کد خبر: 943051
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
تعداد دانشگاه‌ها با تعداد دانشجویان هماهنگ نیست؟
رشد قارچ گونه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور در حالی صورت گرفته است که تعداد متقاضیان دانشگاه‌ها سال به سال کاهش پیدا می‌کند. امسال دانشگاه‌های دولتی ۶۴ درصد، غیر انتفاعی ۴/ ۶ درصد و پیام نور ۲۷درصد کاهش پذیرش دانشجو داشته‌اند.
حسین اعلایی
سرویس دانشگاه جوان آنلاین:‌ رشد قارچ گونه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور در حالی صورت گرفته است که تعداد متقاضیان دانشگاه‌ها سال به سال کاهش پیدا می‌کند. امسال دانشگاه‌های دولتی ۶۴ درصد، غیر انتفاعی ۴/ ۶ درصد و پیام نور ۲۷درصد کاهش پذیرش دانشجو داشته‌اند.

براساس تازه‌ترین نموداری که درباره تعداد دانشگاه‌ها به تفکیک مراکز آموزشی منتشر شده است، مراکز علمی کاربردی با دارابودن ۹۵۳ واحد بالاترین پراکندگی را درسراسر کشور دارند، این درحالی است که دانشگاه‌های دولتی با دارا بودن ۱۴۱ مرکز آموزشی، کمترین میزان پراکندگی را در میان سایر دانشگاه‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

علمی کاربردی پیشتاز است

بحث درباره میزان پراکندگی تعداد دانشگاه‌ها به تفکیک مراکز آموزشی درشرایطی است که درحال حاضر ۲ هزار و ۵۶۹ دانشگاه در کشور وجود دارد و پس از مراکز علمی کاربردی که بیشترین حجم از مراکز را به خود اختصاص داده‌اند، دانشگاه آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی، فنی و حرفه‌ای و در انتهای جدول دانشگاه‌های دولتی قرار دارند.
البته بررسی تعداد دانشگاه‌ها به تفکیک مراکز آموزشی برای تحلیل میزان پراکندگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کافی نیست و باید تعداد دانشجویان هم به تفکیک مراکز آموزشی دانشگاهی مورد رصد و تحلیل قرارگیرد که آیا تعداد دانشگاه‌ها با تعداد دانشجویان این مراکز هماهنگ است؟

سال ٩٢ ترمز را کشیدیم

در همین زمینه معاون آموزشی وزارت علوم به رشد بی‌رویه دانشگاه‌ها در دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت: «از سال ٨٤ و با آغاز دولت نهم سیر افزایشی فزاینده غیرقابل باور و غیرمنطقی را در پذیرش دانشجو شاهد بودیم.»
به گفته مجتبی شریعتی نیاسر، به عنوان نمونه از ٤٤ مؤسسه غیرانتفاعی به ٣٤٠ مؤسسه غیرانتفاعی در کشور رسیدیم که البته سال ٩٢ ترمز را کشیدیم و جلوی رشد مؤسسات غیرانتفاعی را گرفتیم و در این دوره هیچگونه مجوز تأسیس مؤسسه غیرانتفاعی داده نشد مگر با اجازه شورای عالی انقلاب فرهنگی که نهاد بالادستی است.

برای بررسی این موضوع نگاهی به تعداد دانشجویان به تفکیک مراکز آموزشی دانشگاهی به فهم این موضوع کمک می‌کند. در دانشگاه دولتی با ۱۴۱ مرکز آموزشی، ۶۸۷ هزار و ۳۶ نفر تحصیل می‌کنند. در واقع می‌توان گفت: این دانشگاه درحالی که در جایگاه دوم از نظر تعداد دانشجو قراردارد، اما کمترین میزان مراکز آموزشی را به خود اختصاص داده است، یعنی این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌ها از جمله آزاد، پیام نور، علمی کاربردی، فنی و حرفه‌ای، غیرانتفاعی و آزاد کمترین میزان مراکز آموزشی را به خود اختصاص داده است و در رتبه نخست، تجمیع دانشگاه‌های کشور قرار دارد.

احتمالاً حق با وزیر علوم است که معتقد است: «امروز لازم است تعمیق فرآیند‌های فناوری و حل مسائل و مشکلات جامعه از قبیل: مسائل اجتماعی و صنعت در دستور کار قرار گیرد و شاید ضرورت داشته باشد روی تجمیع کار و به این ترتیب اثرگذاری مراکز را زیاد کنیم.»!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر