کد خبر: 943211
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۹
گفت‌وگوی «جوان» با کیومرث هاشمی، رئیس پیشین کمیته ملی المپیک
افزایش تعداد مدال‌ها در رقابت‌های بین‌المللی، حضور پررنگ بانوان با حجاب اسلامی و همچنین توجه بیشتر به ورزش قهرمانی ازجمله برکات انقلاب اسلامی است که در آستانه ۴۰ سالگی آن باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت.
شيوا نوروزى
سرویس ورزش جوان آنلاین: رشد و ترقی ورزش ایران در چهار دهه اخیر آنقدر چشمگیر بوده که حتی مخالفان و معاندان کشورمان نیز نمی‌توانند آن را کتمان کنند. افزایش تعداد مدال‌ها در رقابت‌های بین‌المللی، حضور پررنگ بانوان با حجاب اسلامی و همچنین توجه بیشتر به ورزش قهرمانی ازجمله برکات انقلاب اسلامی است که در آستانه ۴۰ سالگی آن باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت. به همین بهانه گفت‌وگویی با کیومرث هاشمی، رئیس پیشین کمیته ملی المپیک داشتیم تا ریز و درشت موفقیت‌های ورزش ایران پس از سرنگونی رژیم طاغوت را از یکی از مدیران کهنه‌کار این عرصه جویا شویم.

ورزش ایران پس از انقلاب اسلامی چه شرایطی داشت و چگونه در مسیر موفقیت قرار گرفت؟
به دلیل کوتاهی‌هایی که در رژیم طاغوت درخصوص ورزش صورت گرفته بود ورزش به یک شتاب ویژه نیاز داشت. بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برای رسیدگی به وضعیت ورزش گام‌هایی برداشته شد، اما با توجه به شروع جنگ تحمیلی شرایط برای ما در عرصه ورزش سخت شد. در آن سال‌ها ورزش خیلی در اولویت‌های کشور قرار نداشت، اما پس از هشت سال دفاع مقدس، اتفاقات بسیار خوبی در ورزش ایران رخ داد؛ از فعالیت‌های عمرانی و ساخت سالن‌ها و ورزشگاه‌های جدید گرفته تا رسیدگی به ورزش قهرمانی. فضا‌های ورزشی نسبت به قبل از انقلاب ۵۰ برابر شده است.

از سیر صعودی مدال‌آوری قهرمانان کشورمان در بازی‌های آسیایی و المپیک بگویید.
در بخش ورزش قهرمانی، در بازی‌های آسیایی، المپیک و مسابقات جهانی اتفاقات بسیار خوبی برای مدال‌آوران کشورمان رخ داد. به عنوان مثال در بازی‌های المپیک پیش از انقلاب تنها در چند رشته محدود حضور داشتیم و پس از انقلاب ورزشکاران ایرانی در بیش از ۱۵ رشته حضوری فعال در بازی‌های المپیک دارند. ضمن اینکه در دهه اول انقلاب بود که IOC محدودیت‌هایی برای حضور ورزشکاران قائل شد و درواقع رقابت‌های کسب سهمیه را برگزار کرد. به‌رغم همه این دشواری‌ها در ۱۵ رشته حضور فعال داریم. در دوران طاغوت فقط در دو رشته وزنه‌برداری و کشتی آزاد صاحب مدال شدیم، اما در چهار دهه اخیر تعداد مدال‌آوران ما سیر صعودی داشته است؛ کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری، تکواندو و دوومیدانی امروز رشته‌های مدال‌آور کاروان ورزش ایران هستند. ضمن اینکه در رشته‌هایی، چون تیراندازی و شمشیربازی تا رتبه‌های ششم و چهارم المپیک پیش رفتیم.

رهنمود‌های مقام معظم رهبری چه نقشی در اوج گرفتن ورزش قهرمانی ایران داشت؟
در دهه اول انقلاب توجه به ورزش قهرمانی کمرنگ‌تر بود. زمانی که در سال ۶۸ مرحوم علیرضا سلیمانی موفق به شکست کشتی‌گیران شوروی و امریکا شد و بالاتر از دو ابرقدرت روی سکوی قهرمانی رفت و پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورد، مقام معظم رهبری صراحتاً اعلام کردند که نه تنها با ورزش قهرمانی موافق هستند بلکه باید توجه بیشتری به این مقوله شود. پس از این رهنمون‌ها ورزش قهرمانی سیر صعودی به خود گرفت و تعداد مدال‌هایمان افزایش چشمگیری یافت. در هشت سال دفاع مقدس ورزش ایران تعطیل نبود و نمایندگان در رقابت‌ها حضور کمرنگ داشتند. عملاً پس از پایان جنگ تحمیلی ورزش قهرمانی‌مان شتاب بیشتری گرفت. رهنمود‌های مقام معظم رهبری راهگشا شد و مسیری را برای مسئولان کشور باز کرد که بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق‌تری ورزش قهرمانی را پیش ببرند.

حضور پررنگ بانوان ورزشکار در میادین بین‌المللی چه بازتابی در جهان داشت؟
در بخش بانوان تغییرات مثبت زیادی داشتیم؛ در دهه اول انقلاب بنا به برخی دلایل ازجمله رعایت حجاب و پوشش اسلامی، اجازه حضور به بانوان ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی داده نمی‌شد. از برکات انقلاب اسلامی این بود که بانوی ورزشکار ایرانی با پوشش اسلامی مورد تأیید نهاد‌های بین‌المللی در رقابت‌های مختلف شرکت کنند. درواقع تلاش برای تأیید پوشش اسلامی بانوان در میادین بین‌المللی از سوی ایران صورت گرفت و سایر کشور‌های مسلمان نیز با همین پوشش می‌توانند در رقابت‌ها شرکت کنند. در صورتی که در گذشته محدودیت‌های زیادی برای اعزام بانوان وجود داشت. از طرفی قبل از انقلاب که محدودیتی وجود نداشت در بخش بانوان هرگز در بازی‌های المپیک مدال نگرفتیم، در حالی که پس از انقلاب و با حفظ حجاب اسلامی اتفاقات خوبی در ورزش بانوان افتاد و کیمیا علیزاده اولین مدال ورزش بانوان ایران در المپیک را به گردن آویخت. تعداد مدال‌های بانوان در بازی‌های آسیایی نیز با گذشته اصلاً قابل قیاس نیست.

با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی دشمنان تلاش می‌کنند تا با تمرکز روی ورزشکاران ایرانی به اهداف ضدایرانی‌شان برسند. آیا تحریم‌های ظالمانه سد راه ورزش شده یا نه؟
حضرت آقا در فرمایشات اخیرشان در جمع مدال‌آوران بازی‌های آسیایی جاکارتا فرمودند: پس از انقلاب در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های بسیار درخشانی داشتیم که بعضاً به خاطر دشمنی مستکبران با کشورمان اجازه نمایان شدن آن را نمی‌دهند. منتها در عرصه ورزش دیگر نمی‌توانند جلوی مدال‌آوری ورزشکارانمان را بگیرند و اجازه پخش شدن سرود را ندهند. ورزش اثر تحریم‌ها را خنثی می‌کند و این همان ماهیت ورزش است که باید از این فرصت استفاده شود. رفتار‌های ارزشی، چون رعایت بازی جوانمردانه، سجده شکر پس از موفقیت‌ها و عدم رویارویی با نمایندگان رژیم صهیونیستی پیام‌های زیادی برای جامعه جهانی دارد.

جامعه ورزش چه سهمی در شناساندن ایران و انقلاب اسلامی در سطح بین‌الملل دارد؟
ورزش غرور ملی را به همراه دارد. دیپلماسی ورزش امروزه در حوزه دیپلماسی عمومی اثربخشی بالایی داشته و حضور فعال نمایندگان کشورمان در تورنمنت‌ها و رقابت‌های مختلف ورزشی غرور ملی راه همراه داشته است. در موضوع شادی و شادابی جامعه و به‌ویژه جوانان، همواره ورزش نقش مهمی ایفا کرده و نتایج درخشان ورزشکاران ما در رویداد‌های بین‌المللی شادی مضاعفی به جامعه تزریق می‌کند.

عملکرد مدیران و مسئولان ارشد ورزش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
واقعیت این است که استعداد‌های زیادی در بین عموم مردم داریم و این استعداد‌ها به‌عینه قابل رؤیت است. تا جایی که تعداد جوانان و نوجوانان مستعد ما قابل مقایسه با کشور‌های دیگر نیست به‌ویژه در سطح منطقه و قاره آسیا. طبیعی است که باید توجه بیشتری به این همه استعداد بالفعل شود تا زمینه تبدیل آن‌ها به بالقوه فراهم شود. در بحث بودجه نیز باید نگاه ویژه‌ای به ورزش شود تا وزارت، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها هرچه بهتر و بیشتر از این استعداد‌ها استفاده کنند. ظرفیت درخشش هرچه بیشتر در عرصه ورزش در کشور ما وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار