کد خبر: 943226
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
رئیس سازمان محیط زیست:
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توسعه کشور طی چهار دهه گذشته یک قربانی به نام محیط زیست داشته است، گفت: نمی‌توانم از عملکرد محیط زیست دفاع کنم.

جوان آنلاین:‌ عیسی کلانتری در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: در آستانه‌ ورود به چهلمین سال انقلاب هستیم. کشور در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت، صنایع، خدمات و ... توسعه پیدا کرده است و توسعه مناسبی در حوزه‌های مختلف به شکل متناسب نسبت به عمر انقلاب رخ داده است اما تنها حوزه‌ای که در آن نه تنها وضعیت بهبود نیافته بلکه قربانی توسعه نیز شده ، محیط زیست است.

وی ادامه داد: عمر متوسط ایرانی‌ها حدود ۲۰ سال اضافه شده و بیسوادی تقریبا در حال محو شدن است. تعداد دانشجویان کشور سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شده است. نیروی انسانی متخصص در کشور بسیار است. وضعیت ارتباطات کشور و وضعیت زیر بنایی کشور بهبود یافته است. بیش از ۹۰ درصد منابع کشور از گاز بهره‌مند هستند اما من به عنوان رئیس سازمان محیط زیست نمی‌توانم از عملکرد محیط زیست دفاع کنم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه متاسفانه در زمینه‌ فرسایش خاک، وضعیت آب، از بین رفتن پوشش‌های جنگلی، آلودگی هوای کلان شهرها و بهره‌وری انرژی اتفاقات بدی افتاده است، گفت: متاسفانه کشور ما بعد از روسیه به عنوان کشوری که بیشترین هدر رفت انرژی را در جهان دارد، شناخته می‌شود. شدت انرژی در ایران ضریب ۰.۲۳ دارد و در روسیه ضریب شدت انرژی ۰.۳۲ است بنابراین کشور ما بعد از روسیه بدترین وضع را در زمینه‌ بهره‌وری انرژی دارد. جالب است بدانیم که حتی از کشوری مثل عربستان نیز در بخش انرژی کم‌بهره ورتر هستیم.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد:‌ نمی توانم به مردم دروغ بگویم که وضعیت محیط‌ زیست ما بهتر شده است چه قبل و چه بعد از انقلاب اصول اولیه حفظ محیط زیست را رعایت نکردیم. حتی مهندسان ما جهت وزش باد را در محل احداث یک نیروگاه در نظر نگرفتند.

کلانتری با اشاره به تولید ۴۴۰ هزار بشکه مازوت توسط پالایشگاههای کشور، گفت: این موضوع کشور را با یک مساله‌ جدید محیط زیستی مواجه کرده است. این بشکه‌های مازوت یا در وزارت نیرو مورد استفاده قرار می‌گرفته یا صادر می‌شده است اما امروزه اجازه نمی‌دهیم که سوخت مازوت حداقل در نیروگاههای حاشیه کلان شهرها استفاده شود. مازوت بحران ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر این که مسئولان توسعه کشور کوتاهی کرده‌اند، گفت: ۱۲ تن فرسایش خاک، از بین رفتن جنگل‌های هیرکانی، از بین رفتن زاگرس دستاوردهای چند دهه گذشته است البته می‌توانم از مدیریت دوره‌ خودم دفاع کنم اما به طور کلی عملکرد محیط زیست قابل دفاع نیست و توسعه کشور یک قربانی به نام محیط زیست داشته است.

کلانتری با اشاره به بهبود کیفیت هوای کلانشهرها طی سال جاری نسبت به سال گذشته اظهارکرد: امسال با حرکت‌های جزئی که از سوی شهرداری‌ها و پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شد همچنین همراهی و کمک طبیعت وضعیت هوای کلانشهرها بهتر از سال قبل شده است.

وی تاکید کرد: امسال وزارت نفت قدری همت کرد و توانست تولید گازوئیل با سولفور بالا را تا حدی کنترل کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر دستگاه‌ها اهمیت قائل شوند، می‌توانیم در زمینه کاهش آلودگی هوا گام‌های مثبت برداریم،اظهارکرد: متاسفانه خودروسازان وضعیت خوبی ندارند اما انتظار داریم که بخش نفت گام‌های مثبتی در زمینه تولید سوخت استاندارد بردارد.

کلانتری در ادامه با اشاره به اینکه دولت در سال گذشته ۱.۳ میلیارد دلار برای بخش مدیریت پسماند پیش بینی کرده بود،گفت: متاسفانه این بودجه در مجلس حذف شد و به بخش دیگری اختصاص یافت. به همین علت دست ما خالی شد.

کلانتری تاکید کرد: آب، جنگل‌ها، تالاب، تالاب‌ها و انرژی قربانی توسعه ناپایدار در کشور شده است. سوال این است که چه کسی خسارت می‌دهد؟ مردم این سرزمین خسارت وضعیت نامناسب محیط زیست را پرداخت می‌کنند. چه کسی در گرد و غبار جنوب غرب و جنوب شرق کشور زندگی می‌کند غیر از هم وطنان ما؟ اما چه کسی از این وضعیت سود می‌برد؟ هیچ کس، حتی سرمایه گذار هم قربانی توسعه ناپایدار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست وظیفه عموم جامعه است، گفت: امروزه برای هر نوع توسعه‌ای از جمله ساخت جاده و راه اندازی صنعت حتما باید پیوست محیط زیستی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در شرایط کنونی سواحل شمال و جنوب کشور نیز قربانی توسعه شده است،‌ گفت: هفته گذشته در مازندران بودم. متاسفانه همه رودخانه‌هایی که به دریا می ریزد مرده است یعنی هیچ موجود زنده‌ای در آن وجود ندارد چون پسماندها، شیرآبه‌ پسماندها و فاضلاب‌ها وارد رودخانه‌ها می‌شود.

کلانتری تاکید کرد: اگر باور کنیم که محیط زیست جزو زندگی ما است و امانتی در دست ماست، اگر باور کنیم که آب مسئله حیاتی برای کشور ماست و موجودات ژنتیکی امانت نسل‌های آینده است قطعا مسئولان تولید و توسعه محیط زیست را در نظر می‌گیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: ۵۰۰۰ دلار تولید ناخالص داخلی کشور ما است این در حالیست که به اندازه کشوری که ۵۰ هزار دلار تولید ناخالص داخلی دارد، زباله تولید می‌کنیم. اولین گام در مدیریت پسماند تولید زباله کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش محیط زیست باید یک آموزش عمومی باشد،اظهارکرد: در دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها همچنین برای آحاد مانند جامعه، کشاورزان، کارگران، کارمندان و ... اصول محیط زیست باید آموزش داده شود.

کلانتری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: محیط زیست مسئله شخصی نیست. محیط زیست مسئله این دولت و آن دولت نیست. محیط زیست کارنامه یک جامعه است. کارنامه این دولت و آن دولت نیست. کارنامه یک نسل است.

وی با بیان اینکه ایران ۸۰۰۰ سال تاریخ دارد، گفت: هیچ نسلی به اندازه نسل موجود محیط زیست ایران را تخریب نکرده است.

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برای هر ۱۰ هزار ایرانی کمتر از یک نفر در محیط زیست شاغل هستند. این تعداد قطعا به تنهایی نمی‌توانند محیط زیست کشور را حفظ کنند و لازم است همه مردم پاسدار محیط زیست کشور باشند.

وی تاکید کرد: از مدیران خواهش می‌کنم و حتی دستور می‌دهم که نسبت به مسائل مختلف محیط زیستی در استان خود بی تفاوت نباشند. مدیران کل محیط زیست استان‌ها باید نسبت به پیرامون خود حساس باشند و در مورد آلاینده‌های مختلف شهر خود دقت لازم را داشته باشند. نباید روند مدیریت به شکلی باشد که ما از ستاد با آن‌ها تماس بگیریم و در مورد منابع آلاینده و مسائل محیط زیستی تذکر بدهیم.

به گزارش ایسنا، کلانتری در پایان اظهارکرد: اگر تنها به ۲۰ درصد دستورات مقام معظم رهبری عمل می‌کردیم یکی از پاک‌ترین کشورهای جهان می‌شدیم. متاسفانه در شرایط حاضر پالایشگاه‌ها گازوئیلی تولید می‌کنند که بالای ۱۰۰۰ PPM سولفور دارد و وقتی به آنها تذکر می‌دهیم می‌گویند گازوئیل با قیمت ۳۰۰ تومان بهتر از این نمی‌شود و می‌توانید گازوئیل وارد کنید بنابراین این روند حفظ محیط زیست نیست.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ممقانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
0
پس خداوند لعنتتان بکند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار