کد خبر: 943360
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
شاید روزی به کمک تحقیقات انجام شده بتوانیم روبات‌های ریزی را مصرف کنیم (بخوریم) که دارو را به طور مستقیم به عامل بیماری منتقل کنند.
مترجم: رضا محمدی
دانشمندان روبات‌های ریز ارتجاعی ساخته‌اند که می‌توانند شکلشان را با محیط اطرافشان تغییر دهند.
شاید روزی به کمک تحقیقات انجام شده بتوانیم روبات‌های ریزی را مصرف کنیم (بخوریم) که دارو را به طور مستقیم به عامل بیماری منتقل کنند.

گروهی از دانشمندان در زوریخ طرح بیولوژیکی میکرو روبات‌ها که بسیار قابل انعطاف هستند را با الهام از باکتری‌ها کشیده‌اند، زیرا این دستگاه‌ها می‌توانند در مایعات شناور باشند و در صورت نیاز شکل خود را تغییر دهند. آن‌ها می‌توانند از رگ‌های باریک خون و سیستم‌های پیچاپیچ بدون مختل کردن سرعت یا مانور‌پذیری عبور کنند.
آن‌ها از نانوکامپوزیت‌های هیدروژلی ساخته شده‌اند که حاوی تکه‌های مغناطیسی است که می‌توان با استفاده از میدان مغناطیسی آن‌ها را کنترل کرد. در یک مقاله در مجله‌ای به نام پیشرفت‌های علم، دانشمندان روشی برای برنامه‌ریزی تغییر شکل روبات‌ها ارائه داده‌اند تا آن‌ها بتوانند به راحتی در مایعاتی که غلیظ، چسبناک یا مایعاتی که دارای سرعت زیاد هستند به راحتی عبور کنند.

هوش هیجانی

زمانی که به روبات‌ها فکر می‌کنیم، به طور کلی به ماشین‌های بزرگ مجهز به سیستم‌های پیچیده الکترونیکی با سنسورها، باتری‌ها و محرک‌ها می‌اندیشیم ولی در مقیاس میکروسکوپی روبات‌ها کاملاً متفاوت هستند.
ساختن روبات‌های کوچک چالش‌های زیادی دارد که دانشمندان به آن «روش اوریگامی پایه‌ای تاشو» می‌گویند. استراتژی انتقالی جدید آن به کارگیری هوش هیجانی است که جایگزینی برای روش قدیمی است که با سیستم الکترونیکی تعبیه شده اجرا می‌شد. روبات‌های ما یک ترکیب و ساختار خاص دارد که به آن‌ها اجازه می‌دهد خود را با خواص مایعی که در آن شناور هستند تطبیق دهند. برای مثال ساکار می‌گوید: اگر آن‌ها با یک تغییر در وسکوزیته یا غلظت اسمزی روبه‌رو شوند شکلشان را تغییر می‌دهند تا سرعت و مانورپذیری خود را بدون از دست دادن کنترل مسیر حرکت حفظ کنند.

این تغییر شکل‌ها می‌توانند از قبل برنامه‌ریزی شوند تا عملکرد آن‌ها بدون استفاده از سنسور‌های سنگین یا محرک‌ها به حداکثر برسد. می‌توان روبات‌ها را یا با استفاده از میدان مغناطیسی کنترل کرد یا رها شوند تا مسیر خود را میان حفره با جریان مایع پیدا کنند. در هر صورت آن‌ها به صورت اتوماتیک به کارآمد‌ترین شکل ممکن تغییر شکل می‌دهند.

الهام گرفته شده از طبیعت

در طبیعت ارگانیسم‌های کوچک بسیاری با تغییر محیط زیستشان تکامل پیدا کرده‌اند. محققان می‌گویند این اصل ساده منبع الهام طراحی میکرو روبات‌های ما شده است. چالش اصلی ما توسعه فیزیک لازم برای توضیح اشکال مورد نظر و ادغام آن با تکنولوژی روز بود. این روبات‌های مینیاتوری افزایش اثربخشی به همراه ساخت آسان و با هزینه مناسب ارائه می‌دهند. در حال حاضر تیم تحقیقات روی بهبود عملکرد در عبور از مایعات پیچیده‌تر مانند مایعات موجود در بدن انسان کار می‌کنند.

منبع:ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر