزادی‌ها در منطقه پیشتاز بوده و در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته است، خاطر نشان کرد: امروز نه تنها در زمینه مسائل فناورانه بلکه در موضوعات اجتماعی از جمله برگزاری انتخابات مختلف، پیشرفت در علم و تحقیقات و سطح کیفی دانشگاه‌ها، موفقیت‌ها و رشد خوبی داشته‌ایم و باید تلاشی مضاعف داشته باشیم تا شاهد ایرانی پیشرفته و آبادتر باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار