کد خبر: 943217
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
سیب‌زمینی، پیاز، گوجه فرنگی مزرعه‌ای و گلخانه‌ای، خیار مزرعه‌ای و گلخانه‌ای، سیب درختی و پرتقال در طرح وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت شناسنامه‌دار می‌شوند
محمدرضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: چند سالی هست که بحث سالم نبودن محصولات کشاورزی نقل محافل شده و اطلاعات مردم آنقدر بالا رفته که هر کس می‌تواند بخشی از این بحث مهم را در دست گرفته و به واکاوی آن بپردازد. از محصولات تراریخته و سموم و کود‌های غیر استاندارد گرفته تا واکس زدن مرکبات و تزریق رنگ به داخل میوه‌ها و محصولات غذایی ناسالمی که به عنوان یکی از عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر به شمار آمده و به گفته کارشناسان مسئول ورود بیماری‌های تازه متولد شده به جامعه هستند. اما حالا خبر می‌رسد که طرح شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی با ارتقای سلامت هشت محصول کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شده تا در استان‌هایی که محصول عمده آن‌ها شامل سیب‌زمینی، پیاز، گوجه فرنگی مزرعه‌ای و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای، خیار مزرعه‌ای و خیار گلخانه‌ای، سیب درختی و پرتقال است، اجرایی شود.

هنوز تراریخته‌ها به خوبی جای پایشان را در بازار سفت نکرده بودند که موضوع ناسالمی و بیماری‌زا بودن آن‌ها مطرح شد. البته پیش از آن، بحث سموم و کود‌ها و واکس‌ها و روغن‌هایی که فقط ظاهر محصولات کشاورزی را زیباتر می‌کردند، سلامت بسیاری از محصولات را به چالش کشیده بود. ولی وجود محصولات ناسالم به همین جا ختم نشده و طی سال‌های اخیر شاهد افزایش بروز برخی از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها در جامعه هستیم که متخصصان معتقدند استفاده از مواد غذایی ناسالم به عنوان یکی از عوامل بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شوند. با اینکه در کنار محصولات ناسالم که هیچ مهر و برچسبی هم بر روی آن‌ها نیست، محصولات ارگانیک هم با سروصدای زیادی وارد بازار شدند و به اصطلاح جای خود را در سفره مردم باز کردند، اما چون تشخیص ارگانیک بودن یا نبودن محصولات کار دشواری بود و قیمت بالای اینگونه محصولات هم اجازه نمی‌داد هر قشری بتواند آن‌ها را تهیه و مصرف کند، باز هم محصولات ناسالم به حکمرانی در بازار پرداخته و در حال حاضر هم اغلب محصولات کشاورزی که وارد بازار مصرف می‌شوند، وضعیت مشخصی از نظر سلامت ندارند.

محصولات با شناسنامه وارد بازار می‌شوند

سال‌هاست که اعلام می‌شود استفاده از کود و سموم در تولیدات کشاورزی افزایش یافته و نیاز است که نظارت کافی برای مقابله با استفاده از سموم و کود‌های غیرمجاز و همچنین میزان بالای باقی‌مانده آن در تولیدات کشاورزی صورت گیرد. هر چند مدیرکل امور بین‌الملل معاونت اجتماعی وزارت بهداشت اعلام کرده استفاده از سموم در تولیدات کشاورزی یکی از مسائل مهمی است که به عنوان یکی از دستورکار‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شود، اما وجود و افزایش بیماری‌های غیرواگیر در کشور که انواع بیماری سرطان از جمله آن است نشان می‌دهد، هنوز هیچ سازمان و نهادی به بحث سموم و کود‌های غیر مجاز وارد نشده و دستور کار‌ها در حد حرف است و لاغیر. اخیراً طرحی با عنوان شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رئیس‌جمهور مصوب و برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است. در این طرح در استان‌هایی که هشت محصول عمده آن‌ها شامل سیب‌زمینی، پیاز، گوجه فرنگی مزرعه‌ای و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای، خیار مزرعه‌ای و خیار گلخانه‌ای، سیب درختی و پرتقال است اجرا می‌شود.

در همین رابطه مدیرکل بین‌الملل معاونت اجتماعی وزارت بهداشت می‌گوید: «عمده استان‌هایی که این محصولات در آن‌ها تولید می‌شود شامل حال اجرای این طرح می‌شوند که یکی از این استان‌ها استان بوشهر است که محصول گوجه‌فرنگی به صورت مزرعه‌ای و گلخانه‌ای در آن تولید می‌شود.» غلامرضا حیدری با بیان اینکه با برنامه‌ریزی صورت گرفته در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بوشهر و اداره‌کل جهاد کشاورزی مطمئناً آینده خوبی را خواهیم داشت، ادامه می‌دهد: «بحث سرطان‌ها را باید جدی بگیریم و آینده کودکان را از همین الان پیش‌بینی کنیم و با مراقبت مناسب مانع از گسترش این بیماری‌ها شویم.» در طرح شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی، کارگروه‌های استانی سلامت و امنیت غذایی در استان‌های مختلف طرح را مورد بررسی قرار خواهند داد و بر اساس مصوبه این کارگروه، سازمان مدیریت استان مؤظف به تأمین اعتبار است. شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا به جای ساخت بیمارستان و توسعه این زیرساخت‌ها می‌توان در جهت توسعه آموزش و پیشگیری‌ها گام برداشت تا نسل جدید با آموزش‌هایی که ببینند، مشکلات احتمالی را از حالا رفع می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار