کد خبر: 943187
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
رئیس ستاد اجرایی دومین اجلاسیه سراسری اساتید شبکه تربیتی صالحین بسیج در گفت‌وگو با «جوان»:
دومین اجلاسیه سراسری اساتید شبکه تربیتی صالحین بسیج روز چهارشنبه در مشهد مقدس برگزار می‌شود و قرار است اساتید از سراسر کشور و از قشر‌های مختلف بسیج در رابطه با مسائل مختلف با هم به تبادل‌نظر بپردازند. با حجت‌الاسلام سید محمدجواد امام‌پور رئیس ستاد اجرایی درباره اهداف و کم و کیف مباحث اجلاسیه گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

دومین اجلاسیه سراسری اساتید شبکه تربیتی صالحین بسیج روز چهارشنبه در مشهد مقدس برگزار می‌شود و قرار است اساتید از سراسر کشور و از قشرهای مختلف بسیج در رابطه با مسائل مختلف با هم به تبادل‌نظر بپردازند. با حجت‌الاسلام سید محمدجواد امام‌پور رئیس ستاد اجرایی درباره اهداف و کم و کیف مباحث اجلاسیه گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

ایده تشکیل حلقه‌های صالحین بسیج از چه زمانی مطرح شد؟

این طرح از سال 1387 با ابلاغیه سردار جعفری شروع شد و تمام استان‌ها موظف شدند که سازوکار و مقدمات تشکیل حلقه‌های صالحین را آماده کنند. تربیت نیروی انسانی مهم‌ترین بخش کار بود که شامل سرگروه و مربی می‌شد. کار شروع شد و به مرور کادریابی‌ها انجام شد و پس از برگزاری دوره‌های آموزشی مفصل در چند مقطع حلقه‌های صالحین شکل گرفتند و شروع به جذب نیرو کردند. حلقه‌های صالحین به صورت شبکه است. حلقه‌های متربیان را سرگروه در مساجد، محلات و پایگاهها اداره می‌کند و یک لایه بالاتر حلقه سرگروه‌ها را مربی اداره می‌کند و باز یک لایه بالاتر حلقه مربیان را داریم که سرمربی اداره می‌کند. در لایه بالایی حلقه سرمربی‌ها را استادیار اداره می‌کند و یک لایه بالاتر که شامل حلقه استادیاران می‌شود را استاد اداره می‌کند. این شبکه تربیتی از استان‌ها شروع می‌شود و به پایگاهها می‌آید.

دومین اجلاسیه تربیتی شامل چه برنامه‌هایی می‌شود؟

بر اساس برنامه‌های مصوب سال‌ اجلاسیه مجمع اساتید شبکه تربیتی صالحین در سال 97 را در بهمن‌ماه برگزار می‌کنیم که دومین اجلاسیه‌مان است. اولین اجلاسیه را سال 93 برگزار کردیم. مهم‌ترین اهداف و محورهای این اجلاسیه شامل  هم‌اندیشی، هم‌گرایی و هم‌فکری در خصوص راهکارهای تعالی و اعتلای شبکه تربیتی است. دومین هدف‌مان هم‌افزایی اساتید شبکه تربیتی صالحین در استان‌ها و اقشار بسیج است. سومین هدف ایجاد همگرایی و همفکری بین شبکه تربیتی و شبکه فرماندهی و شبکه مدیریتی است. هدف چهارم انسجام‌بخشی به فعالیت‌های کیفی شبکه تربیتی و پنجمین هدف تبادل‌نظر در خصوص نقش‌آفرینی شبکه تربیتی صالحین در شرایط کنونی را شامل می‌شود.

اساتید شرکت کننده در دومین اجلاسیه چند نفر هستند؟

اساتید 50 نفر هستند. از هر استان یک استاد و از هر قشر بسیج یک استاد داریم. 32 استاد از استان‌ها هستند و اساتید باقی‌مانده از اقشار بسیج می‌آیند. در اجلاسیه روی شش محور صحبت می‌کنیم که اولین محور شامل مولفه‌ها و شاخص‌های مومن ولایمتدار و انقلابی پای‌کار می‌شود. محور دوم درباره راهکارهای تحقق مولفه‌های مومن ولایمتدار و انقلابی پای‌کار و محور سوم در خصوص سازوکار نیازسنجی در شبکه تربیتی است. محور چهارم درباره سازوکار تولید محتوا در شبکه تربیتی و محور پنجم درباره سازوکار انتقال پیام در شبکه تربیتی است. ششمین محور درباره آسیب‌های گذشته، سیاست‌ها، راهکاری اصلاحی و تکمیلی پیش‌رو در شبکه تربیتی است که هر کدام بحث مفصل دارند.

ارزیابی‌تان از اجلاسیه اول چیست؟

اجلاسیه قبلی هم در شهر مشهد مقدس با همین ترکیب و اساتید برگزار شد. آنجا کمیسیون‌های چهارگانه‌ای را برای محورهای بحث شده تعریف کردیم. در کمیسیون معرفتی درباره مسائل معرفت دینی، در کمیسیون تربیتی در رابطه با تربیت، رفتارسازی و معنویت‌افزایی صحبت کردیم. در کمیسیون دیگر که درباره بصیرت‌افزایی بود مباحث سیاسی و افزایش بصیرت را برای حلقه‌های صالحین درنظر ‌گرفت و یک کمیسیون هم درباره نقش اساتید در شبکه تربیتی صالحین بود که اساتید داخل این کمیسیون درباره وظایف خودشان برای نقش‌آفرینی در شبکه گقت‌وگو کردند.

آیا به برنامه و اهداف اجلاسیه اول دست پیدا کردید؟

بعد از اینکه اجلاسیه تمام شد جلسات کارشناسی داشتیم و خروجی کمیسیون‌ها را تجزیه و تحلیل و نقاط ضعف و قوت و را بررسی کردیم. تا جایی که برایمان امکان داشت دستاوردهای اجلاسیه رادر دستور برنامه‌های سالمان قرار دادیم. از همان سال 93 دستاوردهای اجلاسیه را استخراج کردیم و در قالب برنامه‌های سال بسیج قرار دادیم. در دومین اجلاسیه هم مبنای‌مان همین است که خروجی و دستاوردهای  اجلاسیه را مبنای برنامه‌ریزی‌های سال 98 و سنوات بعدی قرار دهیم.

دلیل وقفه چند ساله بین دو اجلاسیه چه بوده است؟

این اجلاسیه‌ها جلسات سنگینی هستند و به راحتی نمی‌توان اساتید را کنار هم جمع کرد. چون بیشتر اساتید عضو خبرگان رهبری و نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها هستند و مشغله‌های فراوانی دارند. البته در نظرسنجی از اساتید، آنها مایل بودند جلسات با فاصله کمتری برگزار شود. با توجه به این نظرسنجی و شنیدن نظرات در برنامه‌مان است اجلاسیه را هرساله برگزار کنیم.

آیا موضوع مباحث بنا به شرایط هر سال تغییر می‌کند؟

بله، شبکه تربیتی ما انعطاف بالایی دارد و متناسب با مسایل و اقتضائات کلان کشور و عرصه‌های مختلف جامعه پیش می‌رود و بحث می‌کند. اینگونه نیست که برنامه‌ای بریزیم و دیگر کاری به وضعیت و اقتضائات جامعه نداشته باشیم. کاملا متناسب با وضعیت جامعه پیش می‌رویم. تمام مبنای محتوایی‌مان را در شبکه بر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری قرار می‌دهیم. رهبر انقلاب فرموده‌اند برای ادامه انقلاب و برای اینکه ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را به نسل‌های آینده منتقل کنیم به جوان ولایتمدار انقلابی پای کار نیاز داریم. لذا ما این را نصب العین خودمان قرار دادیم و می‌خواهیم این کادرسازی را بر مبنای فرمایشات ایشان انجام دهیم.

از کمیت نیروها و کیفیت مطالب در جلسات راضی هستید؟

این کمیت و کیفیت متفاوت است. یعنی در بعضی مناطق ارکان صالحین‌مان خیلی خوب پای‌کار هستند، انگیزه‌های بالایی دارند و عمق کار را به خوبی متوجه شده‌اند طبق نظارت‌ و بررسی‌هایمان درصد بالایی از موفقیت را داشته‌اند. به طور طبیعی هر جا انگیزه و وقت‌گذاری لازم را بگذارد به همان اندازه ثمردهی و خروجی خواهد داشت.

در پایان اگر نکته خاصی مدنظرتان هست را بفرمایید؟

اگر این طرح می‌خواهد به اهداف عالیه خودش برسد یک عزم ملی می‌طلبد. چون سه لایه بالایی ما باید طلبه باشند از علما و اساتید حوزه‌های عملیه دعوت کرده‌ایم که کمک‌مان کنند. در لایه‌های پائین‌تر الزامی به طلاب بودن نیست ولی اگر کسی طلبه باشد اولویت ما با طلاب خواهد بود. سعی کرده‌ایم از ظرفیت‌های حوز‌های علمیه استفاده کنیم و ارکان شبکه تربیتی صالحین را شکل دهیم. شبکه فرماندهی را هم درسازمان بسیج و سپاه پاسداران داریم که شامل یک شبکه می‌شود. یک شبکه مدیریتی  هم از طرف معاونت تعلیم و تربیت در هر استانی داریم. این سه شبکه باید دست به دست هم بدهند و یک تعامل و هدف‌گذار‌ی‌های خوبی داشته باشند و باید مقید و ملتزم به انجام وظایف‌شان باشند چرا که این کار یک حرکت عمومی و جمعی است و هر کس باید وظیفه‌اش را انجام دهد تا به نقطه مطلوب برسیم. ظرفیت‌های بیرونی مثل مدارس و دانشگاهها هم می‌توانند خیلی به صالحین کمک کنند. در محلات که حلقه‌های صالحین تشکیل می‌شود ارتباط سرگروه و مربی با خانواده‌ها خیلی مهم است. اضلاع این کار مسجد،‌پایگاه بسیج ،خانواده و مدرسه هستند و اگر این اضلاع  با هم تعامل داشته باشند افرادی که وارد حلقه‌ها می‌شوند تمام ابعاد رشدشان رقم خواهد خورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار