کد خبر: 943358
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲
پیش از انقلاب اسلامی کمتر شهر و روستایی از موهبت برق و روشنایی در شب برخوردار بود. تمام مردم با غروب آفتاب به اجبار باید دست از کار و تلاش می‌کشیدند و مابقی ساعات عمرشان را تا طلوعی دیگر در تاریکی مطلق می‌گذراندند...
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: پیش از انقلاب اسلامی کمتر شهر و روستایی از موهبت برق و روشنایی در شب برخوردار بود. تمام مردم با غروب آفتاب به اجبار باید دست از کار و تلاش می‌کشیدند و مابقی ساعات عمرشان را تا طلوعی دیگر در تاریکی مطلق می‌گذراندند، تا اینکه پیروزی انقلاب اسلامی طلوعی دائمی برای خدمت‌رسانی به تمام مردم شد. پیروزی‌ای که امسال در آستانه چهلمین سالگرد آن قرار داریم و متولیان از توسعه برق‌رسانی به بیش از ۹۹ درصد روستا‌های کشور خبر می‌دهند. روشنایی‌ای که خود از خداحافظی با تمام شب‌های خاموش و غرق در تاریکی حکایت دارد.

در آستانه چهلمین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی قرار داریم و متولیان از توسعه خدمات برق‌رسانی به بیش از ۹۹ درصد روستا‌های کشور خبر می‌دهند. در این راستا مجری برق‌رسانی روستایی شرکت توانیر می‌گوید: «امروز به برکت انقلاب، تعداد ۵۷ هزار و ۲۰۰ روستا در سطح کشور برق‌رسانی شده‌اند.» علی چهل‌امیرانی می‌افزاید: «در کل کشور قبل از انقلاب ۴ هزار و ۳۶۷ روستا برق داشته‌اند که امروز به برکت انقلاب این تعداد به ۵۷ هزار و ۲۰۰ روستا رسیده است.» وی ادامه می‌دهد: «همچنین این آمار تا پایان سال به ۵۷ هزار و ۳۰۰ روستای دارای برق می‌رسد.» بر این اساس تعداد روستا‌های دارای برق کشور در مقایسه با قبل از انقلاب ۱۳ برابر شده و این موضوع خود به عنوان یکی از نعمت‌ها و برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی معرفی می‌شود.

لبخند مردم با روشن شدن چراغ خانه‌هایشان

به دنبال گفته‌های مجری برق‌رسانی روستایی شرکت توانیر، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی می‌گوید: «هم اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۲۲ /۹۹ درصد جمعیت روستایی استان دارای برق است.» اکبر حسن‌بکلو می‌افزاید: «این در حالی است که قبل از سال ۱۳۵۷ به تنها ۹۶ روستای پرجمعیت برق‌رسانی شده بود، اما امروز تعداد روستا‌های برق‌رسانی شده به ۲ هزار و ۸۱۲ روستا در استان رسیده است.» لازم به ذکر است استان آذربایجان‌غربی هم اکنون ۹۱۱هزار و ۴۰۸ مشترک شهری و ۳۲۶هزار و ۸۷۰ مشترک روستایی دارد که نسبت به سال ۵۷ نزدیک به ۱۵ برابر شده است. علاوه بر استان آذربایجان‌غربی، در استان اردبیل هم این دستاورد انقلاب اسلامی چشم‌نواز است و در این خصوص مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل می‌گوید: «یک هزار و ۷۱۰ روستا در استان اردبیل در طول این ۴۰ سال از نعمت برق برخوردار شده‌اند.» حسن محمدی می‌افزاید: «تا سال ۵۷ فقط ۲۰ روستای استان دارای شبکه برق‌رسانی بودند.» لازم به ذکر است قرار است همزمان با دهه فجر نیز پروژه برق‌رسانی به هشت روستای زیر ۱۰ خانوار در شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، مشکین‌شهر و خلخال با حضور مسئولان استانی اردبیل به بهره‌برداری برسد. در استان چهارمحال و بختیاری نیز همچون دو استان قبل، خدمات برق‌رسانی قابل توجه بوده است و در این رابطه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری می‌گوید: «درحالی که قبل از انقلاب تنها ۱۰ روستای این استان از نعمت روشنایی برق برخوردار بود، پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی جمعیت ۴۰ شهر و ۷۱۹ روستا نیز از این نعمت بهره‌مند شدند.» مجید فرهزاد می‌افزاید: «اکنون جمعیت روستایی برخوردار از نعمت برق استان در سال ۹۷ به ۲ /۹۹ درصد و جمعیت شهری نیز به ۱۰۰ درصد رسیده است.» لازم به ذکر است در استان لرستان نیز همچون مناطق دیگر کمتر روستایی را می‌توان یافت که از چنین خدماتی برخوردار نباشد و به تازگی با برق‌رسانی به ۵۲ روستا در لرستان، ۲۷۲۰ روستای استان برق‌دار شده‌اند. موضوعی که نه تنها مختص این چند استان نیست، بلکه در تمام کشور در حال توسعه روزافزون است به طوری که متولیان می‌گویند ۹۹ درصد کشور از زیرساخت برق‌رسانی برخوردار شده‌اند و آن مناطقی که کمتر از یک درصد را تشکیل می‌دهند هم به دلیل صعب‌العبور بودن برق ندارند و به زودی مردم آن مناطق هم از موهبت برق برخوردار می‌شوند. لازم به ذکر است ایران با بهره‌برداری از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه برق‌آبی رتبه نوزدهم دنیا، ششم آسیا و دوم منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده و این خود گواهی بر توسعه‌یافتگی این بخش در طی ۴۰ سال سازندگی انقلاب اسلامی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار