کد خبر: 943108
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی مطرح کرد
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از تصویب آغاز طرح مطالعاتی اشتغال در تعداد پنج هزار روستای کشور خبر داد و گفت: سهمیه استان از این طرح 512 روستای بالای 50 خانوار است.

 فیروز باقرزاده اظهار داشت: با توجه به اینکه جامعه هدف جهاد کشاورزی همواره مناطق روستایی است، بیشتر طرح های عمرانی و ترویجی این مجموعه نیز در همین مناطق متمرکز بوده و به همین دلیل یکی از زمینه های همکاری این مجموعه با بسیج سازندگی در مناطق محروم روستایی است که بیشتر آنها نیز در مناطق کم برخوردار و البته صعب العبور واقع شده‌اند.

وی، تفاهم نامه جهادکشاورزی با بسیج سازندگی را که خرداد ماه امسال به امضاء رسیده است، یکی از بهترین‌ها در نوع خود بیان کرد که در میان سایر سازمان و دستگاه‌های اجرایی شاید به جهت گستردگی همکاری‌ها مشابهی نداشته باشد.

باقرزاده ادامه داد: بهره‌مندی بسیج سازندگی از نیروی انسانی بومی مناطق مختلف یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم این مجموعه است که می‌تواند جهادکشاورزی را در اجرای طرح‌های مختلف در مناطق محروم که حضور در آنها برای بسیاری از شرکت‌ها و پیمانکاران دشوار است، یاری رساند و البته تاکنون نیز چنین بوده است.

وی ، جنگل‌کاری پروژه عظیم ارتفاعات عینالی تبریز را یکی از نمونه‌های بارز همکاری‌های جهادکشاورزی با بسیج سازندگی آذربایجان‌شرقی برشمرد که با توجه به صعب العبور بودن منطقه، تنها مجموعه‌ای که می‌توانست کمک حال جهادکشاورزی باشد، بسیج سازندگی بود که با موفقیت اجرا شد.

باقرزاده اضافه کرد: بخشی از همین پروژه نیز در ماه‌های آینده با حضور بسیج سازندگی و همکاری این مجموعه تداوم خواهد یافت.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی صرفه‌جویی در هزینه اجرای طرح‌های عمرانی و ترویجی این سازمان را یکی از اهداف اصلی و مهم برشمرد و گفت: همکاری با بسیج سازندگی یکی از راهکارهای مهم، محوری و اصلی برای تحقق این هدف سازمانی و دولت تدبیر و امید در شرایط کنونی اقتصادی است.

باقرزاده ، تعمیم تفکر بسیجی در بخش کشاورزی را مهمترین هدف همکاری های جهاد کشاورزی با بسیج سازندگی بیان کرد که برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارت‌های ترویجی در همین زمینه تعریف شده و تاکنون نیز نتایج مثبت و بسیار مفیدی داشته است.

وی با تاکید بر لزوم ارزش و اهمیت آموزش در بخش کشاورزی برای کاهش هزینه های کاشت، داشت و برداشت، اظهار داشت: هر چند در ظاهر قضیه برپایی آموزش‌ها و مهارت‌های لازم برای کشاورزان چندان هزینه بر نبوده و نیازمند سازو کارهای بخش عمرانی نیست، اما بدون تردید نتایج چنین برنامه‌هایی منجر به کاهش هزینه های تمام شده می شود.

باقرزاده همکاری جهادکشاورزی با بسیج سازندگی در حوزه آب را بسیار مهم و تعیین کننده برای اقتصاد کشور بیان کرد و یادآور شد: با توجه به کاهش منابع آبی و وجود خلاءهای مختلف در این بخش، علاقمند به استفاده از ظرفیت‌های بسیج هستیم تا با مشارکت همدیگر زمینه های مناسب برای آگاهی‌دهی به کشاورزان و بهره‌برداران این بخش را فراهم کنیم.

وی تشریح کرد: با توجه به وجود نیروی انسانی جوان، ماهر، تحصیل کرده و کارآمد در رشته‌های مختلف کشاورزی در بدنه بسیج سازندگی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان به منظور ارائه روش‌های گوناگون کاهش آب مصرفی در مزارع و باغات، نه تنها باعث رونق اقتصادی منطقه خواهد شد، بلکه موجب کاهش هزینه‌های سازمان جهادکشاورزی نیز می‌شود.

باقرزاده، مهاجرت روستاییان به شهرها را یکی از مشکلات اساسی کشور برشمرد که بی‌توجهی به آن نه تنها منجر به بروز معضلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی می‌شود، بلکه مشکلات امنیتی سختی به دنبال دارد که برای مقابله با این پدیده باید از ظرفیت‌های بسیج سازندگی برای رونق اقتصاد روستاها و خدمات‌رسانی بهینه و کم هزینه به اهالی روستاها بهره جست.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه پرداختن به اقتصاد مقاومتی در این سازمان از سه سال قبل آغاز شده است، گفت: بخش کشاورزی بزرگ‌ترین حوزه و رتبه اول اقتصاد مقاومتی را در اختیار دارد که با توجه به چنین جایگاهی باید به آن توجه شود.

 باقرزاده اضافه کرد: در این زمینه برش استانی برای 21 شهرستان آذربایجان‌شرقی تهیه و تدوین شده است و طرح‌های متنوعی با همکاری بسیج سازندگی در دست اجرا داریم که هر کدام هر دو هفته یک بار با دقت رصد می‌شود.

وی، تولید 4.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و وجود یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان‌شرقی را ظرفیتی بسیار وسیع و مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و یادآور شد: با توجه به محدودیت منابع آبی در بخش کشاورزی و لزوم مشارکت مردمی برای بهره‌برداری بهینه از این منابع، به شدت نیازمند همکاری و مشارکت بسیج سازندگی جهت بسیج عمومی کشاورزان در این زمینه هستیم.

باقرزاده گفت: برداشت بی‌رویه از چاه‌ها و شوری آب در برخی از مناطق استان از مشکلات مهم این بخش می‌باشد که در تعارض با اقتصاد مقاومتی است که با همکاری و همراهی دستگاه‌های متولی و کشاورزان سامان خواهد یافت.

وی یادآور شد: بسیج سازندگی می‌تواند در حوزه آگاهی دهی به کشاورزان برای ممانعت از مصرف بی‌رویه آب، وارد عمل شده و با برگزاری دوره‌های آموزشی جهاد کشاورزی را کمک کند.

باقرزاده از تصویب آغاز طرح مطالعاتی اشتغال در تعداد پنج هزار روستای کشور خبر داد و با بیان اینکه این مصوبه در برنامه ششم توسعه کشور گنجانده شده است، گفت: سهمیه آذربایجان شرقی از این طرح 512 روستای بالای 50 خانوار و حرکتی قابل تحسین از سوی دولت محترم برای تحقق اقتصاد مقاومتی در روستاها است که آماده هستیم در این زمینه با بسیج سازندگی همکاری کنیم.

وی مدت اجرای این طرح مطالعاتی را تا سال 1399 اعلام کرد.

باقرزاده  فرسایش خاک، تغییر کاربری‌های غیرمجاز از چالش‌های جدی بخش کشاورزی و امنیت غذایی است که همکاری سازمان بسیج سازندگی می‌تواند در حل مشکلات کمک کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر