کد خبر: 943368
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره طرح ممنوعیت تبلیغ موسسات کنکور
در شرایطی که معاون سیما در تذکری خواستار کاهش ۵۰ درصدی پخش تبلیغات موسسات کنکور شده، اما عزمی جدی از سوی صداوسیما برای کاهش آن دیده نمی‌شود. به همین دلیل نمایندگان مجلس برای ممنوعیت تبلیغات موسسات کنکور طرحی را تهیه کرده‌اند و آستین همت خود را برای اجرایی شدن آن بالا زده‌اند.
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: مدت‌هاست که تبلیغات موسسات و استادان کنکور در تلویزیون به حدی رسیده که انتقادات فراوانی را نسبت به آن به‌راه انداخته است. بسیاری از منتقدان می‌گویند که میزان تبلیغات در صداوسیما آن هم برای تعدادی از موسسات، کاری غیرتخصصی است و موجب شده تا بسیاری از موسسات کنکوری بی‌اعتبار با وجود تبلیغات بسیار زیاد در صداوسیما به معروفیت برسند و درنتیجه مخاطبان بسیاری را به امید واهی قبولی در کنکور به خود جذب کنند.

این موسسات کنکور که دیگر برای خود اسم و رسمی پیدا کرده‌اند با تبلیغات وسوسه‌انگیزشان پول‌های کلانی را به جیب زده و می‌زنند. آن‌ها که خود برنده این بازی تبلیغاتی هستند، تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها را برنده این بازی نشان دهند!

از تذکر معاون سیما تا نامه وزیر آموزش و پرورش

تمام انتقادات مطرح شده درباره حذف تبلیغات کنکور در تلویزیون سبب شد تا معاون سیما در تذکری خواستار کاهش ۵۰ درصدی پخش این تبلیغات شود و البته این انتقادات واکنش وزارت آموزش و پرورش نیز به‌دنبال داشت. سید محمد بطحایی، طی نامه‌ای به علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما، خواسته تا به‌منظور ساماندهی تبلیغات مؤسسات و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مطابق ماده ۷ مصوبه ۴۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن رعایت ضوابط و مقررات، از پخش آگهی‌های مراکز و مؤسسات آموزشی بدون معرفی‌نامه و تأییدیه وزارت آموزش‌وپرورش خودداری شود. با این حال، اما همچنان عکس‌العملی از سوی صدا و سیما برای کم کردن تبلیغات کنکور مشاهده نمی‌شود. متاسفانه صداوسیمایی که وظیفه فرهنگ‌سازی در کشور را دارد، حال فرهنگ‌سازی برای استفاده از کلاس‌ها، کتاب‌ها و تجارت کنکور را در پیش گرفته و از آن حمایت می‌کند.

مجلس وارد عمل شد

به تازگی طرحی در مجلس برای ممنوعیت تبلیغ موسسات کنکور و کمک آموزشی تهیه و تنظیم می‌شود و به‌نظر می‌رسد تا با همت نمایندگان مجلس مسئله حذف تبلیغات کنکور نتیجه دهد. میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تهیه این طرح به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «جمعی از نمایندگان طرحی را تهیه و امضاء کرده‌اند که به‌موجب آن دیگر رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیما اجازه تبلیغ موسسات کنکور و کمک آموزشی را ندارند.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه می‌دهد: «در شرایط فعلی اقتصاد کشور و با وجود فشار‌های روانی به برخی از اقشار جامعه، بخش زیادی از زمان صداوسیما به تبلیغ موسسات کنکوری اختصاص داده شده و مدام به مخاطبان خود توصیه می‌کند که فلان کتاب را تهیه کنید یا در فلان موسسه کنکور ثبت نام کنید و با این تبلیغات روی اعصاب و روان مردم می‌روند. همچنین افرادی به برنامه‌های تلویزیون با نام کارشناس می‌آید درباره تست‌زنی صحبت می‌کند؛ و برای سودآوری، تمام زندگی مردم را تبدیل به تست‌زنی و کنکور کرده‌اند.»

تبلیغاتی که کنکور را به خوشبختی تشبیه می‌کند!

او اظهار می‌دارد: «در کنار تبلیغات رادیو و صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها، عموما بیلبورد‌های شهری را نیز به موسسات کنکوری اختصاص داده‌اند. نتیجه این تبلیغات استرس و شرایط روحی برای مردم شده است و با حجم بالای این تبلیغات افکار عمومی فکر می‌کند که زندگی و خوشبختی یعنی کنکور و اگر در آن شرکت نکردید یا چندتا تست نزدید تا آخر عمر خود بدبخت شده‌اید!»

میرزاده با بیان اینکه هیچ کدام از این نوع تبلیغات در راستای سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت کشور نیست و هیچ کدام از صاحب‌نظران این موضوع را تایید نمی‌کنند، می‌گوید: «صدا و سیما، وزارت ارشاد، وزارت علوم و سازمان‌های وزارت آموزش و پرورش نباید به موسسات کنکوری مجوزی برای تبلیغات بدهند و هر کدام از این موسسات که توانایی بالایی در آموزش دانش‌آموزان داشته و از کیفیت بالایی برخوردار باشد، خودبه‌خود افراد زیادی را جذب خواهد کرد.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که تا اجرایی شدن طرح ممنوعیت تبلیغات کنکور چقدر زمان می‌برد، می‌گوید‌: «این طرح نظرات موافق و مخالفی خواهد داشت و همه این نظرات در کمیسیون تخصصی بررسی می‌شود. ما تمام تلاش‌مان را برای اجرای شدن طرح انجام خواهیم داد و به‌نظر من با توجه به موافقت اکثر نمایندگان شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار