سرویس جامعه جوان آنلاین: در داخل کشور برخی مؤسسات آموزش زبان خارجی با چاپ تراکت تبلیغاتی خود به شکل «دلار امریکا» و الگوبرداری از پول این کشور سعی در جلب مخاطبان خود دارند؛ این امر میتواند روی نوجوانان و کودکان تأثیر گذاشته و آنان را با سیاست دوگانه روبهرو سازد. از یک سو سیاست کشور به دنبال حذف دلار از اقتصاد و تبادلات ارزی کشور است و از سوی دیگر عدهای ناخواسته با این شیوههای تبلیغی برخلاف سیاست کشور گام برمیدارند. اخیراً در کوچه و خیابانهای پایتخت برخی تراکتهای تبلیغاتی توزیع شده است و یا داخل صندوق پست انداخته میشود که ظاهر این تراکتها دقیقاً شبیه دلار امریکاست. مؤسسه تبلیغکننده زبان خارجی با الگوبرداری مشابه در اندازه و رنگ عیناً دلار امریکا را به نمایش گذاشته است. هرچند اینگونه تبلیغ در ظاهر شاید جالب توجه باشد و بتواند در وهله اول مخاطبان را جذب کند، ولی توسل به هر شیوه تبلیغی نامناسب نمیتواند تبلیغ به حساب آید. تبلیغ زبان و جلب مشتری برای کانون و آکادمی زبان آن هم با استفاده از نماد اصلی یک کشور بیگانه در حالی که امریکا با کشور و ملت ایران در جنگ اقتصادی قرار دارد به نوعی حرکت در مسیر خلاف سیاستهای کشور به حساب میآید. بر این اساس لازم است دستگاههای متولی که کوچکترین نکته در یک کتاب ویا یک فیلم و اثر هنری دقت میکنند، در اینگونه موارد هم دقت عمل به خرج داده و جلو اینگونه تبلیغات را بگیرند. چراکه تبلیغ به این شیوه میتواند به مرور زمان در سایر بخشها هم تسری یافته و به یک بدعت تبدیل شود که آثار زیانبار آن به راحتی قابل جبران نخواهد بود. فارغ از جنبه اقتصادی این شیوه تبلیغ جنبه فرهنگی و اجتماعی آن در کشور به نوعی ضدفرهنگ و ضدارزش به حساب میآید. ترجیحدادن شکل و شمایل پول خارجی به پول کشور خود در شرایط کنونی به نوعی لطمهزدن به فرهنگ و پول رایج کشور است که باید دستگاههای فرهنگی با آن مقابله کنند.